کد خبر : 1811
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

مواجهه با بحران ها و حوادث غیر مترقبه نیاز به تجدید نظر دارد

مواجهه با بحران ها و حوادث غیر مترقبه نیاز به تجدید نظر دارد

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان،سید علی بحرنی مقدم روز چهارشنبه در جلسه بازتوانی روحی و روانی خانواده های سیل زدگان خوزستان خطاب به مشاور و نماینده وزیر کشور در حوزه بانوان اظهارداشت: با توجه به ابلاغ استاندار خوزستان و بر اساس مصوبه شورای تامین فقط موضوع پشتیبانی از اسکان در اردوگاه ها به

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان،سید علی بحرنی مقدم روز چهارشنبه در جلسه بازتوانی روحی و روانی خانواده های سیل زدگان خوزستان خطاب به مشاور و نماینده وزیر کشور در حوزه بانوان اظهارداشت: با توجه به ابلاغ استاندار خوزستان و بر اساس مصوبه شورای تامین فقط موضوع پشتیبانی از اسکان در اردوگاه ها به حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سپرده شده است.
وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مختلف به دلیل ایجاد برخی ضعف ها و ناهماهنگی ها در بحران سیلاب ، گفت: تنوع دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد و بخش های مختلفی که در خدمات رسانی دریغ نکردند و مجدانه تلاش و از خودگذشتگی نشان دادند را شاهد بودید، اما قطعاً آمار و ارقام متفاوتی بیان شده که جمع بندی این آمار و ارقام شاید کار را دشوار و سخت کند.
وی افزود: اگر گزارشی شود که استان خوزستان با چه توانمندی و ظرفیتی در این بحران ورود کرده، جمع‌آوری اطلاعات قطعا سخت خواهد بود.
بحرینی مقدم با بیان اینکه در این بین یک مدیریت جامع بحران که یک فرماندهی مشخص داشته باشد ضروری است، گفت: مدیریت در زمینه تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها و تعیین یک مرجع برای اعلام اطلاعات تحت عنوان مرکز داده ها باید تعیین تکلیف شود.
این مقام مسئول در استانداری خوزستان تصریح کرد: یک مدیریت جامع با تکیه بر مرکز داده ها می تواند به خوبی در زمیه جمع آوری اقلام و پشتیبانی دستگاه هایی که درگیر بحران هستند اقدام کند.
وی تصریح کرد: در پهنه گسترده ای مثل خوزستان اگر اتفاق اینچنین رخ دهد، نمی توانیم صبر کنیم تا هلال احمر اقدامی داشته باشد به این دلیل که صرفاً در اردوگاه‌ها چادر و۲۲ قلم کالا توزیع می‌کند و تعهدی برای ایجاد سرویس بهداشتی سیار و اقلام این چنینی ندارد.
بحرینی یادآور شد: البته بحث ضعف عملکرد جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیست و لازم است بخاطر تلاش ها و از خودگذشتگی های صورت گرفته قدردانی کرد اما در این بین مدیریت جامعی که بتوانیم منابع را موثر، هدفمند و تاثیرگذار تشخیص بدهیم وجود نداشت.
رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان با اشاره به اینکه حجم آب ورودی به استان بیش از ظرفیت سد ها و رودخانه های بود، افزود: این موضوع خسارات زیادی را به استان وارد کرد و در همین راستا حجم کمک ها، تجهیزات و امکاناتی که برای اسکان سیل زدگان وارد استان شد واقعا بیش از ظرفیت بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان تصریح کرد: ظرف مدت ۲ روز ۱۸۰ هزار غذای گرم برای یک وعده ناهار توزیع شد در صورتی که آمار نشان می داد ۲۰ هزار نفر در اردوگاه های ما ساکن هستند و به برخی مواکب توصیه و تاکید کردیم که غذا توزیع نکنند اما تبعیت نمی کردند.
بحرینی ادامه داد: استان خوزستان از شمال تا جنوب درگیر سیل‌زدگان بود و تنوع خدمات متفاوت بود و این می‌طلبید که یک مدیریت جامعی وجود داشته باشد به همین دلیل نیاز است تا در روش مواجه با بحران ها، حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران تجدید نظر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی پساسیل و پسا بحران نباید دچار از هم گسیختگی باشد، گفت: در این صورت هر دستگاهی برای خود شرح وظایفی تعریف نمی کند تا جایی که به طور مثال دیگر در یک اردوگاه پنج بار یک وعده ناهار توزیع نکنیم در صورتی که در دیگر نقاط درگیر به چنین کمک هایی نیاز داشتند.
رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان حداقل در بحث آسیب های اجتماعی، یک برنامه‌ریزی خوب و منسجم و با چارچوب مشخص و شرح وظایف مشخص همه دستگاه ها تحت فرماندهی یک مدیریت واحد ضروری است تا تقسیم کار انجام شود تا کمترین آسیب اجتماعی را داشته باشیم.
بحرینی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزان پیش از سیلاب در حال آماده شدن برای برداشت محصول گندم می شدند، گفت: با وجود خشکسالی هدف گذاری امسال استان خرید ۲ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان بود.
وی خوزستان را بزرگترین تولید کننده گندم کشور دانست و گفت: این استان بیش از۳۰ درصد نان کشور را تامین می کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه جبران خسارت برای کشاورز قطعاً در درمانی که در آسیب‌های اجتماعی به آن خواهید پرداخت، موثر است، افزود: اگر کشاورزی که سه و نیم تا چهار میلیون تومان هر هکتار در آمد داشته اما الان دولت هر هکتار را یک میلیون تومان پرداخت کند، شاید ۶ ماه تا یک سال دیگر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کار را سخت‌تر کند.
رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل زدگان خوزستان یادآور شد: قرارگاهی در وزارت کشور با تدبیر وزیر کشور برای بازسازی و برآورد خسارت‌ها و بازسازی مجدد این از هم گسیختگی ها، تشکیل شده که این موارد قطعاً می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد.

بحرینی مقدم، خواستار کمک همه جانبه برای عادی شدن شرایط زندگی مردمی شد که در شب عید با دشواری های زیادی مواجه شدند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − یازده =


دسته‌بندی نشده