کد خبر : 5196
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۴۹

راه‌اندازی مرکز «افق»

راه‌اندازی مرکز «افق»

به گزارش پایگاه خبری هر قلم، حجت الاسلام خاکباز ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: امسال عزاداری امام حسین در قالب «بصیرت عاشورایی» به خوبی توسط مردم و عاشقان اهل بیت انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه ۴۱۷ امامزاده واجب التعظیم، یک پیامبر و نبی در خوزستان میزبان عاشقان اهل بیت هستند، افزود:

به گزارش پایگاه خبری هر قلم، حجت الاسلام خاکباز ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: امسال عزاداری امام حسین در قالب «بصیرت عاشورایی» به خوبی توسط مردم و عاشقان اهل بیت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۱۷ امامزاده واجب التعظیم، یک پیامبر و نبی در خوزستان میزبان عاشقان اهل بیت هستند، افزود: قریب به ۱۳ نیت در موقوفات خوزستان وجود دارد که از برپایی عزاداری امام حسین (ع) و دیگر اهل بیت و امامزادگان، کمک به بیماران بی‌بضاعت، دانش آموز نیازمند، ساخت پل و خرید آب‌سردکن را شامل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه دستگاه مقدس اهل بیت ۱۰۰ درصد یک نهاد ممتاز دینی و مردمی است، تصریح کرد: امامزادگان در اختیار خود مردم قرار دارند و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی تبدیل کرد.

حجت الاسلام خاکباز یادآور شد: موقوفات ایجاد شده در دستگاه وقف ۱۰۰ درصد مردمی است چرا که نهادهای دولتی از لحاظ حقوقی نمی‌توانند خودشان وقفی را ایجاد کنند و انتفاعات ناشی از آن نیز برای کمک به خود مردم هزینه می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز «افق» ادامه داد: «ا» این مرکز به معنای اجتماعی هست که اجرای برخی نیات واقفان نیز در راستای حل مسائل اجتماعی است و «ف» نیز به معنای فرهنگی هست که حوزه فرهنگ بی‌ارتباط با اوقاف نیست و در نهایت «ق» به معنای قرآن هست که کلیدی‌ترین مراسم مربوط به حوزه قرآنی با میزبانی اوقاف برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین موقوفه کشور

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را سه بُعد و محور اصلی فعالیت‌های اوقاف دانست و گفت: موقوفه نظام مافی با حدود ۲۲۷ هزار هکتار وسعت بزرگ‌ترین موقوفه کشور است و این موقوفه بخش اعظمی از شهرهای ماهشهر و رامشیر را به خود اختصاص داد و نیت آن کمک به بیماران و دانش آموزان نیازمند تعیین شده است.

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه حدود ۵۵۰ موقوفه منفعتی در خوزستان وجود دارد، یادآور شد: در قبال احیای موقوفه با هیچ دستگاه دولتی شخصی و یا نهادهای دیگری تعارفی نداریم و بنا به فرمایش رهبر، هیچ فرد یا نهادی قبل از پرداخت منافع موقوفه حق استفاده را از آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه موقوفات از دست رفته را نیز با کمک قوه قضائیه باز پس می‌گیریم، عنوان کرد: قریب به ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات در مجموع استان صادر شده است که از جمله موقوفه توکل رامهرمز با وسعت حدود ۹ هزار هکتاری است که با رأی دستگاه قضائی برای آن سند تک‌برگ گرفتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه احیای موقوفات مختلفی را در حوزه اجتماعی، اقتصادی، نفتی و… در این استان داریم، گفت: در بین آرای صادره قوه قضائیه حتی محکومیت ۹ میلیارد تومانی هم داشتیم که باید به اوقاف پرداخت شود.

توجه به امامزادگان و موقوفات

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه بر این باور هستیم که توجه جدی به نذورات امامزادگان و موقوفات نباید فراموش شود، گفت: موقوفات باید بروز شوند و بر همین اساس برای موقوفات خوزستان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بر موقوفات را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم که این کار در شهرهای مختلف از جمله دزفول، رامهرمز، رامشیر، شوشتر و آبادان انجام شده است.

وی بیان کرد: در شهرستان رامهرمز موقوفه توکل با ۹ هزار هکتار شاید یک درآمد سالانه نهایتاً ۱۸ میلیون تومانی داشت ولی امسال اولین سالی است که با پیشنهاد اوقاف آنجا کشاورزی می‌شود و برخی از اراضی آنجا را تحت پوشش گندم قرار دادیم و تولید دام سبک در دو هزار رأس را نیز رامهرمز ایجاد کرده و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان اظهار کرد: در اوقاف حداکثر زمان افتتاح مد نظر یک سال است و امکان ندارد کلنگ پروژه‌ای به زمین زده شود و اجرای آن بیش از یک سال زمان ببرد که در این راستا پروژه‌ها بین سه تا چهار ماه نیز به افتتاح رسیده‌اند.

