کد خبر : 414
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶

تقاضای خرید اتباع خارجی، دلیل افزایش قیمت کالاها نیست

تقاضای خرید اتباع خارجی، دلیل افزایش قیمت کالاها نیست

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم، سید علی بحرینی مقدم در نشست مشترک مدیران حوزه اقتصادی خوزستان که شامگاه دوشنبه چهارم شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با تبریک هفته دولت ضمن بیان این موضوع که بخش عمده ای از واردات کشور، مواد اولیه و مواد واسطه‌ای برای تولید است، اظهار کرد:

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم، سید علی بحرینی مقدم در نشست مشترک مدیران حوزه اقتصادی خوزستان که شامگاه دوشنبه چهارم شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با تبریک هفته دولت ضمن بیان این موضوع که بخش عمده ای از واردات کشور، مواد اولیه و مواد واسطه‌ای برای تولید است، اظهار کرد: حوزه معاونت امور اقتصادی استانداری، حوزه سیاست گذاری کلی نیست، بلکه حوزه نظارت و هماهنگی است، گاهی سوتفاهم هایی پیش می آید با توجه به مشکلات به وجود آمده برای بخش‌های مختلف، مداخله معاونت اقتصادی در آن بخش چه بوده است؟ چه اقدامات اقتصادی انجام داده؟ واقعا این تصور که استاندار یک استانی، باید تصمیماتی اتخاذ کند و مسائل و مشکلات را کمتر کند و سیاستی بر خلاف سیاست های کلی داشته باشد این قابل اجرا و صحیح نیست، چرا که بسیاری از اقدامات اقتصادی متمرکز و در سطح ملی انجام می شود.

وی افزود: با خروج آمریکا از برجام و شروع تغییر در سیاست گذاری ها، بسیاری از رویه ها در کشور عوض شد، خیلی از اقتصاد دان ها شاید با تصمیمات اخیر و رویه های جاری در بحث بازار ثانویه و دو نرخی شدن ارز مخالف باشند و خیلی از اقتصاد دان ها هم موافق این شرایط از سویی اصرار دولت هم بر این است که یارانه ها را حفظ کند و به نوعی کالاهای اساسی را بتواند مطمئن مدیریت و نظارت کند، از همان ابتدا که تصمیم گرفته شد، بسیاری از اقتصاد دان ها اعتقاد داشتند که ارز تک نرخی شود و یارانه ها به صورت مستقیم به دهک هایی از مردم نیازمند داده شود و فضایی که ایجاد شد این شائبه را ایجاد کرد که این تغییرات به نفع صادر کننده ها می شود اما تولید کننده ها عملا چون کالاهای واسطه ای و کالاهای سرمایه ای را وارد می کنند به ضرر آن ها خواهد بود، اعتقادم بر این است که دولت تغییراتی در این سیاست ها خواهد داشت. زیرا همه تلاش دولت برای حفظ وضعیت موجود است یع تا زمانی که ثبات نسبی به بازار ارز کشور باز نگردد و فضای کسب و کار فضایی متعادل نشود، جذب سرمایه گذار جدید ممکن نخواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: بسیاری از طرح هایی که در استان مصوب و حتی پرداخت تسهیلات برای آغاز به کار آن ها به مرحله نهایی رسیده است به دلیل نوساناتی که در بحث نرخ ارز به وجود آمد و باعث افزایش نرخ کالاها و ماشین آلات شد، عملا از سرمایه گذاری جدید باز ماندند. این مساله یک موضوع طبیعی است و تا زمان تثبیت نرخ ارز و بهبود فضای کسب و کار نیز این شرایط ادامه خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: در استان خوزستان فارغ از سیاست های اتخاذ شده توسط دولت، با همت سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاونت اقتصادی استانداری خوزستان برای مواجهه با چنین بحران هایی کارگروهی تشکیل شده است که ابعاد مختلف تحریم ها و تاثیرات منفی آن بر فضای کسب و کار استان در این کارگروه بررسی می شود و بسته های حمایتی و پشتیبانی لازم را در این زمینه ها ارائه خواهند داد.

بحرینی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص بحث ورود اتباع خارجی هم عنوان کرد: با توجه به حذف روا دید در منطقه آزاد اروند، یکی از ظرفیت های جدی اقتصادی در منطقه آزاد اروند شکل گرفت، این که خبر از کمبود کالا، مواد غذایی، میوه و تره بار در اثر ورود اتباع خارجی و عراقی ها در استان داده می شود، این موضوع را رد می کنیم، اصلا این بحث ها کارشناسی نیست، از طرفی مطالعات دقیقی که هم در منطقه آزاد اروند و هم در معاونت اقتصادی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شد، نه افزایش قیمتی روی کالاها خصوصا در منطقه آزاد اروند رخ داده و نه در کالاهای اساسی کمبودی در این منطقه داشتیم، طبق بررسی های انجام شده، ۵ درصد اختلاف قیمت در کالاهای اساسی این دو شهر داشتیم.

