کد خبر : 235
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۹

میداوود تشنه در انتظار آب

میداوود تشنه در انتظار آب

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم به نقل از خوزنا_حدیث کریمی، در پی گله مندی اهالی بخش میداوود شهرستان باغملک که در سرشماری سال ۹۵ جمعیت این بخش ۱۵۳ هزار و ۴ نفر بوده است؛ مبنی بر انتقال لوله های کنار پل سردشت این بخش؛ که چرا وقتی این در سطح میداوود روستاهایی هستند فاقدآب

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم به نقل از خوزنا_حدیث کریمی، در پی گله مندی اهالی بخش میداوود شهرستان باغملک که در سرشماری سال ۹۵ جمعیت این بخش ۱۵۳ هزار و ۴ نفر بوده است؛ مبنی بر انتقال لوله های کنار پل سردشت این بخش؛ که چرا وقتی این در سطح میداوود روستاهایی هستند فاقدآب اما لوله های آب شرب را به انبار اداره آب و فاضلاب روستایی باغملک انتقال می دهند.

*نیازمند آب شرب

یکی از اهالی بخش میداوود در گفت و گو با خبرنگار خوزنا با اشاره به اینکه این لوله ها برای خط آب شرب این بخش و سردشت در این محل قرار داده بودند اظهار می کند: اما نمی دانم چرا در حال انتقال آن ها به شهرستان باغملک هستند در صورتی که بخش میداوود بسیار به آب شرب نیاز مند است.

او ادامه می دهد: چرا مسئولان جلوی این جریان را نمی گیرند در گذشته اهالی و دهیاران جلوی انتقال آن ها را گرفتند ولی انگار این موضوع قرار است ادامه دار باشد. پس مردم اینجا باید چه کاری انجام دهند؟ آیا کسی است که ما را حمایت کند؟

*بدون هماهنگی اقدام به مبادرت لوله ها کرده اند

بخشدار میداوود در گفت و گو با خبرنگار خوزنا در ارتباط با علت اینکه لوله های آب شرب که کنار پل سردشت این شهرستان قرار دارند و در حال حاضر بارگیری به سمت باغملک می شوند، چیست بیان می کند: این لوله ها در تملک اداره آب و فاضلابک روستایی شهرستان باغملک هستند که حدود ۵ماه پیش اداره آب و فاضلاب باغملک مبادرت به بارگیری آنها به سمت انبار مرکزی خود واقع در شهرک صنعتی کرد که با مخالفت بخشداری و اعضای شوراهای روستا و شهر مواجه و پس از انتقال تعدادی ازآنها منصرف شد؛ ولی اکنون با دستور مدیرکل آب و فاضلاب استان و بدون هماهنگی با بخشداری مبادرت به این کار کرد که مراتب با هماهنگی فرمانداری حال پیگیری هستیم.

علی محمد زنگنه ادامه می‌دهد: به گفته مدیر آبفار شهرستان باغملک انبار آن اداره در سطح شهرستان متمرکز گشته که در بخش‌های و مناطقی که انبار وجود داشت همه تجمیع و در این شهرستان متمرکز می شود این دو پاسخی اند که به ما در ارتباط با بردن لوله ها داده اند.

*تنش های اجتماعی مانع از انتقال آب به میداوود شد

او در پاسخ به اینکه آیا بخش میداوود به این لوله ها نیاز ندارد، عنوان می کند: آن زمان که این لوله ها را آورده‌اند قرار بر این بوده که آب شرب مورد نیاز دهستان میداوود از طریق باغملک تامین کنند؛ متاسفانه به دلیل تنش‌های اجتماعی آن موقع اجازه ندادند که انتقال آبی صورت بگیرد و هنوز هم اجازه انتقال داده نمی شود، حتی ازچاه های منطقه منگنان و دوراهی باغملک که حفر کردند و قرار بود انتقالی صورت بگیرد، به وقوع نپیوست که این لوله‌ها بلا استفاده مانده اند و بعد از ۱۷ سال که در معرض باد و باران قرار گرفتند دچار فرسودگی شدند.

بخشدار میداوود تصریح می کند: کما اینکه به صورت مستمر و مکتوب نامه های متعددی از طرف شوراها دهیاری هایی که مالکیت قبرستانی که لوله ها دپو شده بودند به بخشداری و حراست اداره کل ابفار ارسال و خواستار جابجایی لوله ها از محل قبرستان شدند.

