کد خبر : 15683
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

خوزستان بهشت باستانی است

خوزستان بهشت باستانی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم محمدحسین ارسطوزاده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات این اداره کل امروز پنجشنبه۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد با بیان اینکه در استانی زندگی می کنیم که تقریباً در هر نقطه آن موضوع میراث فرهنگی یک مقوله است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم محمدحسین ارسطوزاده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات این اداره کل امروز پنجشنبه۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد با بیان اینکه در استانی زندگی می کنیم که تقریباً در هر نقطه آن موضوع میراث فرهنگی یک مقوله است.

ارسطو زاده عنوان کرد: همه می دانیم خوزستان بهشت باستان شناسان است. ۵ بافت ثبت شده در فهرست آثار ملی در استان خوزستان وجود دارد و البته ۳ بافت دیگر به عنوان بافت های سنتی شناخته نیستند ولی بافت صنعتی دارند از طرفی هزاران محوطه تپه و آثار تاریخی دارند.

وی افزود: در یک محوطه ۳۶ هزار هکتاری بالغ بر دو هزار تپه تاریخی شناخته شده و در محدوده شوش در فاصله زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ بعد از آن همه مطالعات گسترده ای که در ادوار تاریخی در آن منطقه صورت گرفته بود و ما فکر کردیم شاید همه جا را شناسایی کردیم در ،وقتی یک مطالعه کردیم بالغ بر ۵۰۰ تپه تاریخی جدید نیز شناسایی شده و همچنین اشیای تاریخی زیادی که در انبارها و بعضی از موزه ها نگهداری می شود،نشانگر این است که این استان به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی شاهد تعداد آثار و وفور آثار و اهمیت می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در ادامه گفت: البته به همین تعداد ظرفیت معرفی شده برای این که در فهرست آثار جهانی واجد شرایط هستند باید تشکیل پرونده شونده و در میراث جهانی ثبت شوند .

این مقام مسئول بیان کرد : سهمیه هر کشور در هر یک سال یک اثر برای معرفی آثار تاریخی می باشدو بالغ بر ۱۴۰ محوطه بنا یا اثر در کشور در لیست انتظار دارند‌و این موضوع بستگی دارد به فرصت هایی که در اختیار ما قرار میگیرد و به همین خاطر تعداد آثار و ثبت طولانی است که فعلاً نتوانستیم این آثار را در فهرست آثار میراث جهانی ثبت کنیم ولی سه اثر واجد ارزش برای ثبت در آثار جهانی مادر لیست انتظار داریم که به موقع انجام می شوند.

ارسطوزاده بابیان اینکه شهرستان ایذه محوطه جندی شاپور و منظره فرهنگی و طبیعی در مسجد سلیمان به لحاظ اولین ها و بندر ماهشهر به همین ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند عنوان کرد: ما در دستور کار ما این است که تشکیل پرونده برای همه این آثار داشته باشیم و ارجان بهبهان نیز در این لیست خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در خصوص موزه ها با اشاره بااینکه شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان فاقد موزه است عنوان کرد موزه منطقه ای اهواز سالهاست بدون نتیجه مانده و پیشرفت ساختمان یا احداث بنا تقریبا ۸۰ درصد از کل پروسه بوده است .

وی افزود : یا توجه به اینکه بخش عمده از اعداد و ایجاد موزه محتوای درونی آن و ملزومات و تجهیزات ان است لذا می توان گفت این موزه ۶۰ درصد پیشرفت دارد ..

وی با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ یعنی آخر شهریور ماه ۱۴۰۳ در حوزه مرمت بنا انجام شود افزود: از اصحاب رسانه می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند تا این موضوع را تکمیل کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + نوزده =


دسته‌بندی نشده