کد خبر : 3972
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

تحول و پویایی در فولاد اکسین

تحول و پویایی در فولاد اکسین

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می دارد. شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می دارد.

شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است.

تحریم ها ممکن است برای برخی از شرکت ها تهدید باشند اما برای شرکت فولاد اکسین به یک فرصت تبدیل شده است. کارخانه نورد ورق عریض شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق عریض فولادی و عملیات حرارتی شده در کشور و خاورمیانه و جزو ۱۰ کشور دارای تکنولوژی تولید ورق عریض فولادی در دنیا است.

این شرکت جزو پنج کشور تولیدکننده ورق عریض عملیات حرارتی شده در دنیا، تولیدکننده ورق با عرض ۴٫۵ متر برای لوله های ۵۶ اینچ انتقال نفت و گاز، قفسه نورد با ظرفیت نیروی نوردی ۱۰۰ هزار کیلو نیوتن (۱۰ هزار تُن) است.

بر اساس سبد محصولی که از ابتدا طراح کارخانه برای این مجموعه در نظر گرفت، ظرفیت تولید را یک میلیون و ۵۰ هزار تُن مشخص کرد؛ بر همین اساس ۵۳ درصد سبد تولید محصول کارخانه باید ورق های API مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ۱۰ درصد ورق های ساختمانی با کاربردهای مختلف صنعتی و همچنین ۳۷ درصد ورق های آلیاژی و خاص باشد.

پیرو تغییر اهداف استراتژیک شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۳۹۸ و تعیین هدف صادرات پایدار محصولات این شرکت، با تلاش شبانه روزی همه اعضاء و کارکنان شرکت و همچنین تعامل سازنده و همکاری شرکت فولاد خوزستان با صادر کردن بیش از ۳۵ هزار تن انواع محصولات رکورد سالیانه صادرات ورق فولاد اکسین خوزستان در آذرماه ۱۳۹۸ شکسته شد این در حالی بود که بالاترین رکورد صادرات در سال ۱۳۹۵ با ۲۸ هزار تن طی ۱۲ ماه محقق شده بود.

با برنامه­ ریزی مناسب و اقدامات موثر در ۹ ماه ابتدایی سال جاری خوشبختانه چهار بازار جدید به تعداد بازارهای صادراتی شرکت فولاد اکسین خوزستان اضافه شد.

توانستیم برخی اقلام استراتژیک کارخانه را بومی سازی کنیم

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به اینکه کل نیاز ورق API سرویس ترش در کشور ۳۶۰ هزار تُن است، گفت: با توجه به شرایط تحریمی با حمایت های وزیر نفت برای بومی سازی در حال حاضر توان تولید ورق API سرویس ترش را دارا هستیم. تا قبل از این ۱۰۰ درصد نیاز کشور به صورت واردات تأمین می شد؛ شرکت فولاد اکسین امسال بیش از ۲۸ هزار تُن از این نوع ورق را تولید و به شرکت لوله سازی تحویل داد.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد اکسین قابلیت نورد ترمومکانیکال و تولید محصولات با تنوع بسیار را دارد، عنوان کرد: با همت گروه های جهادی و نیروهای متخصص پنج محصول A۲۸۳ GrcNACE (با کاربرد برای مخازن نگهدارنده میعانات نفتی محیط خورنده)، OXINAR ۴۵۰ (با کاربرد برای ماشین آلات سنگین)، S۶۹۰Q و S۴۶۰Q (با کاربرد برای مخازن تحت فشار) و همچنین X۶۰ MS NACE (با کاربرد خط لوله نفت کوره به جاسک محیط خورنده) را بومی سازی کردیم.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان از استمرار صادرات به اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: علیرغم وجود جنگ اقتصادی و تحریم های شدید بر روی مبادلات بانکی و تجاری کشور، خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ نیز صادرات ورق های فولادی به اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک، وابستگی کشور  به خلیج فارس را  کاهش می‌دهد

استاندار خوزستان با بیان اینکه نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثرگذار نیستند؛ تصریح کرد: این شرایط باعث می‌شود به سمت برطرف کردن مشکلات به وجود آمده، هدایت شویم. احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک نمونه‌ای از این تلاش ها است که از لحاظ امنیت ملی نقش حیاتی ایفا خواهد کرد و وابستگی کشور را به خلیج فارس  کاهش می‌دهد.

نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: لوله‌های این پروژه با اتکا به توانمندی‌های استان در شرکت‌های لوله سازی اهواز و فولاد اکسین تولید می‌شود که باعث رونق صنایع و کاهش وابستگی به خارج از کشور شده است.

توانستیم در بحث تولید، فروش، سودآوری بهترین عملکرد را داشته باشیم

کریم سلمان‌پور؛ عضو هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان گفت: با تمام مشکلات موجود توانستیم هم در بحث تولید و هم فروش و سودآوری بهترین عملکرد را داشته باشیم و از حیث سبد تولیدات برای اولین بار تولیدات EPR ما در ۸ ماه گذشته به بیش از کل تعداد سابقه شرکت رسیده است.

سلمان‌پور با بیان این نکته که در موضوع تکمیل زنجیره تولید، در کشور نفت خیز ایران، بازار بادوام داخلی و منطقه‌ای برای تولید لوله های نفت و گاز و ورق این محصول داریم، افزود: اگر بتوانیم این زنجیره را کامل کنیم قطعا سرمایه گذاری مفیدی خواهد بود.

چالش بزرگ اکسین نبود طرح فولاد سازی در کنار خط تولید است

مهندس امیر غلامی، مشاور ارشد مدیرعامل فولاد اکسین رسالت اصلی این شرکت را تولید ورق های api جهت رفع نیازهای وزارت‌نفت بیان نمود و گفت: این نیاز از سال ۱۳۷۴ در کشور احساس شد و به دنبال آن پروژه تولید ورق های عریض فولادی از سال ۸۲ آغاز و در سال ۸۸ به بهره برداری رسید.

مشاور ارشد مدیر عامل چالش بزرگ اکسین را در حال حاضر نبود طرح فولاد سازی در کنار خط تولید دانست و خاطر نشان کرد: در ابتدا تولیدات این شرکت بیشتر به سمت ورق های ساختمانی بوده که خوشبختانه از سال قبل روند خط تولید را به سمت ورق های abi و انعقاد قراردادهای مختلفی در زمینه نفت و گاز من جمله انعقاد قرارداد ورق های مورد نیاز خط لوله گوره به جاسک سوق دادیم، به گونه‌ای که در حال حاضر ظرفیت کارخانه در تولید وررق های api تکمیل شده است.

لازم به ذکر است دو نکته مهم و ضروری موفقیت صادرات به اتحادیه اروپا را دو چندان نموده است؛ نکته اول اینکه صادرات ورق های این شرکت به اتحادیه اروپا تا سال ۱۳۹۷ تنها از طریق شرکت های تجاری ایرانی انجام می پذیرفت در حالیکه در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار و بطور مستقیم اقدام به انعقاد قرارداد با مشتری اروپایی شده است و نکته دوم صادرات ورق های شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال های ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۷ به اتحادیه اروپا در دوره برجام و پس از لغو تحریم های غربی انجام گرفته بود در حالیکه در سال ۱۳۹۸ صادرات به آن اتحادیه در شرایطی روی داد که شدیدترین تحریم های غربی بر روی مبادلات بانکی و تجارت فولاد کشور سایه انداخته است.

گفتنی است شرکت فولاد اکسین از ابتدای تأسیس تا پایان سال گذشته ۹۰ هزار تُن صادرات داشته اما از ابتدای سال جاری با قرارداد مشترک با فولاد خوزستان و استفاده از زیرساخت های آن برای افزایش صادرات طی ۶ ماه اول سال،۲۱ هزار تُن صادرات داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =


دسته‌بندی نشده