کد خبر : 735
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

فضا را برای توسعه سرمایه گذاری متشنج نکنیم

فضا را برای توسعه سرمایه گذاری متشنج نکنیم

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی و توسعه منابع استانداری خوزستان یداله مهرعلیزاده در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شرکت نگین فام شهرستان باغملک که در محل این شرکت برگزار شد،اظهار کرد: ظرفیت های توسعه این شرکت برای آینده می تواند نوید رونق و شکوفایی

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی و توسعه منابع استانداری خوزستان یداله مهرعلیزاده در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شرکت نگین فام شهرستان باغملک که در محل این شرکت برگزار شد،اظهار کرد: ظرفیت های توسعه این شرکت برای آینده می تواند نوید رونق و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصادی این منطقه باشد.

 

مهرعلی زاده بررسی طول عمر این شرکت و مسائل و مشکلات آن و نظام مدیریت هزینه و درآمد و شاخص های آن در بخش تولید شیر، میزان تولید طی سنوات گذشته، نقدینگی شرکت و شاخص بهره وری تولید، بیانگر ضعف ها و کاستی هایی در جذب سرمایه گذاری، حمایت و صیانت و پیگیری مشکلات آن است.

 

وی با بیان این که این شرکت به چند دلیل برای استان خوزستان اهمیت دار، اظهار کرد: از مدرن ترین شرکت های تولید شیر کشور است، همچنین بیش از ۱۱ درصد تولیدات شیر استان را تامین می کند، در زنجیره تامین دیگر شرکت های لبنی مانند شیرپگاه و دیگر شرکت های منطقه و استان نقش مهمی دارد، در ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای منطقه محروم باغملک تاثیر گذار بوده است، در تغییر بافتار فرهنگی و اجتماعی منطقه نقش بی بدیلی داشته است، در تولید ثروت و تامین مایحتاج لبنی استان خوزستان جایگاه ویژه ای دارد.

 

این مقام اقتصادی با گله مندی از فرمانداری این شهرستان تاکید کرد: در حالی که این شرکت به شدت به منابع تسهیلاتی ارزان قیمت نیاز داشته و دولت منابع خوبی در این شهرستان اختصاص داده بود اما متاسفانه این شرکت وارد چرخه تسهیلات روستایی نشده است، علیرغم این که این شرکت با حداقل زمان و تغییرات می توانست از این تسهیلات بهره برداری  کند اما شرکت های دیگری برای استفاده از منابع معرفی شده اند که برای رسیدن به بهره برداری زمان زیادی نیاز دارند.

 

وی افزود: این خطای مدیریتی در این شهرستان در تشخیص نیازهای توسعه ای و صنعتی منطقه ناشی از ضعف دانش علمی در تحلیل صنایع و واحدهای مورد نیاز شهرستان و یا خطای تصمیم گیری قابل تامل است. خطایی که عمدتا ناشی از عدم درک صحیح مدیران اقتصادی این شهرستان از مسائل زنجیره ارزش و تامین و نقش آن در توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری منطقه است.

 

این مقام اقتصادی استان با بیان این که این شرکت برای توسعه منطقه گام های اساسی برداشته است، عنوان کرد: متاسفانه عده ای ناآشنا با مفاهیم توسعه و بر اساس برداشت های سلیقه ای و کج فهمی و چشم و هم چشمی، اسباب مزاحمت فرهنگی و اجتماعی برای فعالیت شرکت شده اند. موضوعی که باید در دستور کار فرمانداری و نهادهای فرهنگی، نهادهای امنیتی و انتظامی؛ امام جمعه، شوراهای شهری و دهیاری های منطقه قرار می گرفت.

 

مهرعلیزاده اظهار کرد: بخشی از فرهنگ سازی برای احساس تعلق مردم به این شرکت از سوی شرکت در قالب مسئولیت اجتماعی باید انجام می گرفت و بخشی از آن را نیز فرمانداری و دستگاه های فرهنگی منطقه برای صیانت فرهنگی و اجتماعی باید تقبل می کردند که در این بخش هم متاسفانه طی سالهای گذشته قصورهای زیان آوری از سوی دستگاههای فرهنگی و فرمانداری منطقه صورت گرفته است. حتی شنیده شده بعضی از مدیران دستگاه های اجرایی در ایجاد تنش های فرهنگی واجتماعی برای این شرکت نقش داشته اند که از آنها درخواست می شود بیشتر از این جو را متشنج نسازند، چرا که در صورت ادامه این رفتارها توسط مقامات قضایی با آن ها برخورد می شود.

