کد خبر : 1152
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰:۲۵

آیین بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خوزستان برگزار شد

آیین بزرگداشت مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خوزستان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی ادره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خوزستان با حضور آیت الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری؛ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان؛ مهدی رمضانی، معاونت توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها؛ منصور کوهی رستمی، مدیرکل

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی ادره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، آیین بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خوزستان با حضور آیت الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری؛ غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان؛ مهدی رمضانی، معاونت توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها؛ منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، اصغرگودرزی، مدیرکل امور کتابخانه ها و کتابخوانی؛ فرزاد حسینی، مدیرکل پزشکقانونی خوزستان؛ شهاب رزمی، مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان؛ سید شهاب الدین طباطبایی، مدیرکل حوزه هنری استان خوزستان؛ مهران حموله، مدیرکل پست خوزستان، وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان؛ فرماندارن شهرستان های اندیمشک، آغاجاری و رامشیر و جمعی از علاقمندان در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.مساله کتاب نقش ثابت و تثبیت کننده ای برای جامعه دارددر آیین تکریم مقام کتاب و کتابخوانی و کتابدار خوزستان، آیت الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین بیست و ششمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: هفته کتاب و کتابخوانی یک عمل متبرک است و انس و آشنایی با کتاب یک موهبت بزرگی است که خود تبریک و تبرک است.

وی با اشاره به نقش و تاثیر کتاب در جامعه گفت: مساله کتاب نقش ثابت و تثبیت کننده ای برای جامعه دارد. کتاب و کتابخوانی در همه دوره ها و ملت ها و ادیان بوده است.

وی ادامه داد: دیدگاه هایی که در حوزه توجه به کتاب و کتابخوانی دارد متفاوت است و بنده به عنوان یک طلبه بعد از آشنایی با کتابخانه های عمومی و استفاده از ابزارهای نوین و دانش کتابداری نگاه دیگری از کتابخانه ها در ذهن و افکارم شکل گرفت.تکریم مقام کتاب و کتابخوانی و کتابدار موجب توسعه و پیشرفت کشور است.

همچنین در این آیین، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درآیین تجلیل از برگزیدگان و فعالان کتاب و کتابخوانی در استان خوزستان ضمن هفته وحدت و ولادت حضرت محمد(ص) عنوان کرد: پیامبری که معجزه الهی اش خواندن بود و این افتخار هست که دین اسلام بر پایه خواندن و دانایی و قسم به کتاب بنا شده و دانایی و دانستن بعنوان هدف اصلی پیامبر برای نجات بشریت بوده است.

شریعتی با اشاره به برنامه های متنوع فرهنگی در بیست و ششمین دوره هفته کتاب در استان گفت: با گسترش فرهنگ خواندن و مطالعه بر دانایی جامعه افزوده می شود و این دانایی، برطرف کننده خیلی از مشکلات خواهد بود.وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، عنوان داشت: کاروان حیات انسان ها در پیچ و تاب ایام، بی وقفه، در گذر است و انسان ها در کشاکش این تحولات است که پوسته رخوت و پوستین ماندگی را می شکافند و رنگ رویش می گیرند و رؤیاهای دور و دراز را نزدیک می کنند و در ساخت جهان، جان خویش را نیز می سازند.

وی ادامه داد: در این سیر و سفر همچنان کلمات، یگانه محملی هستند که نسل آدم، سوار بر سفینه سلیمانی آن، درون مایه های خود را به سان سوغات سفر، به دیگری هدیه می کند و با زیستن در دل آن، هم خود قرار می گیرد و هم فکر خویش را در ذهن دیگری، قرار می دهد. هم خود در سایه اش امنیت می یابد و هم به باطن دیگری، امان می دهد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: از این روست که اهالی کتاب، اهل صلح و ثبات و امنیت و ایمان اند و در طوفان های بنیان برانداز، ساحلی آرام برای جان های بی قرارند.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی و مراسم تکریم فعالان استان در حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: «هفته کتاب» و موعد تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی، فرصتی است برای یادآوری این مهم که قطار توسعه و پیشرفت این سرای کهن جز از میان خطوط کتاب ها و با راه بری عقلانیت و اندیشه ورزی، شتاب نخواهد گرفت.

