کد خبر : 17556
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشاکت های مردمی در گفتگو با رادیوشهر: از تسهیل گری در سرمایه گذاری برای رسیدن به یک تفاهمنامه برد- برد حمایت می کنیم

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشاکت های مردمی در گفتگو با  رادیوشهر: از تسهیل گری در سرمایه گذاری برای رسیدن به یک تفاهمنامه برد- برد حمایت می کنیم
رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اهواز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با حضور در استودیو شهر پاسخگوی سوالات شهروندان بود.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز، صادق کهوازی در پاسخ به این سوال که شهرداری یک  نهاد غیر دولتی است و بیشتر سرمایه های آن از طریق دریافت عوارض است ،تعریف سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی چگونه است،  گفت:   سازمان سرمایه گذاری در شهرداری وظایف ذاتی دارد که از طریق معاونت ها، سازمان ها و مناطق شهرداری پیگیری می شوندبرای مثال در بحث پسماند، زیباسازی و عمران و…. سازمان های مربوط میتوانند از راه تصدی گری(یعنی جذب نیرو توسط خود سازمان یا واگذاری  امور توسط پیمانکار)   به انجام وظایف بپردازند وفعالیتهای مربوط خودشان را داشته باشند.

وی با اشاره به شیوه های نوین مدیریت شهری عنوان کرد:  ما در کشور دچار یک سری چالش ها هستیم که از جمله این چالش ها میتوان به بحث بودجه ها اشاره کرد که در این زمینه سعی میکنیم به سمت مردمی سازی و برون سپاری پیش برویم، مردمی سازی امور در سازمان (یعنی  سپردن  کار به مردم و شهروندان).

رییس سازمان سرمایه گذاری ومشارکت های مردمی شهرداری اهواز همچنین افزود: یکی از راه های مردمی سازی این است که ما وظایف محوله رو از طریق خود مردم، یعنی سرمایه گذارها چه خرد و چه کلان به مرحله اجرا برسانیم. سرمایه گذار میتواند بخش خصوصی یا نیمه خصوصی (نیمه دولتی) باشد و مشارکت بخش خصوصی میتواند شامل  تجار، بازاریان محترم ، شرکت های خصوصی، هولدینگ ها و بانک ها باشد.

وی ادامه داد: برای مثال ما  میتوانیم از طریق تسهیل گری، زمین یک پارک آبی که تا حالا سازمان پارک های شهرداری تصدی گری  آن را به عهده داشته است و همچنین خود سازمان ساخت  آن را عهده دار بوده،  را مهیا و آماده  کنیم و مجوزات لازم را از دستگاه ها و ادارات مختلف اخذ کنیم (به مرحله ایجاد زیرساخت ها  از جمله  شبکه آب، برق، گاز برسانیم) و در اختیار  سرمایه گذار جهت ساخت وبهره برداری قرار دهیم به همین ترتیب این موضوع را میتوان به همه قسمت های شهرداری تعمیم داد.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی با ذکر این مثال که خط اتوبوسرانی خصوصی در دیگر کلانشهرها با مالکیت شهرداری هاست ولی بهره بردار بخش خصوصی است، تصریح کرد: این موضوع به شهرداری ها کمک می کند، علاوه بر پیشگیری از اتلاف وقت  از درگیر شدن و تصدی گری در مراحل پیچیده ی بروکراسی اداری  جلوگیری به عمل آورد.

کهوازی با اشاره به مزایای متعدد برون سپاری و نظارت در بحث سرمایه گذاری ادامه داد، با جذب سرمایه و آمدن سرمایه گذار پای کار، علاوه بر ایجاد رقابت، کیفیت کار نیز بالا می رود یعنی به جای اینکه ما در بحث تصدی گری (استخدام نیرو، تعمیر ماشین آلات و..) وارد شویم  بیاییم  با برون سپاری و سپردن امور به بخش خصوصی و سرمایه گذار به انجام وظایف خود بپردازیم و بخش خصوصی باید بتواند تمامی هزینه ها را در سطوح مختلف از قبیل تعمیر، تجهیز و نگهداری برعهده بگیرد  و در نهایت وارد مرحله بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه این سازمان با رویکرد حمایت از سرمایه گذار و بخش خصوصی در تلاش است که مذاکرات را به مرحله قرارداد برساند، عنوان کرد: به گفته بزرگان این علم ، سرمایه گذاری یک بازی برد، برد است و این بدین معنی است که باید منافع هر دو طرف تامین شود و تمام مجموعه های وابسته به دولت  با دید باز و نگاه مثبت به استقبال سرمایه گذار بروند و ریسکی که سرمایه گذار با توجه به شرایط  اقتصادی مواجه هست را درک کند و ما  نیز در شهرداری فقط انجام وظیفه سازمانی را در نظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر وجود فرصت ها و مشوق ها در مجموعه شهرداری ها  گفت: در وزارت کشور ودر کنار آن  مجموعه شهرداری ها فرصت ها و مشوق های خوبی وجود دارد که می توان آن ها را در قالب بسته های مختلف به سرمایه گذاران محترم ارائه داد.

