کد خبر : 670
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

تفاهم‌نامه بین سازمان اتکا ‌و استانداری خوزستان منعقد می شود

تفاهم‌نامه بین سازمان اتکا ‌و استانداری خوزستان منعقد می شود

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان،رضا قیصی پور در جلسه هماهنگی سرمایه گذاری استانداری خوزستان با سازمان اتکا وزارت دفاع که در محل معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در خوزستان، اظهار داشت:

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم استان خوزستان و به نقل از روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان،رضا قیصی پور در جلسه هماهنگی سرمایه گذاری استانداری خوزستان با سازمان اتکا وزارت دفاع که در محل معاونت اقتصادی استانداری برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در خوزستان، اظهار داشت: خوزستان ۷ بندر با ظرفیت ۴۰ میلیون تن کالا دارد و بندر خرمشهر و بندر امام خمینی(ره) دو بندر مهم خوزستان هستند و بنادر دیگر شهرستان ها از جمله هندیجان، اروند کنار و شادگان و تمام مرز آبی که حدود ۳۰۰ کیلومتر است نیز فعال هستند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه صادرات به عراق نزدیک به ۱ و ۸ دهم میلیارد دلار از مرز شلمچه و چذابه صادرات انجام شده است، افزود: منطقه آزاد اروند از دیگر پتانسیل‌های استان است؛ در حوزه‌های نفت، صنایع پتروشیمی و کشاورزی فرصت‌ها و توانمندی‍‌های بسیاری وجود دارد و تنها در حوزه نفت ۸۶ درصد میادین نفتی در خوزستان است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان ادامه داد: در حوزه پتروشیمی ۲۵ میلیون تن ظرفیت تولید استان است و ظرفیت واقعی در حال تولید آن، ۱۸ میلیون تن است.

وی افزود: خوزستان در حوزه کشاورزی مقام اول در تولید گندم و کلزا را برخوردار است، علیرغم اینکه از نظر آبی مشکلاتی وجود دارد اما نسبت به بسیاری از استان ها هنوز این امکان وجود دارد که توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشیم.

قیصی پور به دارا بودن نیروگاه‌های بزرگ در استان اشاره کرد و با بیان اینکه نزدیک ۱۵ واحد نیروگاهی بزرگ در استان خوزستان وجود دارد، اظهار داشت: مجوزهایی برای توسعه این واحدها اخذ شده و در حال اجرا هستند.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان گفت: دانشگاه‌ها و ۲۰۰ هزار دانشجو و منابع انسانی بسیار خوب در استان، کانی های غیر فلزی، کارخانه سیمان، تولید فولاد، رتبه سوم شیلات(پرورش میگو و ماهی) بخش دیگری از ظرفیت های این استان است.

وی به حوزه نیشکر پرداخت و با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار تولید در بخش نیشکر، ادامه داد: ۵۰ درصد تولید نیشکر کشور در واحدهای ۹ گانه استان تولید می شود و ظرفیت بالا و فرصت های سرمایه گذاری بسیار نیز در این حوزه وجود دارد.

قیصی پور افزود: همچنین تفاهم نامه ای با شهرک های کشاورزی منعقد شده که ۷۰ درصد از اعتبارات از استان و ۳۰ درصد مرکز به این ساختار کمک می کند تا شهرک های دامپروری ، شیلاتی و گل خانه ای را توسعه دهیم.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان با تاکید بر این که درحوزه های پتروشیمی و صنایع تبدیلی پایین دستی، موقعیت سرمایه گذاری داریم، افزود: فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در خوزستان وجود دارد، حدودا ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری مطالعه شده که از اولویت های استان است.

وی به موضوع مهم اجرایی شدن مجدد کشت چغندر قند در شمال استان اشاره کرد و با بیان اینکه این کشت متوقف شده بود، اظهار داشت: در این بخش به استان ضرر و زیان وارد شد؛ در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های شمال استان زیر کشت است و تا ۶۰ هزار هکتار پیش بینی شده که نیاز به احداث ۱۰ کارخانه چغندرقند است.

قیصی پور ادامه داد: خوشبختانه اقدامات اولیه احداث اولین کارخانه را ستاد اجرایی فرمان امام انجام داده که در این زمینه با توجه به سطح زیر کشت وزارت جهاد کشاورزی و نیاز به تنوع کشت، این وزارتخانه کشت چغندرقند درشمال استان را در الگوی کشت خود قرار داده و ظرفیت را نیز افزایش می دهند و کشاورزان هم راغب شدند که به این سمت حرکت کنند.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان گفت: در شمال و شرق استان، به دنبال این هستیم که طبق نیاز استان، کارخانه های قندی احداث کنیم حتی پیش‌بینی می شود اگر خشکسالی ادامه پیدا کند شاید بخشی از نیشکری ها هم به دلیل این که نیاز آبی چغندرقند کم است، به کشت این محصول روی آورند و حتی به سمت تلفیقی شدن کارخانه های نیشکری و چغدرقند نیز رفته ایم.

ضرورت اجرایی کردن تفاهم‌نامه های بر زمین مانده

همچنین امید بن عباس در این جلسه خطاب به مسئولان سازمان اتکا به عملیاتی کردن همکاری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار این تفاهم نامه و فرایندی که برای سرمایه گذاری های مختلف است، به نظرم باید اقدامات عملیاتی و اجرایی هم داشته باشیم تا استانداری خوزستان و سازمان اتکا را در عمل مورد ارزیابی قرار دهد و سازمان اتکا، نحوه اقدامات و پیگیری‌های استانداری خوزستان را خواهد دید.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به تفاهم‌نامه های اجرا نشده در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه های زیادی در گذشته منعقد شده و عملیات اجرایی آن به نتیجه نرسیده ، به همین دلیل استانداری خوزستان پای کار است تا از همین ابتدا هماهنگی های لازم برای اجرایی شدن این تفاهم نامه قبل از انعقاد رسمی را انجام دهد تا پس از انعقاد آن به سرعت کار افزوده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − یک =


دسته‌بندی نشده