کد خبر : 16171
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶

رییس اتاق اصناف اهواز:

حدیث کریمی

نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دوران دفاع مقدس بی‌‌بدیل بوده و این وظیفه را کما فی سابق برعهده دارند

نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دوران دفاع مقدس بی‌‌بدیل بوده و این وظیفه را کما فی سابق برعهده دارند
رییس اتاق اصناف اهواز با بیان اينکه اصناف و بازاریان نقش کلیدی و اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند، گفت: نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بی‌‌بدیل بوده و این وظیفه را کما فی سابق برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، مراد بدری در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف که صبح امروز در محل سالن همایش های مجتمع فرهنگی فجر اهواز برگزار شد؛ با اشاره به نامگذاری یکم تیرماه بنام روز ملی اصناف ، گفت : اصناف و بازاریان بعنوان بازوان توانمند اقتصادی نظام و انقلاب اسلامی هستند .

وی در ادامه با تبریک روز ملی اصناف بیان کرد : اصناف و بازاریان در شرایط سخت و طی دو سال شیوع بیماری کرونا ، جاری شدن سیل در سال ۹۸ ، پدیده گرد و خاک و در بدترین شرایط آب و هوایی ، تورم و خیلی از موانع و مشکلات دیگر در سطح استان به خدمات جهادی خود مانند کمک های مومنانه و معیشتی برای خانواده های تحت پوشش و نیز دفاع و حمایت از آرمان های نظام و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی را همچنان داشته و دارند و همیشه پای کار هستند.

رییس اتاق اصناف اهواز عنوان کرد: نمونه بارز و برجسته نقش اصناف و بازاریان در حمایت و پشتیبانی از برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت و نظام ، ارایه خدمات در تامین و توزیع کالاهای ضروری مردم در دوران سخت شیوع بیماری کرونا و نیز جلوگیری از تعطیل شدن و پایین کشیدن کرکره های مغازه ها در سطح بازار و اماکن تجاری در زمان اغتشاشات بوده است که خوشبختانه استان خوزستان در این امتحان به خوبی و سربلند بیرون آمده و هیچ گونه اعتراض و تعطیلی بازار را در سطح استان ایجاد نشد که جا دارد در همین مراسم از هیئت رئیسه اتاق های اصناف و هیئت مدیره اتحادیه های صنفی سراسر استان بویژه کلانشهر اهواز تشکر و قدردانی کنیم.

بدری بااشاره به بیانات حضرت امام خمینی (ره)مبنی بر اگر اصناف و بازار نبودند ، این انقلاب به پیروزی نمی رسید، گفت: اصناف در پشتیبانی و پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و سپس همراهی و تعامل خوب با دولت ها در دوران سازندگی و طی۴۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی نقش موثری و بسزایی داشته و دارند و این مهم بر کسی پوشیده نیست . اما متاسفانه اخیرا و از سال ۱۳۹۴ به بعد موانع و مشکلات زیادی در حوزه اصناف بوجود آمده است که نیاز جدی به حمایت و کمک های دولت مردان کشوری و استانی را می طلبد.

این مقام مسئول گزارش آماری حوزه اصناف را بیان و اظهارکرد: در سطح استان خوزستان تعداد ۲۳ اتاق اصناف، تعداد ۴۱۴ اتحادیه صنفی و تعداد ۱۷۵ هزار و ۹۵۸ واحد صنفی فعالیت خواهند کرد. همچنین تعداد ۲۵۸هزار و ۸۶۱پروانه کسب در سال ۱۴۰۱ صادر و تعداد۳هزار و ۸۶۹ واحد صنفی فاقد پروانه کسب شناسایی شده است .

رییس اتاق اصناف اهواز ادامه داد : از سنوات گذشته تاکنون تعداد۴۰۰هزار شاغل در حوزه کسب و کار به تفکیک توزیعی و تولیدی جعیت صنوف استان را تشکیل که این مهم نشان دهنده نقش موثر فعالیت بنگاه های اقتصادی خرد در بخش عظیمی از استان و کشور در امر اشتغالزایی می باشد.

