کد خبر : 17173
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان:

افزایش ۵۰ برابری درآمد موقوفه‌های خوزستان در پنج سال اخیر

افزایش ۵۰ برابری درآمد موقوفه‌های خوزستان در پنج سال اخیر

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، حجت الاسلام خاکباز در نشست خبری که صبح امروز ۱۰مهرماه به مناسبت هفته وقف با خبرنگار در حرم علی ابن مهزیار اهوازی اظهار کرد: در چهار سال اخیر پیگیری های حقوقی اوقاف و امور خیریه خوزستان منجر به صدور ۴۱۸ رای قطعی به نفع موقوفه های خوزستان شده است.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، حجت الاسلام خاکباز در نشست خبری که صبح امروز ۱۰مهرماه به مناسبت هفته وقف با خبرنگار در حرم علی ابن مهزیار اهوازی اظهار کرد: در چهار سال اخیر پیگیری های حقوقی اوقاف و امور خیریه خوزستان منجر به صدور ۴۱۸ رای قطعی به نفع موقوفه های خوزستان شده است.

 

وی تاکید کرد: اجازه نداریم سرسوزنی از حقوق موقوفه‌ها عقب نشینی کنیم و فشارهای وارده به دستگاه اوقاف برای عمل نکردن به وظایف قانونی و شرعی تاثیری نخواهد داشت.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به انعقاد قرارداد بهره‌برداری به منظور اجازه برخی موقوفه‌ها بین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، برخی پتروشیمی ها و همچنین شرکت مخابرات خوزستان افزود: همه دستگاه‌های دولتی، افراد حقوقی و حقیقی که بخشی از موقوفه‌ها را در اختیار دارند باید برای پرداخت اجاره بها با اوقاف خوزستان قرارداد ببندند.

 

حجت الاسلام خاکباز ادامه داد: درآمد همه پنج هزار موقوفه‌های خوزستان در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۴ میلیارد ریال بود ولی در سال ۱۴۰۱ این مبلغ به یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال رسید.

 

وی با بیان اینکه درآمد موقوفه های خوزستان بدون دخل و تصرف در راستای عمل به نیت امینانه واقف هزینه خواهد شد گفت: موقوفه‌های استان از نظر احیا و درآمدزایی تا قبل از ۱۳۹۷ در رده ۲۹ کشور قرار داشت ولی هم اکنون از این حیث جزو پنج استان اول کشور هستیم.

 

حجت الاسلام خاکباز با اشاره به اینکه برای بهره‌برداری و درآمدزایی کامل موقوفه‌های استان در راستای کمک به آحاد جامعه باید مسیر طولانی پیموده شود و از اینکه هنوز برخی حقوق شرعی موقوفه‌ها را محترم نمی‌شمارند و به آن دست‌اندازی می‌کنند ابراز تاسف کرد و افزود: از همه توان حقوقی و شرعی برای احیای کامل موقوفه ها و سنددار کردن آنان استفاده خواهیم کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان عنوان کرد: سرجمع بدهی دستگاه‌های حقوقی و حقیقی استان که در موقوفه‌ها ساکن هستند و آن را به صورت غیرقانونی در اختیار دارند؛ حدود ۱۱هزار میلیارد ریال (۱۱۰۰میلیارد تومان) است.

 

وی ادامه داد: از همه راه‌های قانونی به گونه‌ای که به اموال اشخاص حقوقی و بیت‌المال آسیب نرسد برای احقاق حقوق موقوفه‌ها استفاده خواهیم کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: خوشبختانه توسعه و بازسازی حرم مطهرعلی ابن مهزیار اهوازی(ع) با گذشت حدود ۱۰ سال از شروع عملیات آن ، در مراحل نهایی است و تا پایان امسال ۲ گلدسته این بقعه شاخص ملی ساخته می شود.

 

وی تصریح کرد: نمای داخلی حرم، کاشی کاری، سامانه های سرمایشی، فضاسازی و محراب حرم مطهر علی ابن مهزیار اهوازی(ع) به پایان رسیده و امیدواریم پرونده بازسازی و توسعه این حرم، در ماه‌های آینده بسته شود تا به طور کامل در اختیار مردم ولایت مدار خوزستان و دیگر هموطنان قرار گیرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان بیان کرد: ۴۱۷ بقعه متبرکه و زیارتی در خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ بقعه زیارتی شاخص ملی و در ردیف ۵۰۰ بقاع شاخص کشور قرار دارند.

 

وی حرم مطهر علی ابن مهزیار اهوازی(ع)، دانیال نبی در شوش، حضرت محمد ابن الکاظم معروف به سبزقبا(ع) در دزفول، محمد ابن جعفر(ع) در دزفول و امامزاده عبدالله بهبهان را در ردیف بقاع متبرکه شاخص بیان کرد و افزود: کارهای فرهنگی ، عمرانی و مدیریتی بقاع متبرکه از محل درآمد آنان تامین و شرعا” هیچ گونه جابه جایی و دخل و تصرف در اموال بقعه صورت نمی‌گیرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان اظهارکرد: هزینه‌های بقاع متبرکه و زیارتی توسط مردم پرداخت می‌شود و مساجد نیز به همین منوال بدون هزینه‌کرد دولتی توسط مردم متدین مدیریت می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =


دسته‌بندی نشده