کد خبر : 16352
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

گفتگو اختصاصی با دکتر حسین چناری رئیس کالج بین المللی ابن سینا گرجستان (کالجی با رویکرد دانشگاهای نسل پنجم)

گفتگو اختصاصی با دکتر حسین چناری رئیس کالج بین المللی ابن سینا گرجستان (کالجی با رویکرد دانشگاهای نسل پنجم)

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از  کلام قلم، دانشگاه به عنوان مرکز آموزش عالی که در سیکل حیات ساز انسانی نقش اساسی و کلیدی دارد، شمرده می گردد. با توجه به موضوع گفتگو، دانشگاه های نسل پنجم که یکی از ویژگی های آن، انسان سازی و تمدن سازی است، فرد رشته

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از  کلام قلم، دانشگاه به عنوان مرکز آموزش عالی که در سیکل حیات ساز انسانی نقش اساسی و کلیدی دارد، شمرده می گردد. با توجه به موضوع گفتگو، دانشگاه های نسل پنجم که یکی از ویژگی های آن، انسان سازی و تمدن سازی است، فرد رشته مدنظر خود را انتخاب و متناسب با رشته عنوان گردیده، از آن فرد امتحان گرفته می گردد؛ و بر اساس آن مشخص می گردد که آیا آن فرد توانایی و استعداد تحصیل در آن رشته را دارد و یا خیر. در این نسل، تلاش می شود که دانشگاه ها از مدرک گرایی به مهارت گرایی حرکت نمایند.

بنابراین گفتگویی اختصاصی با موسس و رئیس محترم کالج بین المللی ابن سینا گرجستان ، کالجی با رویکرد دانشگاه های نسل پنجم در این باره صورت گرفت.

متن زیر حاصل گفتگوی صمیمانه ما با ایشان است که اینک تقدیم شما خوانندگان محترم می‏شود.

مصاحبه گر: دکتر ملیکا ملک آرا – خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم

مصاحبه شونده: دکتر حسین چناری – موسس و رئیس دانشکده بین المللی ابن سینا گرجستان

آقای دکتر چناری ، ضمن تشکر و سپاس از حضرتعالی به خاطر شرکت در این گفتگو اختصاصی ، به عنوان نخستین سوال :

خبرنگار: لطفاً مختصراً خود را معرفی بفرمایید.

دکتر چناری: اینجانب حسین چناری رئیس و موسس کالج بین المللی ابن سینا هستم و دارای دکتری مدیریت آموزشی بوده و نزدیک به  ۱۲ جلد کتاب در حوزه های مختلف مدیریتی تالیف و ترجمه نموده ام . و حدوا ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه نیز دارم .

خبرنگار: ایده تأسیس و راه اندازی کالج بین المللی ابن سینا در گرجستان چگونه شکل گرفت؟

دکتر چناری: بنده همیشه به دنبال یک کار جدید و نو در آموزش میباشم. برهمین اساس با مطالعه کشور های اطراف در سال  ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدم بهترین کشور برای شروع، کشور گرجستان میباشد لذا با مشورت گرفتن از وکلا خبره و بررسی های بیشتر قوانین آموزشی کشور گرجستان اولین درخواست را برای ثبت کالج دادیم و شروع کار هم از آنجا اغاز شد. و همیشه دوست دارم بتوانم زمینه فعالیت برای ایرانی  های مستعد در حوزه بین الملل را فراهم نماییم .

خبرنگار: لطفاً بفرمایید که نوع نگاه و معیار های شما در جهت انتخاب مدیران دانشکده در سطح گوناگون چه بوده است و به چه میزان و اندازه از مدیران باسابقه در مدیریت دانشکده استفاده نموده اید.

دکتر چناری: با توجه به مسئله حساس آموزش و نقش کلیدی دوره های مهارت محور و نگاه بر حرفه ای  شدن مشاغل سعی کردم بیشتر  از مدیران جوان و با انگیزه البته مستعد در زمینه های مختلف استفاده نمایم . ناگفته نماند بنده به گرفتن مشاوره از مدیران با تجربه نیز اعتقاد راسخی داشته و همیشه از دوستان کمک میگیرم.

