کد خبر : 16889
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۱۰

یادداشت/ دستاوردهای اربعین از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی

یادداشت/ دستاوردهای اربعین از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی
تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب اسلامی برای تحقق ، نیازمند فرهنگ خاص خود است که اربعین حسینی این نرم  افزار پیشرفته را در اختیار ما گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از  ترشیز خوان؛ قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص) :اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَهً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. پیامبر اکرم (ص) فرمود:براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود. (جامع احادیث الشیعه ، ج ۱۲، ص ۵۵۶)

تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ انقلاب اسلامی برای تحقق ، نیازمند فرهنگ خاص خود است که اربعین حسینی این نرم  افزار پیشرفته را در اختیار ما گذاشته است.

حماسه حضور میلیونی مردم در پیاده روی اربعین یکی از باشکوهترین و بی نظیرترین تجمعات انسانی در جهان است، این حضورِ همراه با شور و معرفت نشانه عشق و علاقه نه تنها شیعیان جهان بلکه حتی سایر ادیان و مذاهب به بزرگترین مظلوم عالم و مولای آزادگان جهان است.

اربعین حسینی حرکت فرا مذهبی و آثار سیاسی برای نشان دادن پیام وحدت به دشمنان و در نهایت باز تولید گفتمان انقلاب اسلامی است. در واقع اربعین حلقه اتصال انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی است.

قدرت نرم پیاده روی اربعین حسینی ، راهبرد ساخت تمدن نوین اسلامی است و به همین دلیل برای ایجاد یک تمدن اسلامی دو عنصر لازم هست : یکی تولید فکر  و دیگری پرورش انسان. در اربعین هم فکر است و هم ذکر. ما به فکر تمدن نوین اسلامی هستیم و ذکر هم در واقع تربیت انسان تمدن ساز است.

با توجه به استقبال و حضور همه ادیان و مذاهب در راهپیمایی  اربعین می توان گفت میل جهان به سوی تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحقق وعده ها و بشارت الهی در هزاره سوم است . یعنی جهان مستعد ایجاد تمدن جهانی بر محوریت اسلام است و برای تحقق این وعده الهی باید با تمدنها و فرهنگ های گوناگون دنیا گفت و گوی کنیم و آنها را با این رود خروشان جاری در بستر زمان همراه سازیم.

شرط این جذب و همراهی گفتمان انقلاب اسلامی است. پیاده روی اربعین مقدمه ظهور امام موعود و تأسیس دولت مهدوی است. به همین دلیل غربگدایان داخلی به همراه دشمنان درصدد خلع قدرت تمدنی اربعین هستند.

دستاوردهای نظری

۱. تغییر  نظم منطقه ای به نظم نوین جهان اسلام

۲. جایگزینی بلوک های تمدنی به جای بلوک های شرقی و غربی و یا شمالی و جنوبی جهان معاصر

۳. به چالش کشیدن نظریه های علوم اجتماعی غربی

۳. شکل گیری حرکت تمدن ساز ملت امام حسین علیه السلام(ملت سازی اربعین)

۴. کمک به شکل گیری دانش تمدن نوین اسلامی

۵. دست یافتن به هویت اجتماعی بر محور حب الحسین علیه السلام (نه بر اساس ملیت و قومیت)

۶. شکل دهی جبهه اسلام نبوی در مقابل اسلام اموی (وحدت اجتماعی)

۷. به چالش کشیدن مکتب فردگرایی (تقویت روحیه همگراسازی افراد جوامع با یکدیگر )

کارکردهای عملی حماسه اربعین حسینی

۱.زنده نگه داشتن قیام و هدف امام حسین علیه السلام

۲. مانور قدرت شیعه و هویت بخشی به تشیع

۳. نمایش امنیت عراق در برپایی راهپیمایی صلح آمیز اربعین

۴.تقویت مناسبات هلال شیعی بر محور جبهه مقاومت و باطل کردن نظریه نیل تا فرات

و در پایان اشاره کنم به بیانیه گام دوم انقلاب که موتور پیشران حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است ، چه زیبا رهبر حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند:

” انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسیدند ، از کرامت خود و شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه سازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است.  ”

ان شاء الله این حرکت جهانی، زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و مقدمه ظهور امام زمان (عج) است.

 

  • نویسنده : علی اکبر شفیعی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − 3 =


دسته‌بندی نشده