کد خبر : 16174
تاریخ انتشار : جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۳:۰۹

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: تشکیل مرکز فلسفه علم و فناوری در جهاددانشگاهی/ استفاده از هوش مصنوعی در تدوین برنامه تحول این نهاد

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: تشکیل مرکز فلسفه علم و فناوری در جهاددانشگاهی/ استفاده از هوش مصنوعی در تدوین برنامه تحول این نهاد
رییس جهاددانشگاهی در گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی این نهاد با اشاره به تدوین برنامه تحول جهاددانشگاهی به کاربرد هوش مصنوعی در این برنامه تاکید کرد و گفت: جهاد‌دانشگاهی ‌به‌عنوان‌ پیشران‌ در حوزه علم‌ و ‌فناوری ‌در‌ کشورمان و‌ یکی ‌از‌ مهم‌ترین‌ بازیگران ‌در ‌سیاست‌گذاری‌های ‌کلان ‌علم ‌و ‌فناوری ‌در ‌کشور ‌می‌تواند با تشکیل «مرکز فلسفه علم و فناوری» ‌توسعه ‌علم ‌و ‌فناوری ‌در ‌کشور ‌را‌ حکیمانه ‌و ‌مدبرانه‌ کند‌.
به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از تایماز نیوز، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی این نهاد به میزبانی واحد اردبیل بابیان اینکه امروز( ۳۱ خردادماه) سالروز شهادت شخصیت برجسته‌ی علمی و انقلابی کشور، استاد بسیجی شهید دکتر مصطفی چمران است گفت: به‌ پاسِ فداکاری‌های صادقانه و مجاهدت‌های ارزنده و بی‌بدیلِ آن دانشمند شهید در میدان علم و جهاد، به‌عنوان روز «بسیج اساتید» نام‌گذاری شده‌است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی، به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمان‌ها و اهداف موردنظر ملت بزرگ ایران را پیگیری و محقق سازد گفت: یکی از این اهداف، توسعه سریع و مسئله محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفائی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادیِ مولود انقلاب بود.

وی بابیان اینکه این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیلکرده دانشگاهی متکی به سلاح ایمان و باور توانایی ملی را پروراند افزود: جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که پا در این عرصه گذاشت.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه گمان اولیه درخصوص کارکردهای این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن، با کارنامه درخشان اش دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن تقویت شد عنوان کرد: ادامه این روند تا به امروز باوجود تأسیس و توسعه مجموعه‌های فعال دولتی درزمینه فناوری‌های حیاتی و کاربردی، ویژگی‌های ممتاز جهاددانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندی‌های کشور و طرح‌ریزی و اجرای طرح‌ها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده است مسئولان عالی‌رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به رهاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.

وی در این گردهمایی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به نیروی انسانی از تکریم و گفتگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهاددانشگاهی نام برد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی:

تشریح دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی/توسعه قطب‌های علم و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با تشریح سیاست‌ها و دستاوردهای شاخص حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی این نهاد بیان کرد: از اهداف این معاونت توسعه قطب های علم و فناوری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و توسعه صادرات دانش فنی، فناوری و محصولات فناورانه توسط جهاددانشگاهی به خارج از کشور است.

دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی که امروز، ۳۱ خردادماه آغاز شد، با تشریح ساختار تشکیلاتی این معاونت جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی دارای ۴۳ واحد، ۳ پژوهشگاه، ۲۹ پژوهشکده، ۱۵۶ گروه پژوهشی، ۱۶۰ مرکز خدمات تخصصی و ۴۲۱ واحد پژوهشی است.

وی افزود: در حال حاضر این معاونت دارای ۴۷۹ عضر هیات علمی، ۳ هزار و ۱۶۵ عضو غیر هیات علمی، هزار و ۶۸۷ پژوهشگر است.

دکتر فتح الهی در رابطه با عملکرد این معاونت تا ابتدای سال جاری بیان کرد: طرح های داخلی و قراردادهای کارفرمایی این معاونت ۱۱ هزار و ۶۲۵، مقاله های علمی – پژوهشی داخلی و بین المللی ۱۰ هزار و ۵۵۰ مقاله، ارایه مقاله در همایش های داخلی و بین المللی ۱۱ هزار و ۱۳۱ مقاله و هزار و ۲۰۴ کتاب و ۷۱۳ اختراع است.

معاون پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی به دستارودهای علمی پژوهشی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این دستاوردها شامل ۵ هزار و ۵۶۳ مقاله علمی پژوهشی بین المللی، ۲ هزار و ۱۳۷ مقاله علمی پژوهشی داخلی، ۴ هزار و ۲۵ مقاله در همایش های بین المللی، ۲ هزار و ۶۱۰ مقاله در همایش های داخلی، ۵۷۳ کتاب و ۳۳۸ اختراع می شود.

