کد خبر : 18149
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲

یاور شاه ولی:

نگاه سیاسی به قانونگذاری مضر است

نگاه سیاسی به قانونگذاری مضر است
یاور شاه ولی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین معضل جامعه اقتصاد و معیشت مردم است. جمعیت زیادی از مردم جامعه درگیر مسائل فقر و مشکلات معیشتی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، وقتی جامعه ای دچار مشکلات اقتصادی شود، قاعدتا جامعه درگیر بزهکاری های متعددی شده و امنیت اجتماعی با چالش رو به رو شده و سرمایه اجتماعی که همان مردم جامعه هستند، دچار ریزش می شود. و این مساله مسیر توسعه و پیشرفت جامعه را دچار وقفه می کند.

این پزشک متخصص گفت:  هرکسی که به مجلس راه پیدا می کند باید برای مبارزه با فساد به عنوان معضل آزار دهنده کشور و جامعه برنامه ریزی مدون و زمانبندی شده داشته باشد.

او افزود: طرح ها و برنامه های محلس می تواند فساد را در جامعه کاهش داده و از بروز آن پیشگیری کند.
ما یک کشور مذهبی و ایدئولوژیک هستیم که آرمانهای مذهبی ما به عنوان یک ظرفیت و موتور محرک در جامعه نقش مهمی ایفا می کنند. باید از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس سابق سازمان بسیج جامعه پزشکی خوزستان با تاکید بر اینکه مجلس نیاز به خانه تکانی دارد،بیان کرد: مهمترین نیاز مجلس شفافیت در عملکرد، آراء و نامه نگاری ها و… است. شفافیت در همه شئون کار مجلس می تواند راهگشا باشد. اگر این شفافیت در مجلس تقویت شود، قطعا قوه مجریه و قوه قضاییه نیز از آن الگو خواهند گرفت.

*نگاه سیاسی به قانونگذاری نداشته باشیم

شاه ولی تاکید کرد:  نگاه سیاسی درمجلس مضر است. اگر نماینده ای به خاطر بقای جناح سیاسی خود، محتوای قانون را در جهت اهداف حزب سیاسی خود، هدایت کند، کار درستی نکرده است.

وی افزود: گردش نخبگان در عرصه قدرت ضروری است زیرا برای کشور تولید قدرت می کند. اگر تنها یک گروه ثابت در عرصه قدرت باشند، برنامه های آنان روزی به نقطه پایان یا تکرار رسیده و باید جای خود را به نخبگان دیگر بدهند.

شاه ولی افزود: یکی از بحث‌های کلیدی در مجلس شورای اسلامی این است که تکرار در مجلس نباید اتفاق بیافتد. بنده تکرار را در مجلس مفید نمی دانم. چراکه با توجه به حجم مشکلات کشور، توان اثرگذار اودر یک یا دو دوره، پایان خواهد یافت . و در دورهای بعدی میزان تاثیرش به سمت صفر میل خواهد کرد.

فرمانده سابق بهداری رزمی جنوب بابیان اینکه جایگاه نظارتی مجلس باید تقویت شود، تصریح کرد: جایگاه نظارتی مجلس خصوصا در دوره های اخیر، ضعیف شده و باید به جایگاه گذشته برگردد. در یک یا دو دوره اخیر مجلس،طرح های تحقیق و تفحص، به سرانجام خاصی نرسید.

علت پیدایش سلاطین متعدد در حوزه های مختلف کشور مانند ارز، خودرو، چای و…. این است که بستر فساد مساعد است.

شاه ولی همچنین گفت: بخش عمده ای از جامعه ما که نباید از آن غافل شد، زنان هستند که امروزه نقش مهمی در معیشت خانواده ایفا می کنند. بانوانی که به عنوان سرپرست خانوار، کار می کنند، بار سنگین خانوار را به دوش می کشند. بانوان نشان داده اند به همین نسبت که در عرصه خانواده موفق هستند، می توانند در عرصه اجتماع سیاست و اقتصاد هم موفق باشند. کما اینکه در جامعه مثال های زیادی از بانوان کارآفرین موفق داریم که در عرصه اقتصاد و فعالیت اجتماعی، درخشیده اند.

