رسانه ها در اصلاح الگوی بهینه مصرف پیشگام هستند و بدلیل کارکرد و رسالت فرهنگ سازی و مبارزه با چالش های فرهنگی، نقش تعیین کننده ای در بهینه سازی مصرف دارند و می توانند بیش از سایر نهادها و موسسات دولتی در تحقق این امر مؤثر باشند.
الگوی مصرف بیشتر جنبه فرهنگی دارد تا اجتماعی؛ به این معنا که عادات مصرف بیش از این که منشاء اقتصادی داشته باشد، منشاء فرهنگی دارد. یعنی به آداب و رسوم، مشاهدات و انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر بر می گردد.
چنانچه بپذیریم ساختار الگوی مصرف بیشتر فرهنگی است تا اجتماعی؛ می توان گفت
رسانه ها می توانند در اصلاح آن نقش مؤثری داشته باشند.
یکی از مهم ترین سازوکارها برای فرهنگ مصرف بهینه برق و انرژی، استفاده مطلوب از ظرفیت های
اطلاع رسانی و بهره گیری مناسب از تبلیغات در رسانه های جمعی است.
اگر تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی به ویژه رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی در راستای فرهنگ سازی مثبت و در خدمت “فرهنگ” و “انسان” باشد؛ میتوان امیدوار بود که گام موثری در اصلاح نگرشها و بهبود شرایط وضع موجود بهینه مصرف صورت گرفته است.
بنابراین رسانه ها از طریق اقناع، تبلیغات جذاب و موثر، گزارشات خبری و اولویت دهی به مسائل مختلف بر رفتار مصرفی مردم در جامعه نقش مهمی دارند.
تلاش برای عقلانی کردن رفتار مصرفی، پرهیز از مصرف گرایی کاذب، گسترش فرهنگ مصرف و بالابردن شاخص های کیفیت کالاهای مصرفی با استانداردهای جهانی و غیره مواردی هستند که باید رسانه ها در تبلیغات خود مورد توجه قرار دهند.
چند نکته و راهکار ساده برای صرفه جویی در مصرف برق:
۱ در منزل و محل کار از نور طبیعی در ساعات بعدازظهر و نزدیک غروب آفتاب استفاده شود.
۲ تعویض لامپ های معمولی و رشته ای با لامپ های ال ای دی و کم مصرف، باعث کاهش ۰۵ درصدی مصرف برق خواهد شد.
۳ چراغ های نمای ساختمان و حیاط را خاموش کنیم.
۴ در ساعات اوج مصرف از وسایلی مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو استفاده نشود.
- نویسنده : یونس باقرزاده
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