ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی در خوزستان وجود دارد / آموزش مهارت کافی به دانشجویان رسالت دانشگاه است

ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی در خوزستان وجود دارد / آموزش مهارت کافی به دانشجویان رسالت دانشگاه است

محمدحسین امید در جلسه با روسای مراکز علمی کاربردی استان خوزستان که ۲۳ مهرماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به تناسب رشته های دانش آموختگان با شغل آنها اظهار کرد: در نظرسنجی سال گذشته از دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۲۰ درصد دانش آموختگان با رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار بودند اما

محمدحسین امید در جلسه با روسای مراکز علمی کاربردی استان خوزستان که ۲۳ مهرماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به تناسب رشته های دانش آموختگان با شغل آنها اظهار کرد: در نظرسنجی سال گذشته از دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۲۰ درصد دانش آموختگان با رشته‌های تحصیلی خود مشغول به کار بودند اما امسال این عدد به ۳۹ درصد ارتقا یافته است.

امید اضافه کرد: اگر دانشگاه علمی کاربردی همین مسیر را ادامه دهد، این اطمینان وجود دارد که دانشگاه جامع تبدیل به دانشگاه پیشتاز آموزش عالی کشور می‌شود و اگر همه دانشگاه‌های کشور با کمبود دانشجو مواجه شوند، مراکز آموزش علمی کاربردی با کمبود دانشجو مواجه نخواهند شد.

وی با تاکید بر این که دانشگاه جامع نباید دانشگاه شاغلین باشد، گفت: امسال ۹۴ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند و اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم.

وی افزود: در یک دوره‌ای پنج میلیون دانشجو در سطح کشور وجود داشت که سهم دانشگاه علمی کاربردی ۶۵۰ هزار دانشجو بود که بیشتر این دانشجویان شاغل بودند اما هم اکنون تعداد دانشجویان در سطح کشور به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است که حدود ۳۵ درصد از تعداد دانشجویان کاسته شده است.

کسب مدرک دانشگاهی بدون مهارت کاربردی ندارد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این کاهش دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه مردم متوجه شده‌اند که به دست آوردن مدرک دانشگاهی به تنهایی کاربرد ندارد و مردم مدرک‌گرا نیستند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور دارای مدرک دکتری هستند که با توجه به اینکه آمار جذب نیرو کم است، این مدارک کاربردی ندارند.

وی بیان کرد: اگر این فکر در جامعه جا بیفتد که دانش‌آموختگان مراکز علمی کاربردی باسواد هستند، در تخصص خود مهارت کافی را دارند و بیکار نمی‌مانند، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی به مراکز علمی کاربردی روی خواهند آورد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری با بیان اینکه امسال در همه دانشگاه‌ها بسیاری از صندلی‌ها خالی ماندند و دانشگاه علمی کاربردی هم مستثنی نیست، گفت: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی در جذب دانشجو از برخی دانشگاه‌ها بهتر است. توجه به مسائل فرهنگی در مراکز علمی کاربردی اهمیت دارد و مراکز موظف هستند که ۵ درصد از شهریه‌ها را در زمینه فعالیت‌های حوزه فرهنگی هزینه کنند.

امید عنوان کرد: امسال ۹۴ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی در سطح کشور غیرشاغل هستند، اگر بتوانیم به این دانشجویان مهارت کافی برای کار کردن را آموزش دهیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم. پیش از این تعداد دانشجویان غیرشاغل ما ۵۰ درصد بود. نباید دانشگاه شاغلین باشیم. البته برای شاغلین هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

امید ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستان‌ها در هنرستان تحصیل کنند و باید این دانش‌آموزان را جذب کنیم. امسال ۴۸ درصد از داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکردند که تعدادی از این‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی انتخاب رشته نکرده‌اند. برخی دیگر هم امیدی به اشتغال با مدرک تحصیلی دانشگاه ندارند. امیدواریم در تکمیل ظرفیت که مجوز آن گرفته شده است، این داوطلبان باقی مانده را جذب دانشگاه علمی کاربردی کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: در خوزستان ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی وجود دارد که عراقی‌ها هم علاقه‌مند به تحصیل در مراکز علمی کاربردی هستند. باید نیازهای استان شناسایی شوند. دانشگاه علمی کاربردی خوزستان باید برنامه درازمدت برای توسعه و ایجاد اشتغال در سطح استان داشته باشد. با توجه به زرخیز بودن استان خوزستان، باید بیکاری ریشه کن شود و شرط آن ایجاد مهارت در دانشجویان است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + هفده =


دسته‌بندی نشده