استاندار خوزستان کتابخانه های عمومی را نوری برای حل مشکلات جامعه دانست و اطهار داشت: سراپا امیدم برای فردای ایران چراکه همچنان چراغ کتابخانه ها روشن است و در گوشه و کنار، شمع کتابخوانی نور افشانی می کند و کتابداران در ایفای نقش خویش به عنوان خادمان فرهنگ کتابخوانی با توان و انگیزه ای روزافزون فعالیت دارند.

وی همچنین گفت: انس با کتاب، جان آدمی را به طیفی رنگارنگ از اندیشه ها، زینت می دهد. چنین انسانی، نگارگر جان خود می شود و نگین جمعنور می نوشد و روشنی می دهد. اما سهمی از آنچه که می کند، بر دوش آنهایی است که شعاع اثر اقدام او را گسترده می کنند؛ همان هایی که به یک کلام و گام، تکرار و طنین می دهند.

غلامرضا شریعتی هدف از اقدامات مجموعه استانداری در بخش های عمرانی و فرهنگی را آماده سازی و بستر سازی دانست و افزود: هدف ما از ساخت و بهره برداری پروژه های ساخته شده و در حال افتتاح در استان این است که دسترسی بیشتر مردم به ویژه جوانان به کتاب و کتابخوانی را آسان کنیم.

وی همچنین با اشاره به تشکیل منظم جلسات انجمن کتابخانه های عمومی در استان گفت: در جلسات انجمن کتابخانه های عمومی بر خرید منابع متناسب با نیاز نوجوانان و جوانان تاکید شد و امروز مجددا تاکید می شود کتاب هایی وارد مخازن کتابخانه های عمومی شود که متناسب با نیاز و فرهنگ مردم منطقه و به روز و بر اساس مطالبه آن ها باشد.

وی ادامه داد: شرایط آزاد اندیشی برای انتخاب منابع مطالعاتی مردم در کنار رعایت اصول اسلامی و قانونی و اخلاقی از ضروریاتی است که باید در انتخاب منابع و کتاب های کتابخانه های عمومی رعایت شود تا خوانندگان برای رفع نیاز های خود به کتابخانه های عمومی رغبت پیدا کنند.

شریعتی با تاکید بر لزوم راه اندازی کتابخانه دیجیتال و الکترونیکی در استان گفت: کتابخانه الکترونیکی و دیجیتال بخشی از نیاز های پژهشگران، دانشگاهیان، شاغلان و عموم مردم در جامعه را فراهم می کند که نسبت به راه اندازی آن در استان اقداماتی در حال انجام است.کتابخانه باید پایگاه و مرکز مراجعه باشد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها در آیین تجلیل از کتابداران گفت: سیاست کلان و جدی در نهاد کتابخانه های عمومی وجود داشت که در گام اول معیشت کتابداران پیگیری شد و رو به جلو رفت. نقطه اتصال نهاد کتابخانه ها با مردم و مخاطبان فرهیخته، کتابدارن کتابخانه های عمومی هستند.

وی گام دوم را توسعه کمی و کیفی زیرساخت های کتابخانه ها در نهاد کشور عنوان کرد، و گفت: افتتاح کتابخانه های عمومی در سراسر کشور، تکمیل پروژه های نیمه تمام و بهره برداری از آنها و افتتاح کتابخانه های مرکزی در کشور درحال انجام است که نمونه های آن در استان های بجنورد، یزد و خراسان جنوبی هستند.

 

کتابخانه های عمومی کشور دارای بخش کودک و نوجوان هستند

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی با اشاره به فعالیت در حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر بخواهیم در بحث فرهنگ کتاب و کتابخوانی کار کنیم و این موضوع را جا بیاندازیم و تعمیق ببخشیم باید بخش کودک و نوجوان را از لحاظ کمی وکیفی توسعه دهیم.