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی بقاع شاخص در سطح تراز ملی است، تصریح کرد: در خصوص بهره‌وری بقاع بر این باور هستیم که باید بنایی در شأن امامزادگان ساخته شود. بر همین اساس در ۱۲ بقعه شاخص امامزادگان خوزستان از جمله سبزقبا دزفول، بن جعفر، دانیال نبی، حیدر بهبهان، عبدالله شوشتر، عبدالله باغملک، سلطان ابراهیم ایذه و علی ابن مهزیار اهواز ساخت‌وساز و مرمت انجام می‌شود.

وی به همکاری اوقاف در ارسال اقلام مختلف و مواد غذایی به نقاط مختلف خوزستان اشاره کرد و گفت: در خصوص کمک به مبارزه برای ویروس کرونا تمام بقاع درگیر این مسئله شد و فقط در علی ابن مهزیار روزانه ۵ تا ۶ هزار ماسک تولید می‌شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان عنوان کرد: کمک‌های اوقاف به درمان، آموزش و پرورش، انتقال خون و بهزیستی به بهترین شکل امکان‌پذیر است و به دنبال این هستیم با احیای موقوفات و بقاع خدمات خوبی را به مردم ارائه دهیم.

طرح تربیت حافظان قرآن کریم

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه در طرح «تربیت حافظان قرآن کریم» که سال ۹۰ در محضر مقام معظم رهبری ریاست وقت سازمان تعهد داد تا از ۱۰ میلیون قاری تربیت یک میلیون بر عهده سازمان اوقاف باشد، اضافه کرد: این تعهد اوقاف تا سال ۹۷ حتی در حد فراتر از سهمیه محقق شد ولی آموزش‌ها به صورت مجازی در هشت رشته قرآنی همچنان تداوم دارد و همچنین امسال آموزش‌های مجازی در رشته‌های مختلف از جمله تربیت حافظان، مفاهیم، جزءخوانی، ترتیل خوانی را طی انعقاد قرارداد با یک مؤسسه موفق ارائه می‌کنیم.

وی در خصوص برگزاری مراسم حسینی در بقاع متبرکه گفت: تحت هیچ شرایطی نمی‌توان عزای حسینی را تعطیل کرد ولی با توجه به تلاش بسیار مسئولان برای رسیدن به وضعیت سفید، خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه امسال برنامه‌ریزی شد که سبد معیشتی تهیه و در اختیار عزاداران حسینی قرار داده شود، ادامه داد: عزاداری در اماکن سرپوشیده و یا پذیرایی متمرکز ممنوع است ولی در محیط‌های باز، حیاط و مصلاهای با ارتفاع بیش از ۶ متری سقف، ورزشگاه‌ها و حیاط مدارس برگزاری مراسم عزاداری به قوت خود باقی است.

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به تعطیلی مواکب اوقاف که هر ساله در دو مرز شلمچه و چذابه برپا می‌شد، تشریح کرد: برگزاری برنامه‌های ملی و باشکوه عزاداری حسینی را در سطح استان کاهش دادیم ولی آنها را تعطیل نکردیم به طور مثال بیرق زنان شوشتر یا راهپیمایی از سمت امامزاده سبزقبا به سمت امامزاده بن جعفر به منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی با تعداد نفرات کم اجتماعی انجام می‌شود و همچنین با تقسیم پرچم عزاداری و مساعدت به مردم برای تبدیل هر خانه به یک حسینیه نسبت به برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های اجتماعی اقدام می‌کنیم.

تهیه شناسنامه برای موقوفات و واقفان

وی با اشاره به اینکه هویت اسلام از محرم و صفر است، افزود: مراسم «احلی من العسل» را امسال فقط در مصلا اهواز فقط برگزار می‌کنیم ولی در شهرستان‌ها مراسم شیرخوارگان حسینی در صورتی که فضای روباز معرفی شود، امکان برگزاری وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در خصوص توسعه و عمران بقعه علی ابن مهزیار گفت: سرعت کار دو صد چندان شده است و قول می‌دهیم تا پایان ۱۴۰۰ در این صحن و سرا دیگر داربستی نباشد.

حجت الاسلام خاکباز در خصوص موقوفه نظام مافی نیز بیان کرد: در رامشیر متأسفانه برخلاف میل باطنی یک تبدیل اضعفی به اسم تبدیل احسن شکل گرفت که باید جلوی آن گرفته می‌شد و بالای ۹۰ درصد آن اصلاح شده است. موقوفه به وقفیت خودش ادامه می‌دهد با این تفاوت که رئیس اداره با تمام قدرت همراه با معاونت حقوقی دستگاه‌ها و افراد سودجو و آنهایی را که قرارداد نبسته‌اند، با کمک دستگاه قضائی پای قرارداد می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه تهیه شناسنامه برای موقوفات و واقفان در دست تهیه است، خبر داد: ۱۱ پروژه سرمایه‌گذاری دام سبک، دامداری، زراعت، طیور، نخیلات حداقل در ۲۰۰ و حداکثر ۴۰۰ هکتار، پرورش شتر در ماهشهر، بزرگ‌ترین تولید گاومیش جهان در شوش و دزفول تا دو هزار رأس بر موقوفات استان انجام شده است. مهر خوزستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + دو =


دسته‌بندی نشده