کد خبر : 16201
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۴:۳۹

بخاطربرخی دخالت‌های غیرفنی و غیراصولی افق روشنی در تامین آب خام دیده نمی شود / با ۱۰ درصد صرفه جویی مشکل آب نخواهیم داشت

بخاطربرخی دخالت‌های غیرفنی و غیراصولی افق روشنی در تامین آب خام دیده نمی شود / با ۱۰ درصد صرفه جویی مشکل آب نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: برخی دخالت‌های غیرفنی و غیراصولی در بحث انتقال منابع آب از سایر حوزه‌های آبریز نه تنها زمان‌بر و پرهزینه است بلکه برخی موانع و چالش‌هایی را نیز دارد که در صدد کاهش این چالش‌ها هستیم.

 به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از تایماز نیوز، علیرضا نعمت سلطانی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران  با بیان اینکه فقط  با ۱۰ درصد صرفه جویی مشکل آب نخواهیم داشت گفت : هم اکنون از ۳۱ شهر استان اردبیل ۱۷ شهر دچار تنش آبی هستند و ضروری است شهروندان در مصرف بهینه آب اهتمام جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد: از ۹۹۱ روستای استان ۲۷۰ روستا دچار تنش آبی هست که رفع این مشکلات نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و نمایندگان استان در مجلس و شهروندان است.

شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند

نعمت سلطانی افزود: اغلب شهرها و روستاهای استان اردبیل به دلیل تداوم خشکسالی و گرمای بیش از حد هوا، با خشک شدن رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها در فصل بهار و تابستان با کمبود منابع آب روبه‌رو هستند و برای جلوگیری از بحران آب در این استان لازم است شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند تا در تابستان با کمبود آب مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با اشاره به اقدامات دستگاه متبوع خود برای گذر از تنش آبی تابستان افزود: برگزاری مانور دیزل ژنراتور، مانور تانکرهای آبرسانی، شناسایی روستاهای مواجهه با تنش آبی، رصد تماس‌های مردمی از سامانه ۱۲۲ و برقراری کشیک در ستاد و شهرستان‌ها تا پایان تابستان از اقداماتی است که با هدف مدیرت تنش آبی و تامین آب در این شرکت انجام شده است.

هدر رفت آب ناشی از فرسودگی لوله در اردبیل ۲۶ درصد برآورد شده است

وی همچنین درباره میزان هدررفت آب در اردبیل افزود: هدر رفت آب ناشی از فرسودگی لوله در اردبیل ۲۶ درصد برآورد شده که ۱۰ درصد آن واقعی و ۱۶ درصد دیگر هم ظاهری است که برای برطرف شدن آن نیازمند اصلاح و مرمت لوله‌های فرسوده با تامین اعتبارات لازم است .

اصلاح لوله‌های آب مورد توجه قرار گرفته است

نعمت سلطانی اظهار کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب در روستاها، اصلاح لوله‌های آب مورد توجه قرار گرفته و از محل اعتبارات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱هم برای اصلاح و نوسازی لوله‌ها به میزان ۳۷ کیلومتر با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

این مقام مسئول اصلاح شبکه آبرسانی در روستاها را یادآور شد و گفت: در تمامی روستاها اصلاح شبکه با تامین اعتبارات لازم انجام می‌شود ولی برای اصلاح شبکه داخل شهرها اعتباراتی از محل استانی و ملی اختصاص داده نشده است.

نعمت سلطانی به فعالیت ۱۱ تصفیه خانه شهرهای شمالی استان اشاره کرد و ادامه داد: از طریق کانال مغان و آورد رود ارس منابع آب شمال استان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه طرح آبرسانی ۴۵۴ روستای محروم این استان طبق تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی و توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن المجتبی(ع) در دست اجرا است، افزود: برای آبرسانی به این روستاها در مجموع چهار هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال توسط دولت هزینه می‌شود که تاکنون آبرسانی ۱۸۰ روستا در استان شروع شده است.

وی ادامه داد: برای آبرسانی به شهرها و روستاهای دیگر هم در سال ۱۴۰۱ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مصوب شده که تا کنون چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

نعمت سلطانی افزود: هم اینک ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارد و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

بیشترین بارش‌ها در اصلاندوز با رشد ۷۱ درصد

وی تصریح کرد: بیشترین بارش‌ها در اصلاندوز با رشد ۷۱ درصد، پارس آباد ۶۱ درصد و انگوت، بیله سوار و گرمی نیز تا ۵۱ درصد به ثبت رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: به رغم همه این بارش‌ها ما شاهد جاری شدن این روان آب‌ها به رودهای مرزی بودیم تا از طریق این رودهای مرزی از محدود استان خارج شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − چهار =


دسته‌بندی نشده