*بلا استفاده شدن لوله ها

زنگنه اضافه می کند: اداره آب و فاضلاب روستایی که متولی است؛ می‌گوید، این لوله ها قابل استفاده نیستند و در حال حاضر طرحی در ارتباط با انتقال آب با کیفیت برای این بخش نداریم هر چقدر که لوله ها بیشتر در محل بمانند کیفیت خود را بیشتر از دست می‌دهند و عملاً بدون استفاده می‌شوند، لوله ها اکنون کیفیت خود را تا حدودی از دست داده اند هر چقدر بیشتر بماند به آهن آلات آزرده خارج تبدیل می شوند و اداره ابفار این لوله ها را به انبار اداره ابفار در شهرستان باغملک منتقل می کند که مورد رضایت ما نیست و بارها اعلام کرده ایم که لوله در سطح بخش میداود با تمهیدات خاص نگهداری شود.

 

*بخش میداوود دارای روستاهایی نیازمند آب شرب است

او با بیان اینکه با نماینده، فرماندار، اداره کل آب و فاضلاب روستایی خوزستان و آب و فاضلاب شهرستان باغملک صحبت شد که با توجه به اینکه در سطح بخش روستاهایی داریم که مشکل آب شرب دارند و برای تامین آب شرب شان نیاز به لوله بوده گفتیم حداقل به صورت تهاتر لوله های با اقطار مناسب تر و به صورت جایگزین در اختیار اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان باغملک قرار بدهند، ادامه می دهد: تا بتوان قسمتی از مشکلات روستاهای دارای مشکل را رفع کرد و یا در جهت جایگزین شبکه های فرسوده ای که باعث هدر رفت آب می شد استفاده و در حال رایزنی و پیگیری این مهم هستیم.

*به دنبال این هستیم که شهر میداوود زیر نظر آب و فاضلاب خوزستان برود

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خوزنا در خصوص انتقال لوله های از روستا میداوود به شهرستان باغملک، می گوید: از عمر این لوله ها نزدیک به ۱۲ سال می گذرد یعنی از زمانی که تامین آب منطقه میداوود از سرحانی متوقف شد؛ بنا بر این بود در همان زمان جهت تامین آب میداوود؛ پروژه انتقال آب از چاه دم آب در باغملک به منطقه میداوود منتقل شود که متاسفانه این پروژه هم بدلیل جلوگیری اهالی روستای دم آب به مرحله اجرا نرسید و لوله هایی که آن زمان خریداری شدند و هنوز بلا استفاده در روستای سر دشت میداوود دپو و روی هم انباشته شده در محل نامناسبی نگهداری می شوند البته یادآوری می شود که این لوله ها از جنس فولادی سیاه اند که دیگر کیفیت لازم را برای اجرای پروژه ها ندارند، اکنون در پروژه های آبرسانی از لوله های بسیار خوب و با کیفیت مثل جی ار پی، پلی اتیلن و گالوانیزه استفاده می شود .

*دپو لوله ها در قبرستان روستای سردشت

کیانی ادامه می دهد: لوله ها در محل یک قبرستان در روستای سردشت دپو شده اند که دهیار این روستا بارها با مراجعه به اداره شهرستان و در خواست مکتوب خواستار جابجایی این لوله ها شده است و هر وقت ما خواستیم که این لوله ها را جابجا کنیم با مخالفت شورای شهر میداوود مواجه شدیم و این شورا از انتقال آنها جلوگیری کردند؛ در صورتی که جز مزاحمت هیچ کار مثبتی نکردند چرا که دیگر این لوله ها بدرد استفاده در پروژه نمی خورند و قطعا این مزاحمت ها باعث فرسودگی و تضرر بیشتر شرکت آب و فاضلاب روستایی می شود؛ بسیاری از اهالی شریف نیز با مراجعه خواستار لوله ها جابجا شدند چرا که مزاحمت برای رفت و آمد به قبرستان ایجاد شده است. بنابراین شد که یک محل مناسبی برای این لوله ها داشته باشیم به دلیل اینکه در گذشته تنها انبار امور آبفار شهرستان باغملک در تاسیسات آبرسانی در قلعه تل بود و زمانی که شهر شد تاسیسات با محوطه به آب و فاضلاب شهری واگذار گردید ؛ بنابراین محلی مناسبی برای نگهداری تجهیزات و انتقال این لوله نداشتیم و حالا در منطقه باغملک یک انبار بزرگ و مناسبی در گلال گمپ احداث شده و به جهت اینکه مشکل مردم حل شود و اداره آب و فاضلاب روستایی نظارت و حراست خوبی بر دارایی هایش داشته باشد همه وسایل و تجهیزات و اموال موجود در شهرستان از جمله این لوله ها به انبار اداره آبفار روستایی باغملک منتقل می شوند.

