ساخت راهآهن توسط رضاشاه؛ خدمت یا خیانت؟
به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از ترشیز خوان؛ روز چهارم اسفند ۱۳۰۵ شمسی لایحه تأسیس راهآهن سراسری ایران به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.دولت بریتانیا از همان ابتدا اعتقاد داشت که این خط آهن از شمال به جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پسازآنقلاب اکتبر ۱۹۱۷ استفاده شود.
روزنامههای غربی در آن زمان نوشتند که شاه ایران راهآهنی ساخته که از«هیچ کجا به هیچ کجا میرود» . از بندری بینامونشان در خلیجفارس به بندری بلااستفاده در حاشیه شرقی دریای مازندران .
«جان فوران» استاد دانشگاه کالیفرنیا در خصوص احداث راهآهن سراسری توسط رضاخان مینویسد:«احداث این خط آهن ۸۵۰ مایلی سراسری درواقع به هدر دادن منابع بود؛ طرحی پرهزینه که پیامدهای ناگوار چندی داشت. تورمزا بود، هدفهای اقتصادی خاصی نداشت و از هیچیک از شهرهای عمده کشور [جز تهران ] عبور نمیکرد، … هزینه آن نیز از طریق مالیات قند و چای تأمین میشد! …عمدهترین عملکرد آن، ایجاد امنیت داخلی [برای متفقین]، در جنوب بود، چون امکان بسیج و اعزام نیرو را آسانتر میکرد … املاک رضاشاه در مازندران نیز با احداث راهآهن ارزش بیشتری پیدا کرد».
- نویسنده : مجتبی ساسانی فر
برچسب ها :راه آهن
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