تامین برق مشکل عمده ی سرمایه گذاران خوزستانی است/۱۱۲ مجتمع خدماتی رفاهی در دست اجراست

تامین برق مشکل عمده ی سرمایه گذاران خوزستانی است/۱۱۲ مجتمع خدماتی رفاهی در دست اجراست

  مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با اشاره به راه اندازی بخش ویژه تحت عنوان حوزه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان، گفت: ۱۲۸ فرصت سرمایه گذاری شامل ۳۱ فرصت جدید و ۹۷ فرصت قدیمی بازنگری شده، در استان شناسایی شده که پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن آنها در حال انجام است. رضا قیصی

 

مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان با اشاره به راه اندازی بخش ویژه تحت عنوان حوزه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان، گفت: ۱۲۸ فرصت سرمایه گذاری شامل ۳۱ فرصت جدید و ۹۷ فرصت قدیمی بازنگری شده، در استان شناسایی شده که پیگیری‌ها برای به نتیجه رسیدن آنها در حال انجام است.

رضا قیصی پور بیان کرد: از این تعداد فرصت، پنج فرصت در پارک علم و فناوری، هفت فرصت در بخش ورزش و جوانان، هشت فرصت در ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۱۱فرصت در بخش بهداشت و درمان است که فرصت‌های جدید هستند.

وی افزود:۲۶ هزار میلیارد ریال رقم سرمایه‌گذاری در این حیطه ها پیش بینی شده که رقم ارزی آن معادل  ۲۲ میلیون یورو است.

قیصی پورافزود : فهرست ۳۰ فرصت از فرصت های بزرگ را نیز در اختیار وزارت اقتصاد قرار دادیم که شرح آنها روی سایت وزارت قرار گرفته است، در مجموع ۲۵۳ هزار میلیارد ریال با رقم ارزی چهارمیلیارد و ۵۲۹ میلیون یورو ارزش سرمایه گذاری این تعداد فرصت است.

مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان ادامه داد: سرمایه گذاران نیاز به ارائه لیستی از فرصت‌های سرمایه گذاری دارند تا با این لیست، راهنمایی شوند. این فرصت ها بر اساس مزیت و قابلیت‌های اقتصادی استان تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۹۷ فرصت سرمایه گذاری در بخش های آب و برق، حمل و نقل، پتروشیمی، کشاورزی، میراث فرهنگی و صنعت و معدن بازنگری شده است که برای این تعداد فرصت سرمایه گذاری؛  بالغ بر ۲۲۷ هزار میلیارد ریال  و ۴ میلیارد و ۵۲۱ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی برآورد شده است.

برق یکی از مشکلات عمده سرمایه گذاران در خوزستان

وی گفت: یکی از مشکلات سرمایه گذاران در خوزستان، تامین برق مورد نیاز است، با دستگاه‌های مرتبط درهمین موضوع بررسی‌هایی انجام دادیم که به این نتیجه رسیدیم که استان از نظر پست‌های برق ۱۳۲ کیلو ولت و ۴۰۰ ولت در اهواز و شهرستان‌ها مشکل دارد و عمده مشکل هم نداشتن زمین و امکانات زیربنایی است.

وی افزود: شهرستان‌های هندیجان، ایذه، دشت‌آزادگان، رامهرمز، شوشتر، خرمشهر، بندرماهشهر، مسجدسلیمان، و حمیدیه برای تامین برق سرمایه گذاران مشکل داشتند که تا حدودی مشکل تامین پست برق در برخی از این شهرستان‌ها مرتفع شده است.