رمضانی با اشاره به سیاست دیگر نهاد و تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: این سیاست ممکن است اعلام و پیگیری آن جدید باشد ولی در سراسر دنیا تجربه ای موفق بوده است. کتابخانه باید مرکز مراجعه باشد و پایگاهی برای تحولات فرهنگی و اجتماعی در آن مناطق محسوب شود. در حال حاضر در بعضی مناطق تنها مرکز فرهنگی و اجتماعی کتابخانه عمومی است که برنامه های فرهنگی، آموزشی در این کتابخانه ها برگزار می شود.

معاون توسعه کتابخانه های عمومی نهاد کشور با اشاره به مناطق در معرض آسیب های اجتماعی گفت: ۳۱ شهرستان در کشور توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرات کشور در معرض آسیب شناسایی شده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سایر دستگاه ها در این خصوص تقسیم کاری شده است و با اولویت گسترش زیر ساخت های فرهنگی، تکمیل پروژه های نیمه تمام ایجاد شده، ایجاد نرم افزارهای عملیاتی در آن کتابخانه با جدیت پیگیری می شود.

وی ادامه داد: از این ۳۱ شهرستان، ۶ شهرستان در نهاد کتابخانه های عمومی توسط شورای معاونین اقدامات و تصمیمات خوبی جهت اجرای برنامه هایی متنوع از جمله دوره های آموزشی، دوره های مشاوره، تجهیز منابع و تکمیل کتابخانه های آن برای آنها گرفته شد که بزودی در شهرستان اندیکا خوزستان این جلسات برای تحول در این شهرستان تشکیل خواهد شد.

مهدی رمضانی در خصوص جایگاه خوزستان از لحاظ تعداد کتابخانه و نیروی انسانی گفت: خوزستان از لحاظ تعداد کتابخانه در کشور با احتساب کتابخانه های مشارکتی در رتبه چهارم در کشور است و به لحاظ نیروی انسانی نیز رتبه سوم را در کشور دارد و مطمئنا با افتتاح کتابخانه های عمومی در حال احداث تا پایان سال جایگاه بهتری تا رسیدن به افق سند چشم انداز را کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت موجود با همین حد امکانات، منابع، نیروی انسانی، زیر ساخت در سراسر کشور و همچنین در این استان به حد مطلوب نرسیده است و باید تلاش کرد که از کتابداران می خواهم نهایت تلاش خود را در زمینه عضویت و امانت بکار گیرند.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به برگزاری جلسات انجمن و حضور استانداران در این جلسات گفت: در برنامه تجلیل ملی از برخی استانداران در سطح کشور به ویژه استاندار خوزستان به جهت نسبت تشکیل انجمن کتابخانه های عمومی تقدیر شد. میزان تشکیل جلسات انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان بیش از ۵۰ درصد رشد داشت که با حضور استاندار خوزستان بوده است.

نیاز جدی کتابخانه های خوزستان، منابع کودک و نوجوان است

همچنین در این مراسم، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار در سطح ملی و استانی برنامه های مفصلی برای این هفته در نظر گرفته شده است که اهم آن برنامه ها، راه اندازی ۲ باب کتابخانه که ساخت آنها در سال گذشته انجام شده است و امسال به بهره برداری می رسد که یکی از آن ها، افتتاح کتابخانه برکت حضرت امیر المومنین روستای صلیعه باوی که به بهره برداری رسید.وی همچنین از افتتاح کتابخانه ای در اهواز خبر داد و افزود: مژده به مردم اهواز اختصاصاً مردم محله منبع آب که در ۳۰ آبان، کتابخانه ای با نام شهدای مدافع حرم افتتاح خواهد شد.

رستمی با برشمردن شاخص های کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: از لحاظ شاخص کمی می دانیم درسال ۱۴۰۴ در چه نقطه ای باید باشیم و برای آن مهم ترین برنامه ما، احداث و تکمیل کتابخانه های استاندارد با مکان یابی مناسب است به طوری که مورداستفاده مردم قرار بگیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: در استان خوزستان در سال ۹۱ و ۹۲ پروژه هایی در حال ساخت در استان وجود داشت که بخشی از آن به دلیل کمبود منابع مالی به مرحله بهره برداری و ساخت نرسید و با اهتمام استانداری خوزستان، اکثر مراحل ساخت این کتابخانه ها به مرحله انتهایی رسیده و تا پایان سال به جزء این دو کتابخانه ۷ الی ۸ کتابخانه به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: از ویژگی این ۱۰ الی ۱۲ باب کتابخانه ای که تا آخر امسال به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید، این است که تمامی این کتابخانه ها در مناطق روستایی و کم برخوردار یا روستا احداث شده اند.

