کد خبر : 13882
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی کشور ثبت ملی می شود

خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی کشور ثبت ملی می شود
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: به زودی با مصوبه شورای توسعه فرهنگی و قرآنی، استان خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی کشور انتخاب و ثبت ملی می شود.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، حمید مجیدی مهر، امروز سه‌شنبه ۲۰ دی در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان پیرامون برگزاری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی به میزبانی خوزستان، اظهار کرد: متولی و هماهنگ‌کننده برگزاری این مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه است و تمام دستگاه‌های اجرایی در برگزاری آن نقش دارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با بیان اینکه سازمان وقاف متولی اداره، هدایت و سیاستگذاری در زمینه راهبری و مدیریت امامزادگان و بقاع متبرکه در سراسر کشور است، افزود: تقریبا از سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ تاکنون ۹۱ درصد کل برنامه‌های قرآنی در امامزادگان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های شاخصی همچون مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم به دلیل اینکه نیازمند زیرساخت خاصی است و باید فضای متناسب با رویداد و جمعیت و کالبد مسابقات مدنظر باشد، نیاز به هماهنگی‌های امنیتی، نظارتی و انتظامی و شبکه‌های ملی و استانی دارند، نمی‌تواند در امامزادگان برگزار شود.

مجیدی‌مهر، با اشاره به ظرفیت خوزستان در حوزه قرآن و تواشیح، عنوان کرد: به زودی با مصوبه شورای توسعه فرهنگی و قرآنی، استان خوزستان به عنوان پایتخت نغمات دینی کشور انتخاب و ثبت ملی می‌شود.

وی به بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اشاره کرد و یاد آور شد: استان تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را در این دوره از مسابقات دارا هستند.

لازم به ذکر است، چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ۲۲ تا ۲ دی‌ماه سال‌جاری به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود.
*استان خوزستان به جهت قرآنی بودند به قطب قرآنی کشور به ثبت شود*

در ادامه ی این نشست خبری نیز، حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز، بااشاره به اینکه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی به میزبانی خوزستان برگزار می شود؛ گفت: خوزستان از جمله استان‌های مذهبی می باشد که ۴۱۷ امامزاده واجب‌التعظیم و واجب‌التکریم و یک پیمغبر به نام دانیال نبی (ع) دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به کشور است و هشت سال در مقابل کفر ایستاد و مردم همیشه زخم‌خورده به نفع نظام پای اسلام مانده‌اند، اضافه کرد: چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم هدیه و ارمغان خوبی به استان خوزستان است و باعث شده مسئولان این استان را از دریچه قرآن ببینند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سه ماه پیش اقدامات لازم برای هر چه بهتر برگزار کردن این مسابقات آغاز شده که امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته‌ای برای ورود به این مسابقات اقدام کنیم، افزود: در این دوره به قریب به ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام خاکباز، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در برگزاری این مسابقات همکاری کرده‌اند، ادامه داد: ۲۲ دی‌ماه ساعت ۱۵ شاهد افتتاحیه مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی در اهواز خواهیم بود که امیدواریم بتوانیم در مدت یک هفته که میزبان هستیم خدمات شایسته‌ای به مهمانان ارائه کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان ظرفیت بی‌نظیر اقتصادی و فرهنگی را دارد و این برنامه می‌تواند وجهه فرهنگی خوبی به استان دهد، تصریح کرد: از ابتدای دی‌ماه شاهد برگزاری محافل قرآنی در استان بودیم؛ مرسوم است که استان‌های میزبان ۴۵ محفل قرآنی برگزار کنند اما در استان خوزستان بیش از ۱۱۰ محفل قرآنی در حال برگزاری است و استقبال خوبی از این محافل در سطح استان شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، با اشاره به موقوفات استان، اذعان کرد: خوزستان دارای ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی است؛ زمانی می‌گفتیم در خوزستان موقوفات بی‌نظیر و بزرگی وجود دارد ولی سند و اسنادی برای آن موجود نبود ولی توانستیم سند مالکیت بزرگترین موقوفه جهان اسلام را به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار در خوزستان اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده آن است مردم خوزستان در مباحث فرهنگی، اعتقادی و قرآنی دارای پویایی بودند، ابراز کرد: در صدد هستیم ۱۵ هزار رقبه استان را تا سال ۱۴۰۲ به ۵۰ هزار رقبه ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام خاکباز، با اشاره به اینکه در خوزستان با وجود اینکه موقوفات فرهنگی و اهل بیت‌ (ع) فراوانی داریم ولی در زمینه موقوفات قرآنی ضعیف هستیم، عنوان کرد: انتظار ما از اصحاب رسانه این است که در این زمینه فعالیت داشته باشند.

وی یاد آور شد: با توجه به اینکه خوزستان استانی قرآنی است، از مسئولان درخواست داریم تلاش کنند در شورای عالی قرآن و شورای عالی انقلاب فرهنگی، استان خوزستان را به عنوان قطب قرآنی کشور به ثبت برسانند.

منبع:شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =


دسته‌بندی نشده