کد خبر : 17003
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۴:۲۷

گفتگویی اختصاصی با خانم افسانه احمدی دانش آموخته رشته شیمی، فرمولاتور و کارآفرین

گفتگویی اختصاصی با خانم افسانه احمدی دانش آموخته رشته شیمی، فرمولاتور و کارآفرین

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از سرویس کارآفرینی پایگاه خبری کلام قلم، این بار رسانه کلام قلم با یک فرمولاتور و کارآفرین خانم به گفتگو پرداخت. حاصل این گفتگو در دنباله تقدیم نگاه سبز تان می گردد. مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد  خانم احمدی از اینکه وقت مصاحبه‌‌‌ای با

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از سرویس کارآفرینی پایگاه خبری کلام قلم، این بار رسانه کلام قلم با یک فرمولاتور و کارآفرین خانم به گفتگو پرداخت. حاصل این گفتگو در دنباله تقدیم نگاه سبز تان می گردد.

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد 

خانم احمدی از اینکه وقت مصاحبه‌‌‌ای با خبرگزاری ما تعیین نموده اید بسیار سپاسگزاریم

۱- لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و شغلی تان برای مخاطبین ما بگویید.

افسانه احمدی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی شیمی محض. از همان ابتدا علاقه زیادی به کار کردن داشتم و زمانی که فارغ التحصیل شدم، مثل بقیه دوستانم اصلا به ادامه تحصیل فکر نکردم؛ بلکه همیشه در جستجوی کار در روزنامه نیازمندی ها بودم. آن سالها هنوز شبکه های اجتماعی مثل امروز گسترده نبود و تنها راه یافتن شغل از طریق روزنامه ها بود. بالاخره بعد از شش ماه تلاش و جستجو مسئول کنترل کیفیت یک کارخانه صنایع غذایی به مدت شش سال شدم. کاری که طی این سالها انجام می دادم، روتین تکراری یکسری از آزمایشات بود که در آزمایشگاه کنترل کیفیت انجام می دادم. این کار برایم از نظر مالی یک نقطه امن ایجاد کرده بود و خیلی راضی بودم؛ ولی این هدفی نبود که من همیشه در سر داشتم. چون هربار سرگذشت کارفرماهای موفق را بررسی می کردم و دوست داشتم روزی خودم کارفرمای خودم باشم. در این برهه، در دوره های کسب و کار و رویدادهای مختلف شرکت می کردم. یکی از دوره هایی که بسیار برایم موثر واقع شد، دوره کسب و کار “دکتر علی اصغر جهانگیری” بنیانگذار کندلوس بود. شاید اولین بار در کتاب “کندلوس” دکتر علی اصغر جهانگیری با تصاویر گیاهان و اسانس های طبیعی آشنا شدم. آنقدر تصاویر برای من جذاب بود که بارها و بارها تصاویر و متن کتاب را می خواندم و لذت می بردم. به نظرم کتاب ایشان قدرت جذب موثری داشت که باعث شد که من بتوانم در زمینه اسانس های طبیعی فعالیت داشته باشم. همچنین در کلاس های فنی و حرفه ای مرتبط با گیاهان دارویی [کاربری اسانس های گیاهی ]شرکت می کردم. رویای کتاب کندلوس، کم کم برای من شکل می گرفت. پایان آموزش می خواستم دست به کار شوم و شروع به فعالیت کنم که با چالش های متعدد (نداشتن اطلاعات راجع به تجاری سازی، نبود راهنما و آشنا جهت ارتباط با کارخانه های مربوطه) روبه رو شدم. در این بازه زمانی  به نقطه ای رسیدم که مصمم شدم نقطه امن خود را رها کنم و پس از شش سال از کارخانه استعفا دهم. سپس به پیشنهاد یکی از دوستانم عطاری کوچکی زدیم و با هم شریک شدیم. این دوره برای من یکی از با تجربه ترین دوره های شناخت گیاهان دارویی بود و دانش کار کنونی ام را مدیون همان چهار سال فعالیت در عطاری می دانم. به جایی رسیدم که تصمیم گرفتم برای ساخت دستگاهها به صورت کارگاهی شبیه سازی کنم و مدل آزمایشگاهی را به صنعتی تبدیل کنم. تا اینکه نهایتا توانستم اولین دستگاه را در اشل کارگاهی بسازم. اولین اسانس هایی که با این دستگاه گرفتم “رازیانه و اسطوخدوس” بود. تمام این روزها و ماه ها با علاقه و بدون خستگی کار کردم و با اینکه اصلا فروشی نداشتم، فقط تولید و انبار می کردم. روزی به همان کارخانه ای که برای خرید دستگاه توسط دوستم معرفی شده بودم، درخواست خرید محصولاتم از جمله هیدروسل (عرق گیاهی) دادم که خوشبختانه تمام عرقیات و گیاهان مرا خریداری کردند. الان همان دو کارخانه که به من خیلی لطف داشتند و زمانی دست مرا گرفتند، دوستان خوبم شده اند و با هم معاملات و مراودات خوبی داریم.