کسب ۵۶ رتبه در جشنواره خوارزمی و رازی

وی طرح های فناورانه این معاونت را ۶۴ طرح ذکر کرد و با بیان اینکه ۶ طرح آن به پایان رسیده است، گفت: از موفقیت های حوزه پژوهش و فناوری می توان به کسب ۲۸ رتبه در جشنواره بین المللی خوارزمی، ۶ رتبه در جشنواره جوان خوارزمی و ۲۲ رتبه در جشنواره بین المللی رازی اشاره کرد.

دکتر فتح الهی ادامه داد: کسب ۵ عنوان دانشمند برگزیده و پراستناد، ۱۰ پژوهشگر برگزیده، ۱۰ پروژه برگزیده، ۱۲ ساختار برگزیده، ۳ نشریه برگزیده و ۳ مقاله برگزیده از دیگر موفقیت های این حوزه است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی همچنین به مقایسه بودجه عمومی با درآمد پژوهشی، سهم دفاتر تخصصی از درآمد مراکز خدمات تخصصی در ۵ سال گذشته، تعداد و مبلغ قراردادهای منعقده در ۵ سال گذشته براساس حوزه تخصصی و سرانه هر عضو هیات علمی از فعالیت های پژوهشی در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ پرداخت.

امام جمعه اردبیل مطرح کرد:

ایده تبدیل علم به ثروت از رسالت های اصلی جهاد دانشگاهی است

اردبیل امام جمعه اردبیل تولید ژن و بذر را در دنیای کنونی از اهمیت بالایی توصیف کرد و گفت: تبدیل علم به ثروت از ایده های اصلی و اساسی است که باید در دانشگاه دانشگاهی کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد.

آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ۳۱ خرداد در پنجاه و دومین همایش پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی که با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور و معاونین پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی استانها در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق برگزار شد، با بیان اینکه عناوین توصیفی مقام معظم رهبری در مورد جهاد دانشگاهی رسالت این نهاد انقلابی را سنگین تر می کند و کمتر جایی بوده است که ایشان اینچنین در رابطه با آن فرمایش کنند، گفت: ایده تبدیل علم به ثروت در عصر حاضر باید وظیفه اصلی و اساسی جهاد دانشگاهی کشور و واحدهای استانی باشد.

وی با اشاره به اینکه موازی کاری جهاد دانشگاهی با دانشگاههای کشور بهانه ای بود که در اوایل شکل گیری این نهاد مطرح می شد، افزود: جهاد دانشگاهی تعریف خاص خودش را دارد و این نهاد علمی جهادی در عرصه های علمی خاص ورود جدی داشته و موفقیت های بی بدیلی را کسب کرده است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه سرعت تحولات در دنیای امروزی همه چیز را به هم ریخته است و گره های علمی متعددی را به وجود آورده است، ادامه داد: باید پابه پای علم در دنیا حرکت کنیم و حاکمیت مطلوب در گرو توجه به علوم مختلف می باشد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه نگاه مقام معظم رهبری به علم و جهاد دانشگاهی جامع و پویا است، اضافه کرد: کار تیمی اصرار رهبری می باشد و جهاد دانشگاهی نباید کار عادی انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در استان ضمن اشاره به واردات محصولات ارزبر به کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی باید در این زمینه خودش را نشان بدهد.

آیت الله سید حسن عاملی اضافه کرد: تولید بذر و ژن ثروت اصلی در زمان فعلی است و کار بر روی بذور قدرت بهره وری را به نقاط عجیب رسانده است.

وی تصریح کرد: افزایش شیر گاو روزانه به ۱۲۰ کیلوگرم در کشورهای پیشرفته نمونه ای از نگاه علمی به مقوله کشاورزی و دامداری است که این مهم در این استان نیز باید با اقدامات جهاد دانشگاهی عملی شود.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: میانگین سنی جوانان دانشمنمد فعال در حوزه انرژی هسته ای ۲۷ سال می باشد و تجربه نشان داده است در صورت اعتماد به جوانان اقدامات شایسته ای انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان با اذعان بر اینکه ۴ میلیون و یکصد هزار خانواده از نعمت داشتن فرزند محروم می باشند، گفت: اقدامات مؤثر جهاد دانشگاهی در مراکز ناباروری خود قابل تقدیر است.

این مقام استانی افزود: در بروز برخی سرطانها در استان اردبیل و میزان ابتلاء به دیابت رتبه های اول کشوری را داریم که باید مطالعات لازم در این موارد را جهاد دانشگاهی آغاز نماید.

آیت الله عاملی با تأکید بر اینکه تولیدات تسلیحاتی کشورمکان به بیش از ۵۰ کشور صادر می شود، اظهار داشت، نباید در صنعت خودرو شاهد بی کیفیتی تولیدات باشیم.

