کد خبر : 8896
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳

سرمایه گذاری بیش از۶ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

سرمایه گذاری بیش از۶ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت : بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور صورت گرفت که ۸۰ درصد آن تسهیلات بانکی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه ماشین آلات ،ادوات و تجهیزات کشاورزی خوزستان که در اهواز برگزار شد گفت: سیاست وزارت رونق در بخش کشاورزی بخصوص در بخش ماشین‌های کشاورزی است .

کامبیز عباسی با بیان اینکه یکی از راه‌های رونق و توسعه برگزاری نمایشگاه است افزود :در تمام دنیا نوسانات تولید وجود دارد به ویژه در کشورهایی که مثل کشور ما در شرایط خشک قرار دارند واین واقعیت بخش کشاورزی است

وی ادامه داد: برخی اوقات بعضی منتقدین نسبت به واردات گندم، نسبت به کمبود یک محصول خرده میگیرند ولی اینها اتفاقاتی است که در تمام کشورهایی که شرایط اقلیمی کشورما را دارند و مشابه ما هستند است وجود دارد و ما باید به دنبال تکنولوژی در کود،بذر ،سم و به ویژه در حوزه ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات و لوازم آبیاری و کشاورزی باشیم که بتوانیم رابطه بین اقلیم با تولید را کاهش دهیم.

عباسی با اشاره به اینکه امسال یکی از بیشترین سرمایه گذاری ها در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور صورت گرفت اظهار داشت : بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور صورت گرفت که ۸۰ درصد آن تسهیلات بانکی بود که در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

عباسی اضافه کرد: در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه کشت شد و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه برداشت شد.

وی ادامه داد: از حدود ۸ میلیون هکتار گندم و جو آبی کشور بیش از ۶ و نیم میلیون هکتار یعنی بالغ بر ۸۴ درصد به صورت مکانیزه کشت شد همچنین برای برداشت بیش از ۹۵ درصد از این اراضی بوسیله کمباین برداشت غلات برنامه ریزی صورت گرفته است.

عباسی تصریح نمود : در حوزه تجهیزات و لوازم مکانیزه کشاورزی زراعی ،باغی،دام و طیور و آبزی پروری بیش از ۵۲۳ شرکت در کشور وجود دارد.

وی اذعان داشت: برای سال آینده بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پیش بینی شده و بدنبال آن هستیم که از تولید کنندگان و عرضه کنندگان ماشین آلات کشاورزی که کمترین نوسانات قیمتی را دارند حمایت کنیم.

عباسی با بیان اینکه ماشین آلات یکی از نهاده های مهم برای تولید کشاورزی می باشد اضافه کرد:اگر قیمت تضمینی برای محصولات تولیدی کشاورز تعیین شود باید بر عوامل و نهاده های تولیدی نیز نظارت جدی صورت گیرد.

وی اظهار داشت : از تولید کنندگان درخواست میکنم سود خود را در تیراژ ببینند.

عباسی با بیان اینکه سال در تامین ماشین های کشاورزی علاوه بر اتفاقات خوب اتفاقات ناخوشایندی مانند تغییر قیمت تراکتورهای کشاورزی شاهد بودیم افزود: ما مخالف افزایش غیر مستند قیمت تراکتور هستیم و ما بدنبال حمایت از کارخانه تراکتور سازی و در کنار آن بخش کشاورزی کشور هستیم.

وی اظهار داشت : بیش از ۴۵۰ دستگاه پهپاد در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد و امسال تقاضا برای استفاده از پهپادها بیش از ۲ و نیم برابر سال های گذشته بود که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر شرکت های دانش بنیان ۶۲ مدل از این پهپادها را شناسایی و توسط۱۲ شرکت این پهپادها عرضه می شود.

عباسی گفت : بیش از ۹۹ درصد سمپاش های مورد عرضه، استاندارد سازی شده اند و اکثر سمپاش ها که بصورت تسهیلاتی و در قالب هدایت و حمایت سازمان های جهاد کشاورزی استان ها عرضه می شود استاندارد هستند.

وی ادامه داد: در دهه گذشته سمپاش هایی که در کشور ما استفاده می شد سمپاش های بوم دار و سنتی بودند که میزان مصرف سم ۴۰۰ لیتر در هکتار بود که در حال حاضر با سمپاش های جدید میزان مصرف سم به ۲۰۰ لیتر در هکتار رسیده است و بوسیله پهپاد این میزان به ۵ و یا ۱۰ لیتر در هکتار رسیده است.

عباسی با بیان اینکه استان خوزستان یکی از قطب های کشاورزی حمایتی کشور است اضافه کرد: سالانه بیش از ۵هزار بذرکار کشت مستقیم در کشور عرضه میشود.

وی در پایان تصریح نمود: ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار دارد که رطوبت خاک در این نوع کشاورزی حفظ و بقایا در زمین باقی می ماند.

 

منبع:روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + بیست =


دسته‌بندی نشده