او افزود: باید به این بانوان جرات و میدان داده شود تا در عرصه های تصمیم گیری کشور بیشتر فعالیت کنند.

 

دکتر یاور شاه ولی با بیان اینکه مقدمه تاثیرگذاری یک نماینده، آگاهی او از جایگاه سیاسی مجلس است، اظهار کرد: کسی که جایگاه مجلس را نشناسد وقتی وارد این مسیر شود دچار اشتباه می شود که این اشتباه هم به ضرر او ونیز به ضرر کل کشور تمام می شود چراکه هر کرسی مجلس جایگاه حقوقی ویژه ای دارد که در برنامه ریزی برای کشور ارزشمند است.

وقتی جایگاه درک نشود، نماینده وقت تلف می کند و درگیر مسایل حاشیه ای و غیر مرتبط می شود.

او ادامه داد: یکی از دلایل اینکه اکثر نماینده ها یک دوره انتخاب می شوند همین است. امروز یکی از سئوالات مهم و به حق مردم این است که به فلانی رای دادیم و وارد مجلس ، چه شد؟ چه کار کرد؟!

این پزشک متخصص خوزستانی اظهار کرد: یکی دیگر از علل کارائی پائین نماینده مدرک تحصیلی غیرمرتبط با مسائل مهم کشور است که باعث می شود عملا چنین افرادی در کمیسیون های تخصصی مجلس جایی نداشته باشند و در نتیجه اثربخشی لازم از آنها در جامعه منعکس نشود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خوزستان با بیان اینکه در دیدگاه امام خمینی(ره) مجلس عصاره فضایل ملت و در راس امور است، تاکید کرد: وظایف مجلس در قانون اساسی تصویب لوایح و طرح ها در زمینه های متعدد کشور و نظارت بر حسن اجرای قانون است.همه ما باید تفکر ملی و کلان داشته و به مجلس نگاه فردگرایانه نداشته باشیم. برنامه هایی که توسط نماینده مجلس ارائه می شود نباید آرمانی باشد بلکه باید بر واقعیت های موجود جامعه و توانایی های کشور منطبق باشد.

یاور شاه ولی تشریح کرد:  نماینده در حوزه های مختلف باید در سطوح کلان مانند سیاست خارجی وداخلی، اقتصاد، آموزش، محیط زیست، جوانان و ورزش حرف برای گفتن داشته باشد. از آنجا که در این حوزه ها، برنامه ریزی و تصمیم گیری برای کل کشور انجام می شود، نماینده باید نگاه کلان داشته باشد.

فرمانده سابق بهداری رزمی جنوب ادامه داد: به طور مثال در حوزه بهداشت و درمان مسایلی مانند مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج از کشور، سرگردانی بیماران در نظام سلامت، فرسودگی و استهلاک تجهیزات و زیرساخت های درمانی کشور، از جمله مسائل مهمی است که یک نماینده باید در مورد آنها واکاوی و برنامه ریزی داشته باشد. حتی اگر در حوزه ای تخصص ندارد، باید با استفاده از مشاوران امین و نیز مطالعه، اطلاعات خود را تکمیل کند.

شاه ولی تصریح کرد: در حیطه نمایندگی باید نیازهای واقعی مردم شناسایی و راستی آزمایی شوند تا بر اساس نیازهای واقعی مردم هر منطقه، طرح های کاربردی و موثر ارائه شود. این فرآیند از هدر رفتن سرمایه های کشور جلوگیری می کند.

او با اشاره به نقش نهادهای اجتماعی در تقویت جایگاه مجلس، اظهار کرد: تشکل های صنفی و سازمان های مردم نهاد یکی از ظرفیت های بی پایان جامعه هستند که در همه زمینه ها می‌توانند کمک خوبی برای نمایندگان باشند و بستر مناسبی برای شناخت نیازهای جامعه فراهم می کنند.

شاه ولی با بیان اینکه نماینده باید از حق مردم دفاع کند، تاکید کرد: نماینده باید بیان مستحکم، قدرت چانه زنی و لابی گری قوی داشته باشد. نماینده ای که شجاع نباشد در برابر لابی های متعدد مجلس، کاری از پیش نمی برد..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =


دسته‌بندی نشده