کد خبر : 430
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

مهرعلی زاده: راهبرد انجمن قطعه سازان ترسیم شود/بن عباس: دولت در کنار تولید کنندگان و سازندگان است

مهرعلی زاده: راهبرد انجمن قطعه سازان ترسیم شود/بن عباس: دولت در کنار تولید کنندگان و سازندگان است

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی  و توسعه منابع استانداری خوزستان، در این نشست قطعه سازان و صنعتگران به بیان مشکلات و راهکارهای گذر از موانع موجود پرداختند. همچنین دکتر یداله مهرعلی‌زاده، مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال در این جلسه به مباحث پیش روی صنعت قطعه سازی پرداخت و

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی  و توسعه منابع استانداری خوزستان، در این نشست قطعه سازان و صنعتگران به بیان مشکلات و راهکارهای گذر از موانع موجود پرداختند.

همچنین دکتر یداله مهرعلی‌زاده، مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار خوزستان در امور اشتغال در این جلسه به مباحث پیش روی صنعت قطعه سازی پرداخت و ضمن بیان این که آشفتگی  در نظام تصمیم سازی کشور به ویژه در حوزه های اقتصادی بیشتر شده، اظهار کرد: بخشی از اهداف دشمنان ایجاد جنگ روانی در درون دولت و بین احزاب سیاسی ایران بوده که خوب هم نتیجه گرفته، با توجه به وضعیت پیش رو و پیچیده شدن اوضاع، شاید نتوان تغییر آنچنانی در بحث تحریم به وجود آورد امابه اندازه توانمندی های موجود، کار را شروع کرده ایم، در حوزه پتروشیمی، فولاد، نیشکر، صنعت سیمان به عنوان یکی از مزیت های رقابتی استان و کشور، کارگروه هایی در حال کار هستند و آنجایی که فشار ارز بیشترین تاثیر را روی تولید، فرآیندها، مواد اولیه و قیمت تمام شده کالا داشته باشد، روی آن کار کنیم.

مشاور تام الاختیار استاندار در امور اشتغال در ادامه با اشاره به گزارشی که مجلس در حوزه های مختلف آماده کرده، گفت: کنترل  نقدینگی، با برنامه های پیش بینی شده ۹۰ روزه و ۱۲۰ روزه، موضوع تامین نیازهای ارزی که ۲۵ قلم کالا را اعلام کردند(۱۱۰ میلیارد ذخیره ارزی داریم که برگ برنده ایران است)مدیریت مصرف انرژی، تجارت کسب و کار و حوزه فرهنگی اجتماعی رسانه ای که حوزه جدیدی است و جنگ روانی علیه کشور، بیشتر مربوط به همین حوزه است.

مهر علی زاده با اشاره به انبوه شبکه های اجتماعی و رسانه های جهانی که ستاد تحریم علیه ایران را تشکیل داده اند، افزود: این فضای متشنج و متفاوتی که می آفرینند روی نقدینگی ایران تاثیر می گذارد، به شکلی که تورم ۴۵ درصدی تا آذرماهِ پیش رو هم پیش بینی شده است. بنابراین بخش مهم جنگ روانی، این است که مردم سپرده های خود را از بانک ها بیرون بکشند و در بازار سکه، طلا و مسکن هزینه کنند، این ها از همان جنگ روانی نشات می گیرد و اگر پول های خرد در بازار بیاید دشمنان به اهدافشان می رسند.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که دولت دنبال می کند و ما هم  باید به دولت کمک کنیم، ایجاد فضای آرامبخش در جامعه است

مهرعلی زاده در بخش دیگر سخنان خود به شتابزدگی ها در حوزه بازار اشاره کرد و گفت: شتابزدگی های صورت گرفته در استان خوزستان، انبارها را متوقف می کند، بازرسی های غیر کارشناسی انجام می دهند و بازرسی ها، استان را ملتهب می کند هر چند افرادی هم هستند که اقدام به احتکار می کنند و باید با جدیت آن ها هم پیگیری شوند.

وی خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: باید انبار تمام بخش ها و فعالان اقتصادی را با یک بررسی، مشخص کند و لیست آن ها را به نهادهای امنیتی و نظارتی بدهند که اختیار عمل داشته باشند و آن واحدهایی که در لیست ها وجود ندارند اما در حال فعالیت هستند را هم برخورد کنند و جلوی التهاب بیشتر را بگیرند.

مهرعلی زاده، ترسیم راهبرد انجمن قطعه سازان نفت و گاز و پتروشیمی را از اقدامات اثرگذار صیانت از سرمایه های خود عنوان کرد و اظهار کرد: این راهبردها در دو بخش طبیعی و بحران باید انجام بگیرد .

وی با آگاهی از مسائل و مشکلات انجمن قطعه سازان گفت: به طور مثال اگر برای ۴۰۰ شرکتی که در حوزه قطعه سازی  در استان فعالیت می کنند یک راهبرد بحران تعریف کنیم در این راهبرد به دنبال چند مساله می گردیم.

