کد خبر : 17817
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

جامعه کار و تولید شریک اجتماعی ما هستند

جامعه کار و تولید شریک اجتماعی ما هستند
اصغر رشنودی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان و رئیس شورای هماهنگی مدیران کل دستگاه های حوزه وزارت متبوع در استان را در حالی ملاقات کردم که به همکارانش تاکید داشت شورایی تشکیل شود که این همه پرونده مطالبات کارگران استان در مراحل اداری مربوطه به طول نینجامد و این قشر زحمتکش سریعتر به مطالبات خود برسند.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، همین موضوع که اتفاقا اهمیت زیادی بین جامعه کارگری خوزستان دارد بهانه ای شد تا گفت و گوی مفصلی با این مدیر جوان و تحصیلکرده داشته باشیم که اهم آن را تقدیم شما مخاطبین عزیز می کنیم.

عرض سلام و ادب محضر ملت بزرگ ایران، مردم فهیم خوزستان و کلانشهر اهواز و همه کسانی که در رسانه های مختلف مخاطب ما در این مصاحبه هستند.

در ابتدا هفته بسیج را خدمت همه بسیجیان جان بر کف تبریک می گویم و امیدوارم که همه ما در همه امور پایبند به مکتب ارزشمند بسبج باشیم.

خادم مردم خوزستان، اصغر رشنودی هستم و از هفده فروردین امسال توفیق خدمت در این جایگاه را به دست آوردم.

به عنوان یک سرباز در این منصب از همه مدیران عزیزی که در ادوار مختلف در این جایگاه خدمت کردند رخصت می طلبم و امیدوارم که عملکرد ما اول مورد رضای خدا و سپس خلق خدا قرار بگیرد.

مدرک کارشناسی ام را در رشته مدیریت گذراندم سپس ارشدم را در رشته مدیریت بازرگانی بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کردم و مقطع دکتری هم از دانشگاه تهران در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شدم و اکنون نیز خدمتکزار مردم شریف و نجیب خوزستان هستم.

جهت شناخت بیشتر و بهتر مخاطبین عرض کنم که بیش از ۷۰ درصد جامعه مخاطب کاری ما هستند از جوانان جویای کار گرفته تا شاعلین و جوامع بازنشستگی و کارگری لذا فرمان جهاد تبیین رهبر معظم انقلاب را فصل الخطاب قرار دادیم و تلاش می کنیم از طریق رسانه های رسمی و متعهد نسبت به بیان حقایق و چالش های خود گزارشاتی را خدمت مردم عزیز ارائه دهیم.

ما در اصل شریک اجتماعی جامعه کار و تولید هستیم و البته خادم بازنشستگان، تشکل های کارگری و کارفرمایی، حوزه تعاونی ها و هر آنچه در عرصه کار و رفاه اجتماعی فعالیت دارد.

خوزستان با بیش از یک میلیون کارگر عرصه تولید بعد از تهران و اصفهان، سومین استان سرآمد کشور است و این درصد بالا هم کار و مسئولیت ما را دوچندان می کند و هم لذت خدمت بیشتر را ما و همکاران عزیزم می دهد.

در خصوص حوزه تعاون طبق برنامه ششم توسعه قرار بر این بود که ۲۵ درصد حوزه اشتغال کشور را در بربگیرد که متاسفانه تاکنون تنها ۴ درصد از این عدد محقق شده است.

در خوزستان حدود ۵ هزار و ۱۰۴ تعاونی وجود دارد که البته فعالیت آن ها متناسب با آمار آن ها نیست.
از مهمترین حوزه فعالیت تعاونی ها ، بحث و دغدغه مسکن است که در این خصوص هزار و ۳۱۷ تعاونی مسکن در ۱۳ شهرستان فعال و راه اندازی کردیم که این تعاونی ها طی ۱۰ سال گذشته بدون برنامه بوده و گاها فاقد مجمع نیز بوده اند.

با پیگیری های استاندار محترم خوزستان و البته دغدغه مندی شخص رئیس جمهور در باب مسکن مهر، ما هم ایجاد و فعالیت تعاونی های مسکن را در اولویت کار خود قرار دادیم.

در دهه فجر امسال تعداد زیادی از این تعاونی ها را افتتاح و فعال خواهیم کرد و برای دیگر تعاونی ها هم برنامه هایی را در میان مدت لحاظ کرده ایم.

یکی دیگر از حوزه هایی که نیاز است گزارش آن را تقدیم شما کنم بحث زراعت چوب در استان است که استاندار محترم آن را در هیئت دولت مطرح و به تصویب رساندند.

در این طرح حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان را به مدت ۴ سال تحت پوشش زراعت چوب خواهیم برد.

 

در گام اول ۷۵ هزار هکتار را به این امر اختصاص دادیم و حدود هزار تعاونی را هم در این حوزه فعال خواهیم کرد که زمینه اشتغال بسیار خوبی را فراهم خواهند کرد.

 

طرح زراعت چوب از چند منظر برای استان حائز اهمیت است، هم در خصوص ریزگردها به سالم سازی هوا کمک می کند، هم مانع قطع درختان و نابودی منابع طبیعی به خصوص بلوط های زاگرس جنوبی می شود و هم زمینه اشتغال بسیار خوبی برای هم استانی های عزیز را فراهم می کند.

