کد خبر : 1101
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان به کار خود پایان داد

هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان به کار خود پایان داد

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان با معرفی برگزیدگان استانی و با حضور امیر جهانگیری، مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان؛ منصورکوهی

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان با معرفی برگزیدگان استانی و با حضور امیر جهانگیری، مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان؛ منصورکوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی و شورای های استانداری خوزستان؛ وحیدکیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ محمد علی پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خوزستان؛ حجت الاسلام سید شهاب الدین طباطبایی، مدیرکل حوزه هنری استان خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ حمزه بروجنی، مدیرکل زندان های استان خوزستان؛ مهران نصرت پناه، معاون صدا و سیمای خوزستان؛ سید کورش حسینی زاده، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی کلانشهر اهواز؛ سرهنگ علی قاسم پور، معاونت اجتماعی و فرهنگی نیروی انتظامی خوزستان،  برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و جمعی از علاقمندان در تالار کتابخانه مرکز استان خوزستان برگزار شد.

مهمترین شاخص در ارزیابی مسائل فرهنگی جامعه، کتابخوانی است

​در این مراسم علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی- اجتماعی استانداری خوزستان، مهمترین شاخص در ارزیابی مسائل فرهنگی جامعه را، کتابخوانی و مطالعه دانست و گفت: امید است با اقداماتی که در حوزه ترویج مطالعه صورت می گیرد، شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان باشیم. خوزستان معمولا از منظر اقتصادی مورد تحلیل قرار می گیرد اما باید توجه داشت که این استان در حوزه فرهنگ هم دارای جایگاه رفیعی است.

وی ادامه داد: در دوران معاصر به همت علمای خوزستان در فقه شیعی دو اتفاق مهم در حوزه مسائل معرفتی رخ داده است. نخست، بحث اصولیون و اخباریون در فقه شیعه است که آیت الله وحید بهبهانی، عالم خوزستانی در این زمینه نقش برجسته ای داشته اند و دوم، حوزه مباحث فقهی و اجتهادی است که علامه شیح مرتضی انصاری، دیگر عالم خوزستانی ملقب به خاتم المجتهدین تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کرده اند.

حسین زاده تصریح کرد: ایران و به خصوص خوزستان جایگاه رفیعی در حوزه فرهنگی دارد، از این رو انتظار می رود، مردم و به ویژه ما مسئولان، برای ارتقای این جایگاه تلاش کنیم. در این راستا با حمایت استاندار خوزستان و همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اداره کل امور روستایی استانداری، برنامه ای تدوین شد که تا پایان سال ۹۸ تمامی روستاهای بالای یک هزار نفر جمعیت استان دارای کتابخانه شوند.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در کشور فضاهای فرهنگی ایجاد کنیم؛ در این راستا اقدامات قابل قبولی انجام شده اما مشکلاتی هم وجود دارد که این مشکلات تنها از طریق کار فرهنگی که مهمترین آن کتابخوانی است، مرتفع می شود.

فضاهای مجازی، فرصتی برای ترویج دین و کتابخوانی

​امیر جهانگیری، مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم اظهار داشت: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت ۸۵۸ هزار نفر در کل کشور برگزار شد که از این تعداد ۵۳۰ هزار نفر در بخش مکتوب و ۲۳۸ هزار نفر در بخش مجازی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته و این امر نشان دهنده علاقه مردم به کتابخوانی است، افزود: در این جشنواره به تمامی اقشار جامعه اعم از کودکان، نوجوان، جوانان و بزرگسالان توجه شده است.
مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اضافه کرد: مشارکت افراد در بخش الکترونیک نشان دهنده این است که ما می توانیم از فضاهای مجازی به عنوان فرصتی برای ترویج دین و فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ما می توانیم مسائل دینی و مذهبی را از طریق برگزاری چنین مسابقات و جشنواره هایی اشاعه و ترویج دهیم.

مدیرکل امور اداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد: از استان خوزستان ۴۹ هزار و ۹۶۴ نفر در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که این میزان مشارکت نشان دهنده توجه به فرهنگ کتابخوانی در این استان است.
جهانگیری با اشاره به تولید نسخه بریل از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی،   میزان مشارکت نابینایان در این جشنواره را قابل توجه و سهم خوزستان را در این زمینه چشمگیر دانست.