مهر علی زاده با اشاره به موانعی که تحریم در صنعت قطعه سازی در خوزستان ایجاد کرده، خرید مواد اولیه، فناوری هایی که برای ساخت قطعات نیاز است، هزینه ساخت تولید، فروش و انتقال ارز را از جمله موانع این صنعت عنوان کرد و افزود:  این تحریم، بخش های مختلف حوزه صنعت قطعه سازی را به اشکال مختلف متاثر کرده ، باید این را احصا کنیم برای هر کدام از شرکت ها نسخه اثرگذاری  بپیچیم، البته این نسخه کارهایی است که باید در سطح ملی انجام بگیرد و بخشی هم کارهایی که باید در سطح استان با استفاده از اختیاری که استاندار دارد، انجام شود.

مشاور تام الاختیار استاندار در امور اشتغال گفت: کارهایی که استاندار خوزستان با استفاده از قوانین موجود در استان می تواند انجام دهد را مشخص می کنیم و در یک جمع بندی بررسی کنیم که تعداد شرکت ها و مشکلات آن ها در کدام بخش است؟ تحریم کدام مشکلات آن ها را حاد می کند؟ حاد بودن مشکل در کوتاه مدت و میان مدت به کدام بخش بر می گردد؟ باید با نگاه ۹۰ روزه و ۱۲۰ روزه این موارد را بررسی کنیم و در نهایت با استفاده از اختیاراتی که وجود دارد راهکار و بسته های سیاستی تعریف کنیم.

 

در بخش دیگر این نشست، امید بن عباس مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان هم گفت: دولت در کنار تولید کنندگان و سازندگان است  و امروز که در شرایط تحریم هستیم این که دولت به تولید کننده کمک کند یا بالعکس، فرقی ندارد چرا که همه برای غرق نشدن تلاش می کنیم در نتیجه قرار است با یک همدلی پیش برویم.

بن عباس ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی نیاز است هم در بخش دولتی از مدیران متناسب با این شرایط استفاده کنیم که بتوانند در شرایط جنگی تصمیم بگیرند و خلاقیت داشته باشند ، هم این که در بخش خصوصی، باید روحیه مقابله با جنگ اقتصادی را تقویت کنیم.

وی با بیان این که از دغدغه های تولید کنندگان و سازندگان تجهیزات نفتی آگاه هستیم، گفت: معتقدیم که برای حل مشکلات، باید نسخه ها را از خود بخش خصوصی گرفت، در نتیجه از رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی می خواهیم ستاد مربوطه را در انجمن سازندگان تجهیزات نفتی برای فعالان این بخش تشکیل بدهید و برنامه راهبردی ۹۰ و ۱۲۰ روزه را با شناسایی مسائل و مشکلات موجود و راهکارهایی که می شود در سطح استانی و ملی برای مقابله با تحریم ها پیگیری کنیم، ارائه دهید، ما نمی توانیم همه مشکلات را حل کنیم اما قول این را می دهیم که به پیشنهادات فعالان این بخش جامه عمل بپوشانیم.

بن عباس تاکید کرد: راهکارهای صادراتی و اقداماتی که قرار است در آن حوزه رخ دهد را با عدد و رقم نیز مطرح کنید، به طور مثال عنوان می کنید که دولت در یک بازه زمانی، زمان بخشودگی مالیاتی را اعلام کند، این پیشنهاد به معاون اقتصادی رییس جمهور هم داده شد اما باید جزییات این پیشنهاد کامل ، دقیق و همراه با عدد و ارقام باشد.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در سطح ملی  و استانی تاکید بر حمایت از فعالان حوزه صنعت قطعه سازی است اما این حمایت را باید فعالان این بخش تعریف کنند. همچنین از شرکت مناطق نفت خیز و ملی حفاری ایران هم می خواهیم در خصوص پیشنهاد ال سی داخلی که در جلسه با معاون اقتصادی رییس جمهور مطرح شد، اعلام نظر کنند. به طور مثال آیا ما به شرکت های دولتی می توانیم تسهیلات ارائه دهیم یا خیر؟

بن عباس با اشاره به  بحث تفویض اختیار رییس جمهور به استان ها گفت:  هر کاری با پیگیری های خاص خود فرد به نتیجه می رسد ، اما خوراک می خواهد و قطعا بخشی از انتظارات ما در حوزه فعالان صنعت قطعه سازی، تغییر ضوابط ، آیین نامه ها و حتی قوانین مجلس است.  یکی از کارها این است که  پیشنهاد بدهید چه اختیاری را برای چه کاری می خواهید و خروجی آن اختیار چه می شود؟ بحث مواد اولیه و میزان نیاز خود را برآورد کنید، این که چه کالایی؛ با چه حجمی؛ برای چه تولیدی،استانی یا خارج از استان نیاز است را هم مشخص کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × دو =


دسته‌بندی نشده