قیصی پور اضافه کرد: ۱۵ واحد نیروگاهی بخش خصوصی و دولتی در دستور کار است که اگر این طرح های نیروگاهی راه اندازی شوند ۹ هزار و ۴۶۴ مگاوات ظرفیت تولید دارند. به صورت کلی، مجموعه طرح های نیروگاهی در حال احداث ۱۵  طرح است که از این ۱۵ نیروگاه، چهار نیروگاه پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۱ نیروگاه به دلیل عدم تامین مالی و فاینانس خارجی، اخذ مجوزها و مشکلات ارزی، پیشرفت بسیار کمی داشته و همچنان در دست پیگیری هستند و ۲ پروژه نیروگاه شهرستان اندیمشک و آبادان که یکی دولتی و دیگری خصوصی است، در حال اجرا است.

قیصی پور ادامه داد: مشکلات این پست‌ها از سوی دستگاه های اجرایی و به طور کلی استان باید حل شود تا اگر در آینده شرایطی برای سرمایه‌گذاری های کلان مهیا ‌شود و سرمایه‌گذاران بخواهند کار خود را در حوزه نیروگاهی پیش ببرند با مشکل تامین برق مواجه نشوند.

راه اندازی مجتمع های خدمات رفاهی از دیگر پروژه های اقتصادی خوزستان

مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان با اشاره به ۱۱۲ مجتمع خدماتی رفاهی در دست  اجرا در استان ادامه داد: از این تعداد ۴۰ مورد در حال استعلام گیری است، ۲۴ مورد در حال احداث و ۴۸ مجتمع خدمات رفاهی نیز درمرحله بهره‌برداری است.

قیصی پور بیان کرد: عمده مشکل سرمایه گذاران در این بخش، مجوزهای تغییر کاربری است که زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد، با وجود اینکه سرعت بخشی در پیگیری مجوزهای تغییر کاربری، مصوب شده اما باز هم سازمان جهاد کشاورزی استان در این بخش عملکرد مناسبی ندارد.  مشکل دیگر سرمایه گذاران نیز عدم صدور مجوز سوخت از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی است که عمده آن در حوزه شرکت پخش آبادان است، به رغم مصوبات نشست های جذب و حمایت از سرمایه گذاری به دلایلی تاکنون مجوزهای لازم دراین حوزه نیز صادر نشده است.

۱۱۵ طرح اقتصادی در خوزستان آماده بهره برداری است

مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان ادامه داد: بر اساس جمع‌بندی انجام شده با دستگاه‌های اجرایی سرمایه‌پذیر، و در نظر گرفتن اینکه دولت تا پایان امسال و اوایل سال آینده چه طرح‌هایی را بهره‌برداری می‌کند؛ گزارشی را در این خصوص تهیه و به دفتر ریاست جمهوری و وزارت کشور ارسال کردیم.

وی افزود: پیش بینی می شود ۱۱۵ طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمامی بحث های اقتصادی تا پایان سال جاری در استان بهره برداری شوند که از این تعداد ۳۹ طرح  درصنعت و معدن، ۵۶ طرح کشاورزی و ۲۰ طرح هم خدماتی است که برای این تعداد طرح،  ۶۵ هزار میلیارد ریال  تسهیلات ریالی و حدود چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی هزینه شده است و برای هشت هزار و ۷۵۳ نفر نیز اشتغالزایی خواهد داشت. ضمنا عمده پروژه های کلان افتتاحی، پالایشگاه خلیج فارس، پتروشیمی مسجدسلیمان و فولاد روهینای جنوب و فاز اول فولاد خرمشهر است.

مدیرکل جذب وحمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان در پایان گفت:  به طور کلی در سال ۹۸ به منظور پیگیری مشکلات و مجوزهای سرمایه گذاران در دستگاه های اجرایی  تعداد ۸۲ جلسه برگزار شده که تعداد ۳۶ دستگاه اجرایی در آن مشارکت داشتندو ۲۸۱ مصوبه داشتیم که ۷۱ درصد آن اجرایی شده و مابقی در حال پیگیری است که بیشترین موارد مصوبات اجرانشده، مربوط به تغییر کاربری زمین و واگذاری زمین است./ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + 20 =


دسته‌بندی نشده