خبرنگار: شما به عنوان رئیس دانشکده ، چه برنامه ای در خصوص ایجاد قطب های علمی در دانشکده این سینا دارید ؟

دکتر چناری: با ایجاد دپارتمان های مختلف در دانشکده بخصوص دپارتمان تحقیق و پژوهش اعتقاد دارم باید بسمت دانشگاه های نسل پنجم حرکت کرد و یا شیوهای نوین آموزش، مهارت محوری را جایگزین مدرک محوری قرارداد .

خبرنگار: رویکرد و برنامه حضرتعالی به پژوهش چگونه است ؟ و اینکه از زمان تاسیس دانشکده تا این لحظه از نتیجه اقدامات صورت گرفته رضایت دارید ؟

دکتر چناری: با  ایجاد یک بخش اختصاصی و تعیین معاونت پژوهشی عملا این کار از ابتدای تشکیل کالج انجام شده و اکنون کتب و مقالات زیادی از اساتید درون سایت کالج قرارگرفته و بزودی فراخوان مقالات در حوزه های تخصصی با رویکرد حل مسله نیز  آغاز میشود . این مورد نیز در دومین همایش کالج  که در مرداد ماه برگزار خواهد شد، نمود خاصی داشته، ما فرخوان مقاله برای کمک به حل مدیریت بحران در آموزشگاهای آزاد را در دستور کار پژوهشی قراردادیم. چون بنده بشدت اعتقاد دارم باید یک ارتباط کاملا دوسویه بین صنعت و دانشگاه باشد .

خبرنگار: با توجه به اینکه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و توسعه مرز های دانش ، یکی از رسالت های دانشگاه است ، برنامه شما برای فعالیت های پژوهشی در دانشگاه چه می باشد و اینکه آیا سیاستگذاری خاصی در این باب صورت گرفته است ؟

دکتر چناری: بله همینطور که در بالا گفته شد . معاونت آموزشی دانشکده با همکاری اساتید و مشاوران ارشد زبده در این حوزه عملا  فعالیت خود را  آغاز  نموده و  هر روز شاهد مقالات جدیدی در حوزه های مختلف توسط اساتید این کالج هستیم .و در آینده نزدیک هم یک همایش علمی بزرگ بین المللی با همکاری  دانشگاه محقق  اردبیلی و شبکه دانشگاهای مجازی جهان اسلام در خود کالج در کشور گرجستان خواهیم  داشت . و قطعا این رویکرد میتواند برای اساتید و دانشجویان فرصتی مناسب  در حوزه بین الملل باشد .

خبرنگار: امروزه دانشگاه ها می بایست به دانشگاه کارآفرین تبدیل گردد ، دانشگاه های نسل پنجم به چه دانشگاه هایی اطلاع می گردد؟ آیا کالج در این زمینه دست یافت ؟

دکتر چناری: اصلی ترین ماموریت دانشگاهای امروزی مهارت محور بودن آنهاست . اگر دانشگاهها بسمت مهارت محوری بروند بطور اتوماتیک کارآفرینی  اتفاق خواهد افتاد  دانشگاه میباست به دنبال حل مسائل مختلف صنعت باشند و متاسفانه در کشور عزیزمان کمتر این اتفاق مهم رخ داده است. اما کالج ما اکنون با در اختیار داشتن نزدیک به  ۴۰۰ استاد مهارتی و یک معاونت علمی پژوهشی تمام تلاش خود را برای مبحث کارآفرینی در حوزه آموزش داخلی و بین المللی بکارگرفته است  .

خبرنگار: پیش ران های دانشگاه نسل پنجم را لطفاً بفرمایید.