میزان مشارکت خوزستانی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی بسیار چشم گیر بود

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان نیز در این مراسم، میزان مشارکت خوزستانی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی را چشم گیر دانست و اظهار داشت: با همکاری مجموعه کتابخانه های عمومی استان و فعالیت های فرهنگی در سطح کتابخانه هاو نیز با حضور در مناطق روستایی و عشایری، در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی عملکرد خوبی داشتیم و موفق به جلب مشارکت ۴۹ هزار و ۹۶۴ نفر از مردم استان شدیم. از این تعداد ۲۸ هزار نفر در بخش مکتوب و ۲۲ هزار نفر در بخش الکترونیک شرکت کردند.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ آیین نامه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، دبیرخانه هشتمین جشنواره در استان راه اندازی شد و پس از معرفی هفت کتاب در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال، ۵۰ هزار برگه مکتوب در سطح استان توزیع شد و تعداد بالایی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در این رویداد شرکت کردند.

کوهی رستمی بیان کرد: با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی حضور پررنگی داشتند و ۷ هزار و ۷۵۴ اثر نقاشی گردآوری شد. همچنین پنج هزار روستایی در این رویداد فرهنگی مشارکت داشتند.
وی ادامه داد: مردم از تمامی شهرستان های استان در این جشنواره شرکت کردند که بیشترین میزان مشارکت، با بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده مربوط به اهواز است. همچنین ۹ هزار و ۷۰۰ نفر از مسجد سلیمان و ۳۵۰۰ نفر از بهبهان شرکت کردند. علاوه بر این میزان مشارکت در زندان ها نیز بسیار بالا بود و بیش از سه هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

کوهی رستمی ادامه داد: از استان خوزستان ۱۵ نفر برگزیده و ۸۶ نفر شایسته تقدیر شناخته شدند؛ همچنین از ۶ برگزیده استان نیز در اختتامیه کشوری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر خواهد شد. لازم به ذکر است از سوی کانون پرورش فکری استان ۱۵۰ بسته فرهنگی، از سوی امور روستایی استانداری خوزستان ۱۱۷ هدیه و از سوی امور اجتماعی استانداری نیز ۱۵۰ جایزه برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان هدف از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی را تلاش در جهت ترویج فرهنگ و سیره رضوی از طریق رسانه ای تأثیرگذار با عنوان کتاب دانست.

در انتهای مراسم نیز برگزیدگان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خوزستان مورد تقدیر قرار گرفتند.

برگزیدگان استانی در بخش الکترونیک هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

فاطمه سعده از کتابخانه فجر شوش در سطح بزرگسال اینترنتی
سکینه زمانی از کتابخانه قیصر امین پور لالی در سطح بزرگسال اینترنتی
عاطفه بربند از کتابخانه بشارت رامهرمز در سطح نوجوان اینترنتی
احمد آلبوغبیش مطلق از کتابخانه امیرکبیر بندرماهشهر در سطح خانوادگی بزرگسال ۲ نفره
یاسمین امیری از کتابخانه قدس امیدیه در سطح خانودگی بزرگسال ۳ نفره
ستاره جعفری از کتابخانه علامه شیخ شوشتری در سطح پویش اینترنتی

برگزیدگان استانی در بخش مکتوب هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی:

امیرحسین مستوری از کتابخانه آیت الله وحید بهبهانی بهبهان در سطح نقاشی مکتوب
حسین دشتی نژاد از کتابخانه ولیعصر (عج) آبادان در سطح نقاشی مکتوب
فاطمه گردانی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح نقاشی مکتوب
حیدر قبیشاوی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح نوجوان مکتوب
فاطمه نیسی از کتابخانه شهدای ملاثانی در سطح بزرگسال مکتوب
سید حسین امیدیان از کتابخانه شهید مسعود پیشبهار بهبهان در سطح بزرگسال مکتوب
سید سعید موسوی خلف آبادی از کتابخانه شهید مطهری رامشیر در سطح خانوادگی بزرگسال ۴ نفره
کیمیا محمدی نیا از کتابخانه شهید باهنر اهواز در سطح نقاشی مکتوب
فلک محمدی نیا از کتابخانه شهید شرافت شوشتر در سطح خانوادگی استانی بزرگسال ۵ نفره

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =


دسته‌بندی نشده