۲- از دیدگاه شما به عنوان یک شیمیست، کاربرد شیمی در زندگی چیست و آیا شیمیست ها برای خوداشتغالی به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارند؟

شیمی علم پایه و مادر برای داروسازی است که در صنایع مختلف از جمله کشاورزی نیز کاربرد دارد. بدون علم شیمی صنعت دارو غیرممکن است و در صنایع غذایی به خصوص در رنگ ها و طعم دهنده ها جایگاه ویژه ای دارد. همچنین پایه و اساس ترکیب مواد و حلال ها در صنایع کازمتیک(آرایشی و بهداشتی )هست که برای ما محصولات مراقبتی و زیبایی را به ارمغان می آورد و در صنعت مثل استخراج طلا از خاک و یا ضایعات  الکترونیکی، مثل رنگ ها، رزین ها، محصولات پلیمری و… هم بسیار حائز اهمیت است. شیمی حتی در هنر هم وجود دارد. تابلوهای معرق کاری که با رزین زینت داده شده اند یا رنگ هایی که متریال اولیه هستند و هنر شما را خلق می کنند، همه مدیون علم شیمی هستند. قطعا برای شروع هر کاری نیاز به سرمایه اولیه است، ولی نه خیلی زیاد. می شود از کم هم شروع کرد.  سرمایه اولیه خودم یک دستبند بود که آن را فروختم و سپس با پول آن و وام دستگاه خریدم. برای خوداشتغالی نیز حقیقتا بیشتر از سرمایه به عشق نیاز است. شما اگر عاشق کارتان باشید تمام سختی ها و کاستی ها را به جان می خرید و به امید روزهای بهتر این روزهای سخت را تحمل می کنید.

۳- به طور کلی کاربرد اسانس ها و روغن های گیاهی در چه صنایعی است؟

اسانس های طبیعی در داروسازی به عنوان داروهای خوراکی به وفور وجود دارند. مثل قطره رازیانه که برای کولیک نوزادان فرموله شده یا قطره های گل سرخ که برای مشکلات روحی و هورمونی بانوان طراحی شده یا قطره های بُخور اکالیپتوس، پمادهای ضد درد رزماری و صدها محصولات دیگر بر پایه اسانس های طبیعی در صنعت غذا و طمع دهنده های طبیعی که البته در صنعت غذا بیشتر در کشورهای جهان سوم از پرکاربردترین ها هستند. همین طور در صنعت کازمتیک دنیا، اسانس های طبیعی که جایگاه ویژه ای نیز  دارند، آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که خداوند در طبیعت به انسان هدیه داده و ما آنها را در صنایع کازمتیک برای هر چه بهتر بهره بودن از سلامتی و مراقبت از پوست به کار می بریم‌‌. در رایحه درمانی اسانس های طبیعی بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین در دنیای الکترونیک امروزی که اختلالات اعصاب و بیماری های روحی و روانی متاسفانه گسترده شده، می تواند نجات بخش بشر از این مشکلات روحی باشد و آرامش را به آنها هدیه دهد.

۴- در پایان اگر نکته یا صحبتی با مخاطبین دارید، بفرمایید.

در پایان می خواهم از دوست خوبم خانم دکتر ملک آرا تشکر کنم که مرا به یاد مسیر قشنگی که طی کردم، انداختند. الان که فکر می کنم، می بینم خداوند چقدر زیبا مهره ها را چیده بود. هر قسمت از مسیر کاری که طی کردم به رشد مرحله بعد من کمک کرده و نتیجه می گیرم که موفقیت یک امر و فرایند یکباره نیست؛ بلکه تدریجی صورت می گیرد. باید زمان های مختلف طی شود و کارهای گوناگون به صورت زنجیر پشت سر گذاشته شود تا موفقیتی به دست آید. سختی های مسیر قشنگ و سازنده هستند و به رشد کمک می کنند. هر وقت در مسیر کارتان از سختی ها خسته شدید، آنها را در همان لحظه به چشم دردی که آینده پاداش می دهد، ببینید. آن وقت این درد نه تنها قابل تحمل می شود؛ بلکه گاهی هم شیرین به نظر می رسد. همچنین برای کارآفرین شدن به خودتان رجوع کرده و سعی کنید خودتان  را خوب بشناسید. زیرا زمانی که به خودشناسی رسیدید، می توانید دست به عمل بزنید.  به امید ایرانی آبادتر با داشتن انسان های اهل عمل و انگیزه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =


دسته‌بندی نشده