کد خبر : 3448
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۲۰

خدمات الکترونیک بهترین راهکار برای مبارزه با فساد است

خدمات الکترونیک بهترین راهکار برای مبارزه با فساد است

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم؛ طیبه اسماعیلی با بیان اینکه سامانه های دولتی بسیاری در کشور راه اندازی شده است، اظهار داشت: اکنون در این نمایشگاه شاهد حضور بسیاری از سامانه‌های الکترونیکی دولتی هستیم و که اخیراً شرکت گاز نیز تعدادی سامانه جدید راه اندازی کرده که قرار است تا پایان آذر ماه قبوض کاغذی

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم؛ طیبه اسماعیلی با بیان اینکه سامانه های دولتی بسیاری در کشور راه اندازی شده است، اظهار داشت: اکنون در این نمایشگاه شاهد حضور بسیاری از سامانه‌های الکترونیکی دولتی هستیم و که اخیراً شرکت گاز نیز تعدادی سامانه جدید راه اندازی کرده که قرار است تا پایان آذر ماه قبوض کاغذی این شرکت نیز حذف شود.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق نیز پس از پایان زمان مشخص شده با راه اندازی سامانه ای جدید، چاپ قبض کاغذی برق را برداشته و به صورت پیامک مبلغ قابل پرداخت را به مشترکان ارایه می کند.

مشاور فن آوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان ادامه داد: روز به روز بر تعداد سامانه‌های خدمات الکترونیکی که دولت توسط دستگاه‌های زیرمجموعه های خود ارائه می کند افزوده می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: خدمات الکترونیک بهترین راهکار برای شفاف سازی و جلوگیری از فساد اداری است. در این شیوه از خدمات دهی فرایند های مشخص تعریف شده و تغییر در هرکدام از آنها بدون جا گذاشتن رد پای متخلفان امکان پذیر نیست.

وی افزود: به معنای ساده تر وقتی یک فرایند به صورت سیستمی آغاز می شود اگر تا رسیدن به نقطه پایان اشکالی وجود داشته باشد از طریق سیستم قابل رصد و پیگیری است.

مشاور فن آوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت شفاف سازی در روند فعالیت های دولتی، عنوان کرد: در شفاف سازی مبارزه با فساد میز وجود دارد. یکی از مطالبه مردم مبارزه با فساد است که می توان جلوی بسیاری از آنها را با شفافیت گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: همین سامانه‌های الکترونیکی میتوانند دست‌های پنهان و غیر غیرقانونی را در فضای کسب و کار قطع کنند.

وی بیان کرد: اکنون دولت دنبال این است که تبادلات مالی دستگاه ها را به نوعی الکترونیکی کند. از نمونه آن می توان به نصب دستگاه کارتخوان در مطب های پزشکان برای شفاف سازی مالی اشاره کرد که اکنون به قانون تبدیل شده و همه باید از آن اطاعت کنند.

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان درباره ایجاد شبکه میان دستگاه های دولتی گفت: خوزستان یکی از استان های پیش رو در بحث اتصال دستگاه های مرتبط به یکدیگر و تشکیل شبکه دولتی یکپارچه است. در این شبکه ها برخی ارتباطات فیمابین بخش‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی یکپارچه شده و سیستم‌هایی مانند مکاتبات و اتوماسیون اداری آنها به صورت اتوماتیک متن نامه ها را میان سازمان‌های مرتبط با سرعت بسیار بالا جابجا می کند.

اسماعیلی ادامه داد: اما در حوزه دولت الکترونیک فقط این ارتباط شبکه میان دستگاه های دولت نیست بلکه دستگاه های دولتی در این حوزه با قرار گرفتن در فرایندهای مشخص نیازمندی مردم را برطرف میکنند. به این خدمات و فرایندهای به صورت غیر دستی صورت می گیرد خدمات دولت الکترونیک می گویند.

وی افزود: تبدیل کردن فرایند ها از دستی به الکترونیکی سبب می شود که مردم بدون حضور فیزیکی بتوانند از طریق اینترنت یا پیشخوان های دولت نیازمندی خود را برطرف کنند.

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان تاکید کرد: بیشتر خدمات دولت الکترونیک به صورت ملی است و بیشتر دستگاه‌ها به صورت ملی خدمات الکترونیکی را ارائه می‌دهند. اما چند پروژه بزرگ در خوزستان وجود دارد که از جمله آنها می توان به پنجره واحد سرمایه گذاری با پشتیبانی استانداری خوزستان اشاره کرد.

اسماعیلی ادامه داد: متولی این پروژه استانداری خوزستان بوده و از طریق آن فرایندهایی که در دستگاه‌های اجرایی استان برای سرمایه‌گذاری نیاز است که شامل فرایندهای پیچیده میان چندین دستگاه دولتی است در یک سیستمی به صورت الکترونیکی جمع شده و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

وی افزود: اکنون این پروژه اجرایی و مراحل تست و آزمایش آن با موفقیت طی شده و به عنوان یک سیستم پایلوت ملی نیز در واقع انتخاب شده است.

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان با اشاره به استفاده از سامانه های الکترونیکی برای مدیریت سیل، گفت: همچنین در بحران سیل اخیر که اوایل سال کل استان با آن درگیر بود، خسارات عمده ای را متوجه کشاورزان کرد و پس از آن سیستمی شامل یک سامانه بسیار خوب به نام سجاد راه اندازی شد و مردم توانستند از امکانات آن بخوبی استفاده کنند.

اسماعیلی درباره توقف روند اجرای سامانه سیماک در خوزستان گفت: مسولیت مستقیم سامانه سیماک بر عهده اداره کل پست خوزستان است اما پست در آخرین پیگیری ها مدعی شده که خود وزارتخانه ارتباطات اجرای آن را در استان متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: توصیه می کنم حتماً با پست در این رابطه صحبت کنید چرا که پایلوت سامانه سیماک در شهرداری اهواز انجام شد و اکنون در شهرهای کشور اجرا شده اما همچنان در خوزستان متوقف است.

مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استاندار خوزستان افزود: علیرغم ابلاغ ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برای اجرای سیماک در استان ها برای جلوگیری از زمین خواری اما این طرح همچنان متوقف باقی مانده و مدیرکل پست باید در این خصوص پاسخگو باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 18 =


دسته‌بندی نشده