 

قائم مقام معاونت هماهنگی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی ادامه داد: جهاد کشاورزی باید برنامه  خود را برای توسعه گاوداری های استان و به ویژه این شرکت در استان و این منطقه بر اساس قوانین ومواد برنامه ششم توسعه و همچنین مواد بودجه سنواتی مشخص کند، شاید اگر با برنامه مشخص تری حرکت می کرد، تاکنون مساله کمبود آب این شرکت حل شده بود. در پیگیری مسائل زمین شرکت و همچنین توسعه واحد گاومیش داری این شرکت در شوش سریعتر همکاری کند و حمایت های لازم را در این زمینه به عمل آورد.

 

مهرعلی زاده در ادامه تاکید کرد: عدم هماهنگی مدیران در شبکه سازی و سازماندهی منابع استان در بخش دولتی و خصوصی برای توسعه استان است. موضوع اولویت های حمایت هنوز در تفکر مدیران ما مغفول مانده است و به جای استفاده از ظرفیت های اولویت داراستان بعضا شاهد سرگرم کردن خود با مسائل کوچکی هستیم.

 

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی تصمیم گیری ومداخله برای توسعه شرکت نگین فام، نشانی از عدم انسجام تصمیم گیری و مداخله هوشمند و هدفمند مدیران دستگاه هایی اجرایی استان و شهرستان است که امیدواریم این جلسه، تغییری در این ناهماهنگی ها به وجود آورد. چرا که با اندکی وقت گذاشتن، هماهنگی  و حمایت بیشتر، وضعیت شرکت می توانست بسیار بهتر از حال حاضر باشد.

 

این جلسه با حضور قائم مقام معاونت اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، مشاور امور گردشگری استاندار، معاون سیاسی فرمانداری باغملک، مدیرکل بنیاد مستضعفان خوزستان، معاون امور دام جهاد کشاورزی استان، نماینده بانک کشاورزی استان و شهرستان، مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان باغملک و مدیرعامل شرکت و معاونین و کارشناسان شرکت  تشکیل شد.

 

بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه،  ۹ مشکل مطرح شده از سوی معاونت اقتصادی استانداری خوزستان مورد تاکید و بررسی قرار گرفت و در نهایت برای  هر کدام راهکاری مشخص شد که باید تا دو هفته آینده، گزارش آن به معاونت اقتصادی استانداری ارسال شود.

 

شرکت نگین فام از سال ۱۳۷۸ با اهداف توسعه اشتغال، تولید ملی و حفظ و صیانت از آرمانهای انقلاب اسلامی ایران در زیررشته های کشاورزی و دامپروری در سه رشته فعالیت گاوداری شیری صنعتی باغملک (یا ۵۰ هکتار و ۱۰۰ پرسنل فعال در شمال شرقی خوزستان)، گاومیش داری شوش (شمال غربی خوزشتان با ۲۸ هکتار مساحت و ۵ پرسنل در حال ساخت)، و زراعت رعد (غرب خوزستان با ۵۷۰ هکتار مساحت و ۱۰ پرسنل ) پا به عرصه تولید غذای سالم گذاشت. هم اکنون دارای ۱۰۰ نفر نیروی مستقیم و بیش از ۴۰۰ نیروی غیرمستقیم است. این شرکت در حال حاضر تولیداتی همچون شیرخام صنعتی به میزان ۲۵۰۰۰ تن سالیانه، گوساله ماده ۱۰۰۰ راس در سال، گوساله نر پروراری ۱۰۰۰ راس سالیانه، کود دامی به میزان ۴۰۰۰۰ تن سالیانه، غلات و مواد علوفه ای به میزان ۱۴۰۰ تن سالیانه و گوشت خام به میزان ۱۲۰ تن در سال دارد.

 

مشکل منابع آبی و نیاز به حفر یک حلقه چاه جدید، گرمای شدید استرس زا بالای ۴۵ درجه، نبود و عدم دسترسی به شرکت های لبنی بزرگ، بدهی بانکی سنوانی با نرخ بازپرداخت بالا و بیش از صنعت فعالیت، رشد ناهمگن و نامتناسب قیمت های نهاده با نرخ فروش، عدم بهره برداری از اراضی در اختیار، مشکلات اجتماعی و محیطی موجود در محل احداث گاوداری، عدم دسترسی به تسهیلات با نرخ بهره مناسب، مشکلات عدیده در خروج و فروش کود دامی از جمله مشکلات این شرکت است که از سوی مدیرعامل آن مطرح شد.

 

در خاتمه از بخش های مختلف گاوداری، بازدید میدانی به عمل آمد و از نزدیک مسائل و مشکلات آن مشاهده و بررسی شد.

انتهای پیام/*

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − چهار =


دسته‌بندی نشده