وی اضافه کرد: این که قدرت خرید پول عراقی بیشتر شده ، این طبیعی و درست است، ما در یک شوک اقتصادی هستیم و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده، اما این که می فرمایید افزایش قیمت کالاهای اساسی در اثر افزایش تقاضای خرید توسط عراقی ها صورت گرفته ، اصلا این طور نیست. بررسی ها نشان می دهد در منطقه آزاد اروند( آبادان خرمشهر) نهایتا در بعضی از اقلام ۵ درصد اختلاف داریم که بُعد مسافت و هزینه حمل در بسیاری از زمینه ها، آن ۵ درصد را هم توجیه می کند.

این مقام مسئول به برگزاری جلسه تنظیم بازار اروند با مسئولان دو شهرستان آبادان و خرمشهر اشاره کرد و با بیان این که مسئولان اتحادیه ها و کسبه با عدد و رقم صحبت می کردند، در مثالی عنوان کرد: رییس اتحادیه عرضه کننده مرغ و گوشت، گزارشی از نرخ ۷ درصدی سود خرده فروشی گوشت و مرغ طبق قانون ارائه داد اما چون تقاضا بالا رفته نرخ سود را روی ۳ و ۴ درصد کاهش داده اند.

این مقام ارشد اقتصادی استان افزود: تعداد شغلی که در اثر افزایش تقاضا در منطقه آزاد اروند ایجاد شده، افزایش رستوران ها، افزایش فروشگاه های مواد غذایی و عرضه مرغ و گوشت، را بررسی کنید، تعداد پروانه هایی که صادر شده نشانگر این رشد است.

بحرینی مقدم با بیان این که صنعت توریسم ربطی به تحریم ندارد، گفت: ما در هر شرایطی نیاز به ارز آوری و جذب توریسم داریم، خیلی از کشورهای موفق دنیا خصوصا در شرق آسیا همه زیرساختهای خود را از صنعت توریسم رشد داده اند.

وی با بیان این که صنعت توریسم اثر تکاثری در اقتصاد کشور دارد، عنوان کرد: سال گذشته بیش از۷۰ میلیون دلار ارزآوری در صنعت گردشگری سلامت، فقط در بیمارستان های دولتی در بخش بستری داشته ایم و این بسیار ارزشمند است.

بحرینی مقدم تاکید کرد: هیچ کمبودی در اثر خرید اتباع خارجی در کالاهای اساسی نداشتیم و نداریم، افزایش قیمت هم نداشتیم و قطعا اگر به صورت مقطعی بوده به لحاظ افزایش دما، ترس صیادان از فساد و خرابی ماهی ها بود، و البته در مقطعی که اجازه صید از دریا نداشتند هم قیمت ماهی افزایش پیدا کرد که در همان مقطع بلافاصله صادرات و خارج کردن ماهی از مرزها ممنوع شد تا قیمت متعادل شود، قطعا سازمان صنعت، معدن تجارت کالاهای اساسی را رصد می کند و اگر لازم بود که محدودیتی در خرید از سوی اتباع خارجی یا صادرات این کالاها اعمال شود، قطعا اعمال شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص برنامه ریزی دولت گفت: دولت شبانه روزی تحرکات و برنامه های تحریم را رصد و آنالیز می کند، تجربه تحریم قبلی را داریم، به همین دلیل سناریو های مختلفی در خصوص تولید و صادرات نفت در اتاق فکر و تیم اقتصادی دولت تعریف شده و روی آن کار و برنامه ریزی می شود. قطعا با کار کارشناسی حداقل تنش را در کشور خواهیم داشت.

این مقام ارشد اقتصادی استان با بیان این که دشمن تمام قد در میدان آمده و در شعارهای خود هم اعلام کرده میزان صادرات ایران را به صفر خواهیم رساند، گفت: بخش عمده ای از درآمدهای ارزی ما از صادرات نفت است و این که چه میزان از کالاها و صادرات غیر نفتی باز مشغول تحریم خواهد شدیا سایر تحریم ها روی صادرات غیر نفتی ( نقل و انتقال بانکی، بیمه یا کشتیرانی) اثر می گذارد این هم جزو موضوعاتی است که تیم اقتصادی دولت روی آن کار می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان ادامه داد: بعضی از کالاهای ما یارانه ای است، به طور مثال مرغ کیلویی ۶۷۵۰ تومان، گوشت گرم وارداتی ۳۳۵۰۰، روغن خوراکی، صادرات یا خروج این کالاها از مرز از سوی اتباع ممنوع است، هم به مرزبانی و هم به گمرک ابلاغ شده که کالاهای تعزیراتی منع خروج از مرزها را دارند و این موضوعات و اخبار در خصوص خروج کالاها از مرز باعث افزایش قیمت شده، را رد می کنیم.

انتهای پیام/

منبع:خوزنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − هفت =


دسته‌بندی نشده