کد خبر : 17968
تاریخ انتشار : جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

مدیرعامل فولاد خوزستان:  نگاه بلندمدت و توسعه‌ای سهامدار فولاد خوزستان پایه‌ای برای رشد مداوم سودآوری خواهد بود

مدیرعامل فولاد خوزستان:   نگاه بلندمدت و توسعه‌ای سهامدار فولاد خوزستان پایه‌ای برای رشد مداوم سودآوری خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی شرکت فولتدامین ابراهیمی در ادامه از تبعات منفی عوارض صادراتی بر بازارهای صادراتی فولاد ایران گفت و ادامه داد: وضع عوارض خلق‌الساعه صادراتی بر روی صادرات فولاد ایران موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی کشور شد و مشتریان صادراتی فولاد ایران

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی شرکت فولتدامین ابراهیمی در ادامه از تبعات منفی عوارض صادراتی بر بازارهای صادراتی فولاد ایران گفت و ادامه داد: وضع عوارض خلق‌الساعه صادراتی بر روی صادرات فولاد ایران موجب از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی کشور شد و مشتریان صادراتی فولاد ایران را به سمت خرید محصولات فولادی روسیه روانه کرد. متاسفانه به جای مشوق‌های صادراتی شاهد تنبیه صادرات هستیم. از طرفی علاوه بر عوارض صادراتی که از نیم درصد به دو درصد (رشد چهار برابری) داشته، با وضع مالیات بر صادرات، عملا جذابیت‌های صادراتی از بین رفته است. بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و وضع عوارض سنگین صادراتی، مشکل تامین و افزایش شدید نرخ انرژی، عدم توازن زنجیره و چالش تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن و مشکلات زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای از جمله چالش‌های کلیدی صنعت فولاد کشور است.

ابراهیمی اعمال محدودیت‌های انرژی را مهم‌ترین دلیل سود از دست رفته فولاد خوزستان دانست و افزود: اعمال محدودیت برق به صنعت فولاد موجب کاهش تولید و از دست رفتن ۱۲ میلیون تُن فولاد و حدود ۶ میلیارد دلار ضرر به این صنعت در دو سال اخیر (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) شد. از این مقدار هفت هزار میلیارد تومان سود از دست رفته فولاد خوزستان به دلیل محدودیت انرژی در سال ۱۴۰۱ بود. متاسفانه در تابستان امسال محدودیت‌های برقی، باعث از دست رفتن ۵۴۵ هزار تُن فولاد برنامه‌ریزی شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان اشاره‌ای به زنجیره ارزش گروه فولاد خوزستان داشت و گفت: دامنه فعالیت این شرکت از بخش استخراج در شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تا آهن‌سازی و فولادسازی در فولاد شادگان و نورد گرم و سرد است. از سیصد و پنجاه و یک پروژه فولاد خوزستان، تا به امروز شاهد تحقق پیشرفت هشتاد و شش درصدی کل پروژه‌ها هستیم. پروژه مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ فولاد خوزستان یکی از پروژه‌های کلیدی و برزمین مانده گروه فولاد خوزستان بود که پس از گذشت ده سال، خوشبختانه امسال با پیشرفت فیزیکی واقعی ۹۸ درصدی در حال اجراست. شصت درصد این پروژه با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان احداث شده است.

وی در پایان اشاره‌ای به نرخ قیمتی شمش فولادی داشت و افزود: در ۵ سال گذشته قیمت شمش فولادی ۹۳۹ درصد افزایش یافته در حالی که میزان افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ۱۱۵۲ درصد بوده است. این دو نرخ در ادوار طولانی مدت، هم‌پوشانی داشته‌اند و افزایش نرخ شمش فولادی دور از انتظار نیست. نتیجه نگاه مثبت و بلندمدت سهامدار عمده این شرکت تقسیم سود حداقلی با هدف توسعه سرمایه‌گذاری از محل سودآوری بود. این امر باعث رشد شتابان و افزایش اشتغال‌زایی فولاد خوزستان شده و پایه‌ای برای رشد مداوم سودآوری خواهد بود. ظرفیت تولید گروه فولاد خوزستان تا سال ۱۴۱۰ به ۱۳.۶ میلیون تن، معادل سهم ۲۵ درصدی از تولید فولاد کشور می‌رسد.

ادامه‌ی نشست هم‌اندیشی فعالان بازار سرمایه با مدیران شرکت فولاد خوزستان با پنل تخصصی چالش‌های صنعت فولاد همراه بود. جایی که مهران عباس‌زاده مدیرعامل شرکت گروه توسعه فراگیر، مهران خرم‌نیا معاون فناوری، میثم شهنیانی معاون طرح و توسعه به همراه رضا وکیلی معاون فروش و بازاریابی به ارائه شرایط ظرفیت، پروژه‌های توسعه‌ای و چشم‌انداز فولاد خوزستان پرداختند.

مهران خرم‌نیا معاون فناوری فولاد خوزستان از آمادگی این شرکت در تامین گاز مصرفی صنایع فولاد ایران با فرآوری گازهای فلر گفت و افزود: در شرایطی که دومین کشور دارنده‌ی ذخایر گازی جهان هستیم، اعمال محدودیت‌های گازی در زمستان، جای تعجب دارد. توسعه و تداوم سرمایه‌گذاری در میادین گازی یکی از راهکارهای مواجه با چالش انرژی است. تنوع سبد تامین و تولید برق از منابع غیر از گاز طبیعی، انرژی‌های تجدیدپذیر، سبز، سوخت پاک و اصلاح الگوی مصرف در کشور از دیگر راهکارهای مواجه با چالش انرژی است. میزان گازهای فلر ایران ۱۷.۲ میلیارد مترمکعب در سال است. اگر بتوانیم این گازهای فلر را فرآوری کنیم و مانع از هدر رفت و سوختن آن‌ شویم، گاز مصرفی صنایع فولاد ایران تامین خواهد شد.

در ادامه رضا وکیلی معاون فروش و بازاریابی گفت: قطار حرکت فولاد خوزستان در چند سال اخیر همچنان به سرعت در حال حرکت است. حاشیه سود امسال فولاد خوزستان با توجه به ارزیابی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بین ۱۲ تا ۱۳ درصد است که به زودی اخبار امیدوار کننده‌ای خواهید شنید. با افزایش فروش آهن اسفنجی در فولاد خوزستان قسمتی از کاهش سود ناشی از قطع برق جبران شد. برنامه شرکت در سال آینده فروش ۹۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است که این موضوع از طریق راه‌اندازی مگامدول زمزم ۳ عملیاتی خواهد شد.

میثم شهنیانی معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: تولید آهن اسفنجی در واحد زمرم ۳ فولاد خوزستان از اواخر دی‌ماه سال جاری آغاز خواهد شد. زمزم ۳ با ظرفیت سالیانه دو میلیون تُن بزرگ ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی در ایران و منطقه است. محصول این واحد در اسفند امسال به بازار عرضه می‌شود. تولید این واحد در بازه زمانی ۴ تا ۶ ماهه پس از راه‌اندازی به ظرفیت اسمی می‌رسد.

وی در ادامه گفت: به منظور تکمیل زنجیره ارزش فولاد در پایین‌دست، پروژه نورد ورق عریض را تا سه ماه آینده آغاز می‌کنیم. ظرفیت تولید پروژه ورق عریض فولاد خوزستان ۲ میلیون تن در سال است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + ده =


دسته‌بندی نشده