کد خبر : 17058
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۲

مصاحبه با سیروس طاهری باوندپور دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت و کارمند رسمی بانک مسکن

مصاحبه با سیروس طاهری باوندپور دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت و کارمند رسمی بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از کلام قلم، مصاحبه ای دوستانه با متخصص مدیریت و کارمند بانک مسکن جناب آقای سیروس طاهری باوندپور انجام گرفت. چکیده ای از این مصاحبه در ادامه تقدیم نگاه شما مخاطبین معزز می شود. مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد   ۱-لطفا در ابتدا خودتان

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از کلام قلم، مصاحبه ای دوستانه با متخصص مدیریت و کارمند بانک مسکن جناب آقای سیروس طاهری باوندپور انجام گرفت. چکیده ای از این مصاحبه در ادامه تقدیم نگاه شما مخاطبین معزز می شود.

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد

 

۱-لطفا در ابتدا خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید.

سیروس طاهری باوندپور هستم. کارمند رسمی بانک مسکن و دانشجوی سال آخر دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از واحد علوم و تحقیقات تهران. علاقمند و محقق در حوزه بازاریابی و بانکی و موضوعات اقتصاد کلان. همچنین مولف و نگارنده چندین کتاب و مقاله داخلی و بین المللی در حوزه های مالی و اقتصادی و مدیریتی هستم.

۲-به نظر شما بانکها در تولید و کسب و کار چه نقشی دارند؟

بدون شک در تمامی اقتصادهای پیشرفته و برتر دنیا نقش بانکها به خصوص در مراحل اولیه شکل گیری کسب و کارها بسیار پررنگ و انکارناپذیر است. در کشور ما نیز طبق ماده ۷ و ۸ قانون عملیات بانکی بدون ربا مشارکت بانکها در فعالیتهای تولیدی از طریق مشارکت مستقیم حقوقی مجاز است. کسب و کارها و فعالیتهای تولیدی و اقتصادی در سطح کلان بی شک سرمایه اولیه کلانی را نیز می طلبد که این مهم می تواند از طریق منابع در اختیار بانکها صورت پذیرد. البته این کار باید با بسترسازی و راهکارهای مناسب انجام شود تا بانکها از بازگشت سرمایه خود اطمینان پیدا کنند. بانکها نیز باید با اعتبارسنجی مناسب و شناسایی به موقع فرصتهای سرمایه گذاری، ساز وکارهای تخصیص منابع به کسب و کارها را تسریع و فرآیند آن را به حداقل برسانند.

۳-به نظر شما رابطه بین بانک و تورم و رکود چه چیزی می تواند باشد؟

تورم و رکود دو مقوله اقتصاد کلان هستند که برای کنترل آنها باید در سطح کلان تصمیم گیریهای منسجم و منظمی وجود داشته باشد. در کشور ما چون بخش عمده اقتصاد در کنترل دولت است و بانکها نیز زیر مجموعه بخش اقتصادی دولت هستند، به طبع باید تابع سیاستهای بانک مرکزی و دولت باشند و به عنوان بازوهای اقتصادی دولت در خدمت پیشبرد اهداف کلان دولت باشند. دولت و مجموعه سیاست گذاران بخش اقتصادی می توانند از طریق شبکه بانکی و اعمال سیاستهای پولی انقباضی و انبساطی، تورم و رکود را کنترل کنند. به عنوان مثال تغییر در نرخ بهره یکی از ابتدایی ترین و در بعضی مواقع موثرترین ابزار جهت کنترل نقدینگی در جامعه است که باعث تخصیص منابعی به بانکها می شود که باید به بخش تولید و بازرگانی تزریق شود و با ایجاد ارزش افزوده به رشد اقتصادی کشور کمک کند. البته ناگفته نماند وجود زیرساختهای رشد اقتصادی باید مدنظر باشد.

۴-به نظر شما رشد اقتصادی کشور چه نیازهایی به بانک دارد و راههای برون رفت از رکود اقتصادی چه چیزهایی می تواند باشد؟

ببینید کشور ما و هر کشوری اگر بخواهد در صحنه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد و به اصطلاح وزنه تاثیرگذاری باشد، باید در یک و یا چند زمینه مهم در صحنه بین المللی قوی باشد. این زمینه ها می تواند سیاسی، نظامی، اقتصادی و … باشد. چون موضوع مورد بحث ما اقتصادی است؛ بنابراین فرض بر این است که می خواهیم در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشیم. اولین و مهمترین عامل تاثیرگذار در این مقوله امنیت اقتصادی سرمایه گذار است. بسیار واضح است که دولت به تنهایی نمی تواند کل اقتصاد یک کشور را در اختیار و کنترل داشته باشد؛ پس باید بخش خصوصی نیز پای کار بیاید و بخش خصوصی هم امنیت سرمایه گذاری می خواهد. بخش خصوصی از کاغذ بازی و فرآیندهای پیچیده و زمان بر اداری متنفر است و به دنبال پیدا کردن فرصتهای پرسود اقتصادی است و این کار با بخشنامه و دستور از بالا انجام پذیر نیست؛ بلکه باید با اعتمادسازی و ایجاد بسترهای چندگانه اقتصادی، زمینه های ورود این بخش به اقتصاد را فراهم آورد. این مهم که انجام گرفت و به اصطلاح موتور اقتصادی کشور به راه افتاد، باید تولید انجام پذیرد و هدف نهایی از تولید نیز باید صادرات باشد. شما هر چقدر کالایی را در مملکت خودتان تولید کنید و آن کالا را صادر نکنید، نهایتا بتوانید نیاز داخلی را تامین کنید. وقتی صادرات در کار نباشد، عملا در یک چرخه دایره وار افتادید که مواد و کالاها را به همدیگر تبدیل می کنید، بدون اینکه در کلیت اقتصاد اتفاقی افتاده باشد. لازمه صادرات یکی تولید کالا و خدمات با کیفیت هست و یکی وجود زیرساختهای مناسب جهت انجام این کار. در تمام این فرآیندها پای ثابت و یکی از بازیگرهای اصلی این میدان شبکه بانکی است که با تخصیص منابع به بخش تولید و کسب و کارها و جابجایی پول و ارز بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان نقش مهمی را ایفا می کند.

۵-در پایان اگر صحبتی با مخاطبین دارید، بفرمایید.

بحثی که در اینجا مطرح شد همت مسئولین در سطح کلان را می طلبد. انتظار و امید است که مسئولین محترم و سیاست گذاران کلان با تلاش بیشتر و اصلاح فرآیندهای موجود راه را برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش تولید و صادرات هموار کنند تا بیشتر از پیش شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد و درخشش نام ایران عزیزمان در صحنه های بین المللی باشیم که البته این کار عزم ملی نیاز دارد و قطعا کمک و یاری تک تک مردم در این امر موثر واقع خواهد شد. در پایان از جنابعالی و رسانه محترمتان کمال تشکر را دارم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 3 =


دسته‌بندی نشده