کد خبر : 8972
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴

یکی از بیماری های شایع در میان دام سبک PPR است

یکی از بیماری های شایع در میان دام سبک PPR است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، مصطفی کنارکوهی عصر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از هشت و نیم میلیون نوبت دام واکسیناسیون انجام شده است، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع در میان دام سبک PPR است ولی در خوزستان سیستم ایمنی حیوانات

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم، مصطفی کنارکوهی عصر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از هشت و نیم میلیون نوبت دام واکسیناسیون انجام شده است، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع در میان دام سبک PPR است ولی در خوزستان سیستم ایمنی حیوانات تا نیمه سال آینده تقویت شده تا مشکل خاصی رخ ندهد.

وی گفت: از نظر اجرای واکسیناسیون به اندازه نیاز دام‌های این استان مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: سه میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۴۰۰ هزار رأس دام سنگین در خوزستان به صورت بومی سنتی نگهداری می‌شوند.

وی بااشاره به اینکه ۵۴ میلیون قطعه طیور در سال گذشته در خوزستان تولید شد.بیان کرد: بخش عمده نیاز دام و فرآورده‌های دامی خوزستان از درون استان تأمین می‌شود. با توجه به اینکه پایه و اساس دامپروری و تولیدات آن وابسته به کشاورزی است و از این رو خشکسالی به صورت مستقیم بر تولیدات دامی و دامپروری این استان تأثیر گذار است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان افزود: از یک سوء تغذیه، سیستم ایمنی دام و سلامت دام و از سوی دیگر نیز آبزیان و گاومیش آبی با بروز خشکسالی و تنش آبی دچار تنش شده و کیفیت تولیدات آنها نیز تأثیرپذیر خواهد بود.

در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به موضوع کشتار دام به صورت غیرمجاز پرداخته شده و دستگاه های اجرایی متولی باید در خصوص وظایف محول شده اقدامات مربوطه را انجام دهند ولی برخی از آنها همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

همچنین با تمام این تفاسیر موضوع برخورد با کشتار غیرمجاز دام از سوی دامپزشکی فراموش نشده و به صورت پراکنده اقدامات لازم انجام می‌شود.

افراد بدون هویت مشخص در حاشیه شهر و جاده‌های بین راهی و پیاده‌روها نسبت به کشتار غیرمجاز دام اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون ۶۸۸ مجازات اسلامی باید شهرداری، مرکز بهداشت و محیط زیست در کنار دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند اما این موضوع محقق نشده است.

مدیرکل دامپزشکی گفت: اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی باید برخورد قهری را با متخلفان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشتار خیابانی و غیرمجاز دام محیط را آلوده، بهداشت عمومی شهروندان را به خطر انداخته و در نهایت مکان عمومی شهری را غصب می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۴۹ شکایت قضائی که بعضاً باعث جمع آوری و حتی ضرب و شتم بین نیروها گزارش شده ولی چون برنامه مدونی برای بعد از جمع‌آوری نبوده آن افراد باز هم به کار خود ادامه می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکیدکرد: موضوع برخورد با کشتار غیرمجاز دام در شورای تأمین مطرح می‌شود.

وی گفت: موضوع به معاونت‌های اجتماعی سیاسی، اقتصادی و عمرانی استانداری خوزستان اعلام و منتظر دستور قضائی هستیم هرچند برخی احکام صادره بازدارنده نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 20 =


دسته‌بندی نشده