کوهی رستمی با اشاره به تاکید دبیرکل نهاد کشور برای تبدیل کتابخانه به مراکز فرهنگی و اجتماعی گفت: سیاست کلی، تبدیل کتابخانه ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی برای رفع نیاز اطلاعاتی در سطح جامعه است.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کتابخانه های عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد، گفت: در ۱۳۳ کتابخانه عمومی این استان بخش مستقل کودک و نوجوان و سایر کتابخانه ها بخش های کنار مجموعه وجود دارد و همکاران ما برنامه های خوبی را در این بخش برگزار می کنند.منصور کوهی

رستمی در پایان گفت: کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیاز جدی به منابع حوزه کودک و نوجوان دارد و ان شاالله در این سفر رهاورد این باشد که بتوانند بخش های کودک کتابخانه های عمومی این استان تقویت شود.شایان ذکر است نفرات زیر در بخش های مختلف در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند:ثمانه السادات قاضی دزفولی، برگزیده نمونه در بخش مسئول برتر از کتابخانه شهید محمد علی دزفولی شهرستان دزفولشادی عاطفی مهر، برگزیده نمونه در بخش مسئول برتر از کتابخانه معرفت قلعه لور شهرستان اندیمشکفاطمه ارادی، برگزیده نمونه در بخش مسئول برتر از کتابخانه شهید مدنی شهرستان آغاجاریآزاده جعغرزاده حریسی، برگزیده نمونه در بخش مسئول برتر از کتابخانه غدیر شهرستان دزفولمریم سلمان زاده، برگزیده نمونه در بخش کتابدار برتر از کتابخانه شهید مطهری شهرستان رامشیرفاطمه اشرفی، برگزیده نمونه در بخش کتابدار برتر از کتابخانه آیت الله سعیدی شهرستان بندر ماهشهرفاطمه ذات عجم، برگزیده نمونه در بخش کتابدار کودک برتر از کتابخانه فتج المبین شهرستان دزفولزهرا شنبدی، برگزیده نمونه در بخش کتابخانه برتر از کتابخانه فارابی شهرستان هندیجانسعید جماشیانی، برگزیده نمونه در بخش خدمتگزار برتر از کتابخانه جدبابایی شهرستان بهبهانادیب سواری، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه مرکزی خوزستانامیرعلی جعفری، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه فرهنگ شهرستان آبادان بادنگین کثیر، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه خاتم شهرستان شوشبادحدیث شجیرات، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه ملاصدرا شهرستان باویامیرحسین فرهادی، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه شهید صدوقی شهرستان باغملکزهرا حیدری، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه شهید بهشتی شهرستان امیدیهحسین فولادی، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه آزادی شهرستان خرمشهرهدا آلبوخنفر، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه شهدای دارخوین شهرستان شادگانخیرالله کردزنگنه، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه شهدای رامهرمز شهرستان رامهرمزمعصومه مطوفی، برگزیده نمونه در بخش کتابخوان برتر از کتابخانه شهید شرافت شهرستان شوشتردر بخش رسانه نیز، سید عزت الله موسوی، سرپرست روزنامه هدف اقتصاد خوزستان؛ سید علی موسوی نسب، سرپرست روزنامه سایه حوزستان؛ ملیحه گریزی نسب، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاتم شرفی، خبرنگار خبرگزاری رسا خوزستان و سرپرست روزنامه توسعه جنوب مورد تقدیر قرار گرفتند.در بخش برگزاری انجمن کتابخانه های عمومی حنا ربیعی، فریبا لطفی بافنده و حیدر حیدری به ترتیب از شهرستان های آغاجاری، اندیمشک و رامشیر به همراه فرمانداران آن ها مورد تقدیر گرفتند.در انتهای برنامه، لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به جهت رشد و حضور فعال در برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی تقدیم شد.

 

انتهای پیام/*

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + دوازده =


دسته‌بندی نشده