در خصوص تعاونی ها یک حرکت مهم در حال انجام است و آن هم ارائه سند توسعه تعاونی هاست که در آن همه دستگاه ها موظف و مکلف می شوند مثل یک پازل در کنار هم قرار بگیرند و این حوزه را در استان تقویت کنند زیرا تعاونی ها منبع فعالیت اقتصاد اسلامی و مردم محور هستند و نقشی اساسی در اشتغال و تولید دارند.

اگر همت و همدلی استانی نباشد قطعا ما ظرفیت پاسخگویی و رفع مشکلات جامعه بزرگ مخاطب مان را در استان نداریم چرا که خوزستان در حوزه کارگری، کارفرمایی، صنعت و کشاورزی یک استان ویژه است که مشکلات و چالش های بزرگی هم دارد و این می طلبد که همه ظرفیت های استان به ما کمک کنند که شرمنده جامعه زحمتکش کارگری یا بازنشستگی نشویم.

 

یکی از خدماتی که اخیرا ارائه دادیم پرداخت تسهیلات مرتبط به تبصره ۱۶ است که با مدیریت استاندار محترم، پیگیری های معاون اقتصادی وی و همراهی بانک ها محقق شد. در این طرح مبلغ پرداختی ۶۰۰ میلیارد تومان را در کمتر از ۲ ماه به ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم که باعث رضایت نسبی مردم شد اما واقعیت این است که باید باز هم تلاش کنیم و این تسهیلات را بیشتر و بهتر به جامعه هدف تزریق کنیم تا امورات شان به شکل مطلوبتری پیش برود.

در گام بعدی نیز قصد داریم با جذب حداکثری ، تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸ را تقویت کنیم و به مردم ارائه دهیم تا از آن بهره لازم را ببرند.

شیوه ارتباط با ما سخت نیست البته شاید ما نتوانستیم راه های ارتباطی مان را به درستی تشریح و تبیین کنیم چون طی این مدت که من افتخار خدمت در این جایگاه را داشتم بیش از ۴۷ برنامه دیدار مستقیم مردمی را خدمت هم استانی های عزیز بودم ضمن این که روزهای جمعه هم در مصلی نمازجمعه میز خدمت ما پابرجاست و بی واسطه شنوای مشکلات جامعه هدف مان هستیم و در طول هفته نیز ۳ روز فضا را برای دیدار با مردم مهیا کردیم چون معتقدیم که مردم ارباب و ولی نعمت ما هستند.

پیامبر اکرم در همین زمینه فرمودند؛ اگر دریچه ای برای خدمت به روی تان گشوده شد از آن بهره ببرید چون معلوم نیست این دریچه تا کی باز باشد و من تلاش می کنم تا لحظه ای که توفیق خدمتگزاری داشته باشم این سعادت را از خودم سلب نکنم و پاسخگوی مردم عزیز باشم.

در همین راستا و جهت پیوند رابطه مطلوب بین کارگر و کارفرما ظرفیت های خوبی ایجاد کرده ایم از جمله فعال کردن ۷۸ هیئت تشخیص و خل اختلاف که شبه قضایی هستند و امورات این عزیزان را حل و فصل می کنند البته باید توجه داشت که حدود ۱۰ درصد تمام پرونده های کشور در خوزستان هستند و این آمار بالا کار ما را سخت می کند به همین دلیل در صدد تقویت و راه اندازی شورای سازش در سراسر استان هستیم که این شورا کمک کند ورودی پرونده های استان به مراجع رسیدگی کمتر شود.

خوزستان از همه لحاظ یک استان ویژه است چون دارای ۱۶ پایه اقتصادی است. بیشترین آمار اشتغال استان در حوزه خدمات و شغل های شهری هستند و بعد از آن حوزه ۵ صنعت استراتژیک که نیاز است با یک برنامه ریزی اصولی و بک همدلی و وحدت رویه استانی هم به توسعه اشتغال کمک کنیم و هم تلاش کنیم که مشکلات جوامع کارگری ما کمتر از همیشه باشند.

در بحث مهم و اساسی اشتغال برای امسال حدود ۶۳ هزار شغل پیش بینی کردیم که ۳۹ دستگاه در استان موظف و مکلف شدند که این تعداد را به کارگیری کنند که به لطف خدا تاکنون ۵۰ هزار شغل محقق شده است. البته ما در سامانه رصد در حال پایش و راستی آزمایی اعداد و ارقام اعلام شده ی اشتغال توسط دستگاه ها هستیم که خدای ناکرده آمار کذبی به مردم ارائه ندهیم به همین منظور در حال راه اندازی و فعال کردن سامانه اشتغال و کارآفرینی خوزستان هستیم.

در این سامانه هم همه ظرفیت های استان را ثبت خواهیم کرد و هم به آمار دقیق جوامع بیکار و شاغل در شهرستان ها خواهیم رسید. در اصل یک منبع موثق را در حوزه کار، اشتغال، نیروی انسانی و ظرفیت های استان را در این سامانه به دست خواهیم آورد که زین پس بر اساس آن برنامه ریزی های خود را در این حوزه ها پیش ببریم.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از شما و همه همکاران تان در رسانه های مختلف به عرض برسانم که اگر گزارشی داده شده و عملکردی بیان شده تنها گوشه ای از وظیفه و رسالت ما در قبال این مردم عزیز و نجیب بوده که لایق بهترین خدمات اند و اگر کم کاری شده که قطعا چنین بوده دست نیازمان را به سوی فرهیختگان، نخبگان، دانشگاهیان، جوانان و همه مردم دراز می کنیم و خواستار کمک و مشارکت آن ها در حوزه های فعالیت مان هستیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =


دسته‌بندی نشده