کد خبر : 8952
تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

درصورت عدم بارش های کافی در استان ایلام و لرستان؛  

تابستان سال آینده در خوزستان وضعیت مناسبی نخواهیم داشت  

تابستان سال آینده در خوزستان وضعیت مناسبی نخواهیم داشت  
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: استان‌هایی که آب سدهای استان را تأمین می‌کنند مانند لرستان 48 درصد بارش را کل سال دریافت کرده است، همچنین  ایلام 31 درصد، چهار محال 58 درصد و کهگیلویه و بویر احمد 68.8 درصد باران دریافت کرده‌اند؛ معضل ما دو استان ایلام و لرستان است که تامین کننده کرخه و دز هستند؛ اگر بارش‌ها در این دو استان به همین منوال پیش برود در تابستان سال آینده وضعیت خوبی در کرخه نخواهیم داشت. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، محمد سبزه زاری شامگاه جمعه در حاشیه دهمین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای، دام، طیور،  آبزیان، داروهای دامپزشکی و صنایع وابسته در خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سال ۹۸ تاکنون بارش خوبی داشتیم، این بارش‌ها در منطقه‌ای با اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده برهمین اساس باید انتظار سال‌های پر بارشی داشته باشیم اما این به معنای خروج از خشکسالی نیست.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای این مناطق عنوان داشت: برنامه‌ریزی این منطقه باید با سایر مناطق کشور متفاوت باشد تا با صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت بتوانیم در بهترین حالت در کمترین میزان بارش نیز از کیان این سرزمین دفاع کنیم.

 

سبزه‌زاری افزود: در سال جاری ۴۵ درصد بارش کل سال را دریافت کردیم و ۱۵۵٫۶ میلی‌متر بارش داشتیم.

 

وی ادامه داد: بارش دراز مدت در استان بیشتر از ۲۴۰ میلی‌متر بود، بارش‌های امسال ۵۰ درصد کاهش نسبت به دراز مدت را نشان می‌دهد؛ همچنین بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۶٫۵ درصد کاهش یافته است.

 

مدیر کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: استان‌هایی که آب سدهای استان را تأمین می‌کنند مانند لرستان ۴۸ درصد بارش را کل سال دریافت کرده است، همچنین  ایلام ۳۱ درصد، چهار محال ۵۸ درصد و کهگیلویه و بویر احمد ۶۸٫۸ درصد باران دریافت کرده‌اند؛ معضل ما دو استان ایلام و لرستان است که تامین کننده کرخه و دز هستند؛ اگر بارش‌ها در این دو استان به همین منوال پیش برود در تابستان سال آینده وضعیت خوبی در کرخه نخواهیم داشت.

 

سبزه زاری ابراز داشت: در بارش بهاره، مدل‌های میان مدت نشان می‌دهند که کمی فراتر از نرمال خواهد بود اما ذات بارش‌های بهاره رگباری است و گستردگی ندارد این بارش‌ها ممکن است در نقطه‌ای سیل ایجاد کند و در نقطه دیگر هیچ بارشی نباشد.

 

وی گفت: ارزش بارش رگباری نقطه ای نسبت به بارشی که پهنه ای است بسیار کمتر است به گونه‌ای که ۲۰ میلی‌متر بارش پهنه‌ای از ۱۰۰ میلی‌متر بارش منطقه‌ای بسیار ارزشمندتر است.

 

مدیر کل هواشناسی خوزستان اظهار داشت: بیشترین بارش‌ها در آذر و دی وجود دارد و پس از آن کمتر می‌شود از هفته ۴ فروردین بارش در خوزستان ۲ میلی‌متر می‌شود و دیگر ارزشی ندارد؛ ماه‌های طلایی تامین بارش استان را از دست دادیم، برای تابستان سال آینده باید شرایط ویژه در بخش کشاورزی اعلام شود که بتوانیم آب شرب مردم را تأمین کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 20 =


دسته‌بندی نشده