برای مثال در بحث حمل و نقل وزارت کشور، اوراق مشارکت را  برای خرید ناوگان و اتوبوس های شهری آماده ارائه کرده است و همچنین  یک لایحه توسط شهرداری  اهواز برای عرضه ی اوراق مشارکت به شورای محترم شهر ، ارائه کرده است.

کهوازی ضمن اشاره  به ارائه لایحه۳٠٠ میلیارد تومانی  اوراق مشارکت مختص سازمان سرمایه گذاری توسط شهرداری اهواز به شورای شهر افزود: وام ها و صندوق هایی هستند که تامین سرمایه را انجام می دهند و حاضر هستند در بسته های سرمایه گذاری ما مشارکت کنند که این موارد  مشوق نامیده می شوند و برای مثال شما برای مشارکت در پروژه، میتوانید از مزایای وام و اوراق مشارکت مختص آن فرصت هم استفاده کنید.

علاوه بر این یک سری مجوزاتی هستند که برای مثال معروف ترین آنها دریافت پروانه ساختمانی است که اولین مرحله آغاز هر پروژه مشارکتی است.

وی ادامه داد: اگر شما الان برای ساخت بیمارستان آغاز بکار کنید اولین مرحله، رجوع به شهرداری و دریافت پروانه ساخت است که در این مبحث نیز ورود کردیم و با تسهیل گری امور و کاهش بروکراسی اداری، زمینه مشارکت و جذب سرمایه را فراهم آوردیم وهمچنین مبلغ ریالی آن راهم جزء آورده ی شهرداری محسوب کرده ایم و سرمایه گذار از ابتدا فقط در ساخت مشارکت دارد . در بحث زمین و دریافت پروانه نیز نیازی به پرداخت ریالی نیست.

کهوازی درخصوص مدت زمان بهره بردای و امکان تجدید قرارداد بخش خصوصی تصریح کرد: شیوه های مختلف سرمایه گذاری و انواع قراردادها با هم متفاوت هستند و با توجه به نوع پروژه ممکن است قرارداد به صورت اجاره و مشارکت تنظیم شود.

 در مبحث سرمایه گذاری اگر رضایت مدیریت شهری کسب شود حتما درپایان نیز وارد مرحله مذاکره خواهند شد که امکان تمدید مجدد قرارداد نیز وجود دارد.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی همچنین عنوان کرد: تمام پیشنهادها و  فرصت ها را در مناطق و سازمان ها  تهیه و احصا کرده ایم.

 بیش از ۱۰۰ پیشنهاد در حال حاضر وجود دارد و در حال گزینش،امکان سنجی و بررسی مباحث املاکی  و اقتصادی پیش از هر گونه سرمایه گذاری هستیم که در نهایت بهترین فرصت ها را با استفاده از نظرات، مشاوره با گرید اقتصادی و شهرسازی  به سرمایه گذاران محترم معرفی می نماییم.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی در خصوص فرصت های موجود در شهر، جهت سرمایه گذاری گفت: به اندازه ی تمام وظایفی که در قانون به ما محول شده است می توانیم بسته های مختلف سرمایه گذاری تعریف کنیم.برای مثال میتوانیم به بحث شهر بازی اشاره کنیم که توسط سازمان پارک های شهرداری اداره می شود. این فرصت را می شود در قالب یک بسته ی کامل سرمایه گذاری معرفی کرد.

 شهرداری به عنوان متولی زمین، مجوزات لازم و مخصوصا پروانه را در اختیار بخش خصوصی که میتواند، فرد یا  یک نهاد حقوقی باشد، قرار دهد که سرمایه گذار علاوه بر ساخت و ساز براساس سلیقه و طرح مد نظر، بتواند طی مدت قرارداد، آن را اجرا کند و بهره برداری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به مدت زمان  قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی و سرمایه گذاران افزود: قرارداد ها معمولا بین ۵،۱۰,۱۵ سال و یا حتی بیشتر منعقد می شوند و براساس حجم آورده ی سرمایه گذاری میتواند متفاوت باشد.

کهوازی در خصوص جذب  سرمایه با هدف توسعه فضای تفریحی، خدماتی و گردشگری عنوان کرد:  در مباحثی مثل پارک آبی، زیپ لاین، سینما  ۶بعدی و حتی فضاهای خدماتی مثل کارخانه آسفالت و بازیافت زباله، بازیافت  نخاله های ساختمانی،  بازار روز میوه و تره بار، بازار آبزیان و ماهی یا همچنین لوستر و تزئینات داخلی مراجعاتی از طرف سرمایه گذاران داریم.