*به صورت محدود استفاده می شوند

او اضافه می کند: در شهرستان اگر شاخه ای نیاز به تعمیر داشت می تواند از آن ها به صورت خیلی محدود به جهت اینکه به لحاظ کیفی آنچنان برای طرح ها مفید نیستند؛ استفاده برد.

*هنوز آبفای شهری اقدام به تحویل وتحول نکرده است

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی خوزستان پاسخ به این سئوال که مشکل انتقال آب به شهر میداوود چه زمانی انجام می شود، عنوان می کند: در حال حاضر تاسیسات محمد آباد آب شهر و روستا های میداوود را تامین می کند، اکنون میداوود تبدیل به شهر شده است وکدشهری دریافت کرده و باید تحویل و تحول انجام شود و حتی صورتجلسه ای در این خصوص نیز قبلا منعقد شده ولی بنابه دلایلی تحویل به آبفای شهری هنوز اتفاق نیفتاده است.

*برای شهر میداوود به اداره آبفای روستایی اعتبار نمی دهد

کیانی تصریح می کند: هر کجا که شهر شود در کمیته برنامه ریزی فرمانداری آن شهر دیگر اعتباری جهت بازسازی و تعمیر و نگهداری به اداره آبفای روستایی داده نمی شود و تسریع در تحویل و تحول باعث بهبود ارائه خدمات می شود. البته با مدیران آبفای شهری در حال رایزی هستیم که این اتفاق رخ دهد که میداوود هم تحت پوشش آبفای شهری استان قرار گیرد به نوعی راهکاری های مختلفی وجود دارد که این اهالی منطقه میداوود از آب بهتری به لحاظ کمی و کیفی برخوردار شوند که باید اعتبار لازم فراهم شود.

*بیش از ۶۰۰ روستا داری تنش آبی در خوزستان

او با اشاره به اینکه اکنون فصل گرماست؛ کمبود آب و تنش آبی در همه روستاها و شهرستان ها وجود دارد، اظهار می کند: در سطح خوزستان بیش از ۶۰۰ روستا با مشکل تنش آبی مواجه است که اکثر این روستاها از جمله روستاهای شهرستان های آبادان، خرمشهر و هویزه مشکل کیفی ناشی از کاهش دبی رودخانه ها را دارند.

*رعایت اصول مصرف بهینه آب در روستاها

این مقام مسئول می گوید: با توجه به فصل گرما راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در اکثر روستاها جهت عبور از تنش آبی برنامه ریزی شده است و در حال مدیریت آبی در سطح استان هستیم. البته کم آبی و بی آبی منابع تامین آب از یک طرف، عدم رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی و همچنین وجود انشعابات غیرمجاز؛ فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع و استفاده از آب شرب جهت مصارف غیر شرب از جمله احشام و … توسط مشترکین و اهالی روستاها شبکه های آبرسانی را دچار مشکل کنند و باعث عدم توزیع مناسب و عادلانه برای همه روستاها را رقم بزنند.

او ادامه می دهد: اما شرکت آبفای روستایی با تمام توان و ظرفیت خود تلاش می کند که اهالی روستایی استان خوزستان به نوعی تامین آب شوند و اگر روستائیان در این فصل گرم در مصرف آب صرفه جویی کنند موجب می شود تا توزیع آب مناسبی در سطح روستاهای استان انجام شود و همچنین روستاییان دسترسی به آب برای آن ها بهتر فراهم می شود.

کیانی در خصوص تحویل تاسیسات امور عشایر بیان می کند: سال گذشته با دستور غلامرضا شریعتی استاندار استان ۱۶ تاسیسات عشایر را که بیش از ۱۲۰ روستا را شامل می شود؛ تحویل گرفته ایم و که با اصلاح و تجهیز این تاسیسات موجب خدمات دهی مطلوب تری شده است. همچنین این انتظار را داریم که آبفای شهری هم آن روستایی هایی که کد شهری دریافت کردند را تحویل بگیرد.

*به امید تحول در میداوود

امیدواریم بحث کمبود آبی شهر میداوود بزودی رفع و شرکت آبفار شهری هر چه سریعتر اقدام به تحویل و تحول کند تا شاهد رونق و توسعه این شهر باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =


دسته‌بندی نشده