دکتر چناری: مهم ترین پیش ران ها عبارتند از:

انتقال دانش ( توجه به آموزش)

تولید دانش (گرایش به پژوهش)

تولید ثروت ( از طریق شرکت های دانش بنیان)

رهبری جامعه – کار و عمل ( ورود به صحنه اجتماع)

انسان ساز و تمدن ساز ( نقش اصلی یک دانشگاه)

خبرنگار: دانشگاه نسل پنجم چه ویژگی هایی دارند ؟

دکتر چناری: دانشگاه نسل پنجم باید انسان‌ساز و تمدن‌ساز باشد. دانشگاهای نسل پنجم به دنبال تربیت خردمند میباشند به جای تربیت دانشمند. چرا که این خردمندان هستند که میتواند جوامع را بسمت توسعه همه جانبه هدایت کنند . دانشگاهای  نسل پنجم پذیرش ها را بر اساس استعدادها انجام  میدهند و به همین دلیل است که  محور آموزش را بر اساس تربیت خردمند گذاشته اند . در دانشگاهای نسل پنجم دیورای بین دانشگاه و صنعت یا بهتر بگویم جامعه نیست .

خبرنگار: لطفاً در خصوص وضعیت اعتبار کالج توضیح بفرمایید.

دکتر چناری: در مراکز آموزشی همیشه قسمت بالای هرم  مهم میباشد و این امر نیز در کالج ابن سینا صدق نموده و وزارت علوم کشور گرجستان مجوز های لازم را به این کالج اعطا نموده  است  .

با توجه به مجوز های  لازم از  وزارت  علوم کشور  گرجستان در  سال  ۱۴۰۰ نیز  ما  جزء اولین کالج هایی  بودیم که استاندارد  یورو ۵ را  در  حوزه آموزش  عالی  از  وزارت  علوم دریافت نمودیم . این امر  باعث شده گواهینا مه های  صادره از  این کالج در  کشور های اروپایی نیزدارای  اعتبار بالای قراربگیرند .

خبرنگار: برجسته ترین مزیت دانشگاه شما در مقایسه با دیگر مراکز علمی کشور در چیست ؟

دکتر چناری: رویکرد دانشگاه نسل پنجمی و ارتباط کامل با صنعت

در همین راستا اجرای آموزش های مادام العمر ضروری میباشد تا کشور ها از مدرک محوری بسمت مهارت پروری سوق پیدا کنند .

ارتباط آموز ش های فنی وحرفه ای با دنیای کاراز طریق نیاز سنجی های شغلی و حرفه ای برای برنامه ریزی و تعیین رشته های تحصیلی  حرفه ای و تهیه برنامه های درسی  باید برقرار شود . ما  سعی  کردیم  دوره ای  کوتاه  مدت دانشگاه برا اساس نیاز  جوامع باشد . و اکنون در  چند کشور این امر  را  داریم  محقق  میکنیم  .

خبرنگار: آقای دکتر ، شما برای کالج چه چشم انداز و اهدافی دارید ؟

دکتر چناری: انشالله بتوانیم در حوزهای مهارتی به عنوان یکی از قطب های آموزشی منطقه و دنیا باشیم این حداقل چشم اندازی است که بنده برای کالج میتوانم متصور  باشم .

خبرنگار: به عنوان سوال آخر ، چنانچه صحبتی با مخاطبین عزیز دارید بفرمایید.

دکتر چناری: در اینجا از تمامی اساتید دانشگاها و اساتید مهارتی در خواست میکنم به آموزش های مادام العمر اهمیت ویژه ای بدهند . چرا که کشور های توسعه یافته نیز این مهم را از سال ها قبل سرلوحه خود قرارداده و در تمامی صنعت این کار انجام  میشود . و اگر استادی هم در این زمینه مایل به همکاری باشد این کالج بستر  لازم را برای همه عزیزان جهت فعالیت اموزش حرفه ای فراهم نموده عزیزان میتواند با مرجعه به وبسایت این کالج اعلام همکاری نمایند.

در نهایت از عنایت و حسن ویژه حضرتعالی در انجام این گفتگو اختصاصی نهایت تقدیر و تشکر را دارم. 

در پایان دکتر چناری در مقاله ذیل به بررسی کوتاه از نسل های دانشگاها از ابتدا تا آینده جهت مطالعه علاقه مندان پرداختند.

فایل مقاله جهت دانلود PDF

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =


دسته‌بندی نشده