گرایش جمعیت دانشجویی به مراکز علمی-کاربردی افزایش یافته است/ مراکز جدید براساس نیازهای آموزش‌های مهارتی ایجاد می شوند

گرایش جمعیت دانشجویی به مراکز علمی-کاربردی افزایش یافته است/ مراکز جدید براساس نیازهای آموزش‌های مهارتی ایجاد می شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه جامع در دو سال اخیر کاهش جمعیت دانشجویی نداشته، بلکه افزایش جمعیت دانشجویی را نیز شاهد بودیم. این افزایش در سال گذشته ۱۵ درصد و سال جاری حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بوده است. محمدحسین امید با حضور در خوزستان و بازدید از مرز چذابه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه جامع در دو سال اخیر کاهش جمعیت دانشجویی نداشته، بلکه افزایش جمعیت دانشجویی را نیز شاهد بودیم. این افزایش در سال گذشته ۱۵ درصد و سال جاری حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بوده است.

محمدحسین امید با حضور در خوزستان و بازدید از مرز چذابه و همچنین نشست صمیمانه با روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان خوزستان، در گفت و گویی به دلایل حذف مراکز آموزش دولتی این دانشگاه اشاره کرد و از مصوبات و سیاست جدید این دانشگاه خبر داد.

امید با بیان این که مراکز علمی کاربردی بنا به دلایل مختلفی ساماندهی شدند، اظهار کرد: تعدادی از مراکز کاملا دولتی دانشگاه جامع براساس مصوبات شورای اداری حذف شدند. این مراکز تا پایان شهریور فرصت داشتند که یا به بخش خصوصی منتقل شوند یا خاتمه کار خود را اعلام کنند. تعدادی از این مراکز به بخش خصوصی انتقال پیدا کردند و بخش زیادی از این مراکز حذف شدند.

وی دلایل حذف برخی مراکز آموزش توسط دانشگاه را نداشتن کیفیت مناسب عنوان کرد و گفت: برخی از مراکز هم نتوانستند با سیاست جدید دانشگاه ادامه کار دهند و تقاضای خاتمه داشتند، در نهایت بعد از اعمال همه  ساماندهی‌ها، در حال حاضر حدود ۶۳۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد نیز تغییر می‌کند، زیرا هر ساله مراکزی حذف می‌شوند و مراکز جدیدی بر اساس طرح آمایش اضافه می‌شوند.

امید اضافه کرد: فرآیند حذف و اضافه مراکز آموزش، فرآیند ثابتی نیست، البته این موضوع مهم مد نظر ماست که در دوره جدید، ایجاد مراکز جدید به صورت هدفمند برای موضوعات خاص، مناطق خاص و براساس نیازهای آموزش‌های مهارتی، شکل بگیرند.

وی با اشاره به کاهش جمعیت دانشجویی در کشور، گفت: کاهش جمعیت دانشگاهی در همه دانشگاه‌ها در سه سال اخیر به شدت محسوس است که این کاهش حدود ۳۵ درصد است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: این کاهش در دانشگاه جامع متفاوت است، زیرا در دو سال اخیر در دانشگاه علمی کاربردی نه تنها شاهد کاهش جمعیت دانشجویی نبودیم، بلکه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دانشجو داشتیم. امسال نیز حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش جمعیت دانشجویی را شاهد بودیم و اگر موفق به جذب دانشجو در تکمیل ظرفیت شویم، قطعا رکورد سال گذشته شکسته خواهد شد.

امید افزود: این شواهد نشان دهنده افزایش گرایش جمعیت دانشجویی به مراکز علمی کاربردی به دلیل اشتغال پذیری بالا است.

وی در خصوص فعالیت‎های فرهنگی دانشگاه، گفت: هر سال فعالیت‎های فرهنگی متنوعی در دانشگاه برگزار می‌شد اما از سه سال گذشته در بحث اربعین نیز ورود کردیم که امسال سه موکب در مهران، زاهدان و چذابه  برپا شده است. یکی از تصمیمات مهمی که گرفته شد، مکلف کردن مراکز علمی کاربردی کشور به اختصاص ۵ درصد از شهریه به فعالیت‌های فرهنگی است. این الزام فقط در مراکز علمی کاربردی است. امیدواریم با این اقدام، شاخص‌های فرهنگی دانشگاه ارتقا پیدا کند.

وی با این توضیح که فعالیت های فرهنگی این دانشگاه افزایش می یابد، گفت: تا به امروز اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری مسابقات قرآنی، مسابقات مربوط به حرکت و کانون های فرهنگی را در کارنامه خود داشته ایم.

 رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پایان افزود: در ارزیابی و سطح بندی مراکز علمی کاربردی که دو سال است آن را انجام می دهیم و نتایج این سطح بندی امتیازاتی را برای مراکز علمی کاربردی به همراه دارد، در این سطح بندی یکی از شاخص های مهم توجه به مسائل فرهنگی است که هم از بعد فرهنگی هم از بعد مالی به آن توجه کردیم و در سطح ملی هم دانشگاه جامع در حال انجام اقداماتی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − سیزده =


دسته‌بندی نشده