 از سرمایه گذاران، بخش خصوصی، تجار، بازاریان، بانک ها و هلدینگ های استانی و کشوری  دعوت بعمل می آوریم تا در زمینه های مختلف سرمایه گذاری با افتخار، همکاری داشته باشیم و امر تسهیل گری را برای رسیدن به یک تفاهم نامه ی برد، برد  فراهم نماییم.

رییس سازمان مشارکت ها ضمن دعوت مجدد از سرمایه گذاران و بخش خصوصی  عنوان کرد: با افتخار اعلام میکنم شهر اهواز واجد فرصت های بسیار با ارزش سرمایه گذاری است.

برای مثال رودخانه کارون با داشتن فضایی بکر و عالی  یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری است و حضور صنایع مولد، در کنار مباحث ویژه گردشگری موقعیت های بسیار خوب برای  جذب سرمایه ایجاد می کند.

 وی ادامه داد:  فرصت هایی که فقط مختص شهر اهواز هستند ،  بدون در نظر گرفتن صنایع  مادر در استان خوزستان  و ظرفیت های گردشگری که  در اختیار ما هستند سبب شده تا  مراجعات روزانه ایی برای سرمایه گذاری داشته باشیم.

کهوازی همچنین افزود: در این مدت کوتاهی که در اختیار عزیزان بودیم سعی کردیم بسترهای مناسب و لازم را جهت سرمایه گذاری فراهم نماییم و تلاش کردیم  با مذاکرات چند مرحله ای هم منافع سرمایه گذاران محترم و هم منافع شهرداری را به عنوان نماینده مردم تامین نماییم.

در همین راستا نیز پروژه ها یی مثل کارخانه آسفالت، بازیافت نخاله، شهر لوازم خانگی، شهر بازی به مراحل نهایی رسیده اند.

وی با اشاره به مطالبات مردمی در فراهم نمودن برخی امکانات  شهری  ادامه داد: بازار آبزیان و شهر لوازم خانگی که از مطالبات به حق شهروندان محترم است به  مراحل نهایی قرارداد و دریافت مجوزات لازم از  ادارات، رسانده ایم.

 بنا داریم  قبل از عقدقرارداد با هدف کوتاه کردن بروکراسی اداری هرچه زودتر به مرحله پایانی وعقد قرارداد برسیم   که به لطف پرودگار و  با همت مدیریت شهری اعم از شهردار و شورای محترم شهر به نتایج خوبی دست یافته ایم و در روزهای آینده نیز در همایش معرفی  فرصت سرمایه گذاری شهرداری اهواز،در بهمن ماه امسال از این بسته ها رونمایی خواهد شد.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی در خصوص نحوه جذب و بکارگیری سرمایه های بخش خصوصی افزود: به دو شکل سرمایه گذاران محترم  و علامندان به همکاری  میتوانند در مباحث مشارکتی و سرمایه گذاری در شهرداری اهواز وارد شوند.

در نوع اول سرمایه گذاران محترم طرح اولیه را تهیه و به سازمان جهت ارائه مراجعه میکنند برای مثال میتوان به درخواست احداث هتل اشاره کرد که ما این پیشنهادات  را بررسی و با ظرفیت های موجود امکان سنجی می کنیم واگر جزء  اولویت های ما باشد ضمن بررسی توانایی اقتصادی، حجم سرمایه و آورده ی سرمایه گذار، وارد مرحله ی مذاکره با سرمایه گذار می شویم.

نوع دوم همکاری متقابل اینگونه است که ما بسته ها و فرصت های مد نظر را آماده می کنیم  و ضمن مشورت با مشاور اقتصادی، امکانات و ظرفیت ها را مشخص  و غربالگری میکنم و بعد به مرحله ارائه می رسانیم.

بنا داریم قبل از پایان سال، ۲۵فرصت سرمایه گذاری را جهت معرفی به سرمایه گذاران و بخش خصوصی ارائه دهیم.

در هر دو نوع مشارکت، با انجام فراخوان ضمن دعوت از بخش خصوصی جهت همکاری و مشارکت،تلاش کردیم  فضای عادلانه و رقابتی ایجاد کنیم تا علاوه بر بالا بردن سطح  مشارکت سرمایه گذاران، برنده نهایی به صورت عادلانه مشخص شود.

کهوازی رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی درپایان با تاکید بر استقبال از طرح های نوین و بکر خاطر نشان کرد: ایده پردازان میتوانند با ارایه طرح خاص،  وارد مذاکره با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی  شوند. ما ضمن بررسی طرح های خاص اگر تاکنون در شهر یا حتی استان وجود نداشته باشد و ایده و طرح کلی مختص  سرمایه گذار باشد، آن را مورد بررسی قرار می دهیم و اگر از نظر اقتصادی به نفع ما باشد می توانیم بدون فراخوان، وارد فضای مذاکره با سرمایه گذاری شویم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 12 =


دسته‌بندی نشده