کرونا چقدر کلیک فروشگاه‌های مجازی را افزایش داد؟

کرونا چقدر کلیک فروشگاه‌های مجازی را افزایش داد؟

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم وبه نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا آغاز یک دوره سختی برای تمام مردم جهان بود، اولین نگرانی مردم جهان از این ویروس در خصوص سلامتی و دومین نگرانی از لحاظ ضربه خوردن به درآمد هایشان بود. حدود ۱۰ ماه گذشته

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم وبه نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا آغاز یک دوره سختی برای تمام مردم جهان بود، اولین نگرانی مردم جهان از این ویروس در خصوص سلامتی و دومین نگرانی از لحاظ ضربه خوردن به درآمد هایشان بود.

حدود ۱۰ ماه گذشته با شیوع این ویروس در نقاط مختلف جهان، دولت‌ها اقدام به تعطیلی نسبی شهر‌های خود کردند به طوری که تنها مراکز ضروری و حیاتی مانند بیمارستان ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی فعالیت دارند. باز بودن این مراکز در هر شرایط ضروری است و سلامت بیماران را تضمین می‌کنند.

همچنین علاوه بر مردم که کسب و کار خود را برای مدت نا مشخصی تعطیل کرده اند، دولت‌ها نیز از این قافله زیان دیده اند به طوری که ارزش سهام‌ها کاهش و بازار‌ها ضعیف شده اند همچنین بخش تولید که ستون اقتصاد کشور‌هاست نیز ظرفیت خود را از دست داده است.

اما در این بین بخش متفاوتی از کسب و کار‌ها نه تنها هیچ احساس ضرری نکرده اند بلکه بیش از پیش نیز ارزش کسب وکارشان گسترده و درآمد شرکتشان افزایش یافته است. به این گونه فعالیت‌ها استارت آپ، کسب وکار فناورانه یا خدمات اینترنتی گفته می‌شود که سال هاست افراد زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

بر اساس محدودیت‌هایی که در برخی کشور‌ها برای مقابله با شیوع کرونا اعمال شده بود، بسیاری از مردم تنها برای خرید‌های ضروری خود از خانه خارج می‌شدند و حجم قابل توجهی از روزمرگی‌ها به فعالیت‌های فناورانه محول شده بود به طوری که سفارش‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و تحویل نیز بر عهده این شرکت‌ها است.

این گونه کسب وکار‌ها یک شرکت و نشان تجاری را به نام خود ثبت می‌کنند و در اغلب موارد واسطه هستند، یعنی فردی که در خانه در قرنطینه به سر می‌برد، با حضور در سایت شرکت مورد نظر سفارشات خود را به عنوان مثال از یک سوپر مارکت ثبت و هزینه را به صورت آنلاین پرداخت می‌کند، این تمام ماجرا است حال باید فرد منتظر بماند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش به دست وی برسد.

فروشگاه اینترنتی

در ایران نیز تا پیش از شیوع این ویروس، کسب وکار‌های زیادی در زمینه‌های مختلف مانند سفارش غذا، خوراک، پوشاک و خدمات مختلف مانند تاکسی سرویس و خرید بلیت فعالیت داشتند که درآمد و اشتغالزایی خوبی هم نتوانسته اند از این طریق حاصل کنند.

محدودیت‌ها به نفع کسب وکار‌های اینترنتی شد

رضا الفت نسب عضو هئیت مدیره کسب وکار‌های مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در روز‌های نخست شیوع کرونا در ایران، کسب و کار‌های اینترنتی به دو بخش تقسیم شدند؛ بخش اول که کالا و خدمات ضروری ارائه می‌دادند، سود‌های قابل توجه دریافت کردند، اما بخش دوم به دلیل عرضه کالا‌های نه چندان ضروری با اُفت سود و درآمد مواجه شدند.

وی افزود: اما با گذشت زمان با برداشته شدن محدودیت‌ها و کاهش ترس عموم مردم از این ویروس تمام شرکت‌ها به حاشیه سود مشخصی دست پیدا کردند و باعث رونق و گسترش روز افزون آن‌ها شد.

عضو هئیت مدیره کسب وکار‌های مجازی بیان کرد: برخی کسب وکار‌ها نیز هستند که اغلب کالا‌هایی که به فروش می‌رسانند واسطه‌ای است یعنی طبق سفارش مشتری‌ها کالا را تهیه و به دست آن‌ها می‌رسانند که حاشیه سود مشخصی نیز دریافت می‌کنند که به این گونه کسب وکار market place گفته می‌شود.

رشد ۲۰ هزار فروشنده اینترنتی در یک فروشگاه مجازی

اُلفت نسب ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از market place‌های بزرگ در ایران بیش از ۸۰ هزار فروشنده وجود دارد که کالا‌های خود را در این کسب وکار عرضه می‌کنند در حالی که تعداد فروشندگان آن تا قبل از شیوع کرونا در کشور کمتر از ۶۰ هزار بود.

وی تصریح کرد: بر اساس محدودیت‌هایی که از ابتدای این هفته برای صنوف مختلف کشور اعمال شده است، ۷۰ درصد واحد‌های صنفی فعالیت خود را از دست داده اند که می‌توانند محصولات و یا خدمات خود را از طریق اینترنتی مانند market place‌ها به فروش برسانند تا حداقل از بروز ضرر جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش با گسترش روز افزون فناوری و علم در جهان، می‌توان به فکر این افتاد که اشتغال زایی و درآمد خوبی از طریق کسب وکار اینترنتی یا فناورانه حاصل کرد همچنین با افزایش فروش اینترنتی محصولاتی که در کشور تولید می‌شوند، می‌توان تولید را گسترش داد.

به عنوان مثال شرکت آمریکایی آمازون که به عنوان بزرگ‌ترین market place در جهان شناخته می‌شود و در حال حاضر در ۱۷ کشور جهان نمایندگی فعال دارد و محصولات آن‌ها را به فروش می‌رساند همچنین به اغلب کشور‌ها از جمله ایران محصولات را عرضه می‌کند. این شرکت توانسته با فروش چشم گیر محصولات، تولیدات این ۱۷ کشور را افزایش و اشتغالزایی در آن‌ها ایجاد کند.

البته که این نوع از کسب وکار از سال‌های قبل نیز در ایران وجود داشته، اما ویروس کرونا نتوانست فرصت مناسبی باشد تا کسب وکار فناورانه بیشتر در کشور شناخته شود و شرکت‌ها بتوانند ضمن گسترش سرمایه‌های خود، به رونق تولید در کشور کمک کنند که تمام این‌ها موجب اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود.

افراد فعال و متفکر زیادی هم اکنون در کشور هستند که نیازمند سرمایه در گردش و تبلیغ فعالیت خود هستند، اما به دلیل مهیا نبودن شرایط نمی‌توانند فعالیت خود را گسترش دهند که این موضوع تماما حمایت‌های دولت به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را می‌طلبد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


دسته‌بندی نشده