وی ضمن اشاره به واردات ۸۰ درصدی کاغذ به کشور، از تولید کاغذ از سنگ آهک در استان اردبیل خبر داد و افزود: در این راستا توجه به پایان نامه های علمی می تواند پیشرفت علمی را میسر کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کاهش ۶۰ درصدی مساحت کشور را از عهد صفویه تاکنون در سایه دو مشکل عدم نگاه علمی به مسایل و وجود رهبران ناصالح در کشور بیان کرد و ادامه داد: این امر سبب شد ۵۰۰ سال کشور ایران زمین بخورد و کرامت مردم این سرزمین از بین برود.

نماینده ولی فقیه افزود: جمهوری اسلامی فرصتی برای برگشت به شکوه صفوی است و برخورداری علمی می تواند در این مسیر کارگشا باشد.

رییس جهاددانشگاهی اردبیل بیان کرد:

تلاش جهاددانشگاهی اردبیل برای احداث مجتمع درمانی/ لزوم استفاده از پوشش گیاهی منحصر به فرد استان

رییس جهاددانشگاهی اردبیل گفت: در حوزه پشتیبانی و زیرساختی با تکمیل ساختمان ستادی، مهمانسرای سرعین، خرید سوله و اراضی کشاورزی و زمین برای احداث مجتمع درمانی ۲۳ تختخوابی توانستیم دو و نیم برابر این میزان را با جذب ۵ میلیارد تومان اعتبار افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهران اوچی رییس جهاددانشگاهی اردبیل، ۳۱ خرداد در پنجاه و دومین همایش پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی که با حضور امام جمعه اردبیل، رییس جهاددانشگاهی و معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق برگزار شد، با اشاره به این که استان اردبیل دارای ظرفیت های مثال زدنی است و موقعیت استراژیک خاصی دارد، گفت: در اجرای طرح‌های ملی جهاددانشگاهی با اجرای مناسب و به موقع این طرح ها سعی کردیم واحد نمونه در سطح کشور باشیم که در اینا مسیر همه همکاران واحد استان تلاش شبانه روزی داشته اند.

وی ظرفیت های بخش گردشگری و کشاورزی استان اردبیل را باعث وجود تنوع منحصر به فرد پوشش گیاهی خاص و عالی در استان اردبیل بیان کرد و افزود: استان اردبیل برای تولید محصولات کشاورزی موقعیت مهمی دارد.

رییس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل اصلاح الگوی کشت در منطقه، تولید علوفه سبز خارج از فصل، تولید بذر هیبریدی را در بخش کشاورزی استان مهم دانست و اضافه کرد: داشتن صدها جاذبه گردشگری در استان اردبیل باعث شده است این استان به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شود که می توانیم با استفاده بهینه از آن بهره مند شویم.

مهران اوچی با تأکید بر این که یک برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب می تواند نتایج لازم را رقم بزند، اظهار کرد: وجود دانشکده های تخصصی در استان، دروازه قفقاز بودن، داشتن منطقه ویژه اقتصادی و وجود نخبگان جوان ظرفیت لازم برای استان اردبیل محسوب می شود که در صورت مصوب شدن منطقه آزاد تجاری شاهد شکوفایی هر چه بیشتر نیز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۰ واحد جهاددانشگاهی استان اردبیل آغاز به کار کرد و با تلاش شبانه روزی و جهادی همکاران و با نگاه فرهنگی توانستیم در مرکز افکارسنجی ایسپا، مرکز امام و انقلاب، برگزاری مناظرات دانشجویی و دفاع اقدامات ارزنده ای را انجام دهیم.

رییس جهاددانشگاهی استان ادامه داد: در حوزه آموزش تأکید بر آموزش های مهارتی در این واحد است و با کمیته امداد امام و معاونت بانوان استانداری و سایر ادارات دولتی همکاری‌های خوبی داشته‌ایم.

اوچی افزود: در حوزه پشتیبانی و زیرساختی با تکمیل ساختمان ستادی، مهمانسرای سرعین، خرید سوله و اراضی کشاورزی و زمین برای احداث مجتمع درمانی ۲۳ تختخوابی توانستیم دو و نیم برابر این میزان را با جذب ۵ میلیارد تومان اعتبار افزایش دهیم.

وی تکمیل مجتمع درمانی جهاددانشگاهی را از اولویت های اصلی واحد بیان کرد و گفت: در سال مهار تورم و رشد تولید جهاددانشگاهی به عنوان یک واحد علمی در زیست بوم علمی استان می تواند در افزایش و رشد تولید در کنار کارگاه های تولیدی قرار گیرد و مؤثر باشد.

منبع خبر : روابط عمومی جهاددانشگاهی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 14 =


دسته‌بندی نشده