رییس اتاق اصناف اهواز اظهار کرد: در زمان اوج پیک بیماری کرونا تعداد ۴۲۳۰ پروانه کسب ابطال و تعداد زیادی از صاحبان واحدهای صنفی به دلایل مشکلات مالی و بانکی توانایی ادامه فعالیت تجاری نداشتند و بر خلاف وعده هایی که دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله : عدم پرداخت تسهیلات کم‌بهره ، افزایش چند برابری نرخ عوارض و خدمات شهری و شهرداری ، عدم ساماندهی دستفروشان در خیابان های مرکزی شهر ، مهمترین و بزرگترین مانع ایجاد کسب و کار و فعالیت شغلی ، موضوع مالیات های چندصد میلیونی است که کمر اصناف را خم کرده و در نتیجه خیلی از واحدهای صنفی به ورشکستگی و تعطیلی کشانده شد که دلیل آن مبالغ سنگین اعمال ضریب سود مغایر با سود مورد تایید حقوق مصرف کننده می باشد . در چند ماه اخیر در این زمینه پیگیری‌های فراوان شد . اما متاسفانه نتیجه ای تا کنون حاصل نشد و انتظار داریم که نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان موضوع کاهش ضریب سود را برای استان خوزستان که شرایط ویژه و خاصی نسبت به سایر استانها دارد ، با پیشنهاد اتاق اصناف اهواز مورد پیگیری‌ و در حمایت از اشتغال زایی در استان اقدام کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات اصناف را طرح شناسه کالا که اخیراً توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت به ادارات کل صمت استان ها ابلاغ و در حال اجرا می باشد ، بیان کرد و گفت : اجرای این طرح باعث نگرانی اصناف و آشفتگی بازار گردید . دلیل این نگرانی این است که با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی استان خوزستان و نزدیکی به منطقه آزاد و دسترسی آسان به بنادر و همچنین گرمای بالای ۴۰ درجه هوا ، نیاز مردم به کولر و سایر کالاهای سرمایشی و حذف تولیدکنندگان و کارگاه های کوچک از جمله فعالین اقتصادی که در حوزه تولید فعالیت و در ایجاد کسب و کار فعال هستند ، لذا پیشنهاد می‌شود مسئولین و مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط اقدامات و پیگیریهای لازم را برای حل این معظل و در جهت حمایت از اصناف در این شرایط حساس داشته باشند.

بدری با طرح موضوع نحوه بررسی ، تغییر و اصلاح قانون نظام صنفی توضیح داد : به واسطه این تغییر و تحولات باعث شد اکثر پیشکسوتان بازار و اصناف کنار گذاشته شوند و مهمتر اینکه تعداد بسیار زیادی از صاحبان واحدهای صنفی تمایل به ثبت نام و قبول مسئولیت در اداره کردن اتحادیه ها را ندارند . به همین دلیل عدم شرکت در فرآیند ثبت‌نام و برگزاری انتخابات هیئت مدیران اتحادیه های صنفی باعث حذف و یا ادغام تعدادی از اتحادیه‌ها گردید و متاسفانه تبعات بدی و بی نظمی در بعضی از صنوف به وجود آمده است . در صورتی که در تمامی تشکیلات بخش خصوصی و سایر پارلمان های انتخابی هیچ ممنوعیتی برای حضور افراد نیست و یا اگر محدودیتی وجود دارد ، حداقل دو دوره نیست. لذا از آقای مهندس یوسفی نماینده مردم ولایتمدار و شریف اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی که در این مراسم حضور و جای تقدیر و تشکر دارد از حمایت‌ها و پیگیری‌های خوب ایشان در مسائل صنفی که توسط این بزرگوار در سنوات گذشته صورت گرفته است ، انتظار می‌رود که این موارد را با رایزنی و ارتباطات خوبی که در مجلس دارد با درایت و بازنگری اصلاح و امید به زندگی اصناف را رقم بزنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =


دسته‌بندی نشده