کد خبر : 15379
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۳:۲۶

پیام تبریک سید یعقوب طباطبائی به مناسبت عید سعید فطر

پیام تبریک سید یعقوب طباطبائی به مناسبت عید سعید فطر

نویسنده : سید یعقوب طباطبایی بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَه وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَهً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ

نویسنده : سید یعقوب طباطبایی

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ
اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَه وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَهِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَهً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ.
سلام علیکم
طاعات وعبادات شهرالرمضان المبارک را برایتان مسئلت دارم وعید  سعید فطر که عید بندگی و همبستگی است و نامه اعمالی ما در این روز محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تقدیم می گردد و با تائید حضرت ، بندگی ما در مقام عبودیت دینی وسیاست بر موازین الهی در قالب اجتماع  جامعه اسلامی امضاء می گردد ، معذالک این عید بزرگ که روز مقدرات ماست و مستحکم نمودن ستون های دینی است ، بر منجی عالم بشریت  حضرت ولی عصر(عج) و نائب برحقش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه‌الله)
و حضرتعالی تبریک عرض می کنم .
معذالک اهمیت عید فطر و حضور در نمازش ، نشان از حمایت و نصرت دین الهی را به رخ دشمنان و منادیان کفر ، علی راسهم استکبار جهانی نسبت به‌ دین خدا و انقلاب اسلامی نشان خواهیم داد .
اهمیت عیدفطر همین بس که خداوند متعال، مراسم با عظمت ماه رمضان را این‌گونه مقرّر فرموده است که به آسانی و سادگی پایان نپذیرد. در پایان این ماه ، که ماه عبادت است ، روزی را قرار داده است که روز عید باشد، روز اجتماع باشد، روز بزرگی باشد؛ برادران مسلمان به هم تهنیت بگویند؛ موفقیّت های ماه رمضان را قدر بدانند؛ میان خود و خدا محاسبه کنند؛ آنچه را که در این ماه شریف ذخیره آنها شده است، برای خودشان حفظ کنند. آن روز، روز عید فطر است.
لذا روز عید فطر هم اگرچه عید است ؛ اما روز عبادت و توسّل و تذکّر و تقرّب به خداست که با نماز شروع می‌شود و با دعا و توسّل و ذکر پایان می‌پذیرد.
این روز را قدر بدانیم؛ ذخیره تقوا را مغتنم بشماریم و عید فطر را بزرگ بدانیم .
زیرا که در قنوت نماز، نُه مرتبه به خدا عرض می کنیم : اللهم انی اسالک خیر ماسالک منه عبادک الصالحون ؛ یعنی بهترین چیزی را که بندگان صالح خدا از او طلب می‌کنند، به ما عطا کن .
واعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون ،
و از آنچه که بندگان مخلص خدا، به خدا پناه می‌برند، ما نیز به خدا پناه می‌بریم. آنچه که ما خواسته‌ایم ، رضای خداست، تقرّب به خداست، توفیق عمل برای خدا و توفیق عبودیّت الهی است. آنچه که ما از آن به خدا پناه برده‌ایم ، بندگی نفس است، بندگی هوی است، بندگی غیر خداست، شرک به پروردگار است.
لذا خداوند متعال عید سعید فطر را برای امت اسلام و برای پیامبر عظیم‌الشأن مایه‌ی عزت و ذُخر و شرف و کرامت قرار داد و مایه‌ی ازدیاد عزت و شرف امت اسلامی و پیامبر عظیم‌الشأن است. این بسته به این است که ما مسلمانها، با این موقعیت ها و با این مناسبت ها چگونه رفتار کنیم. ملت های مسلمان میتوانند ماه رمضان را و عید فطر را وسیله‌ای قرار بدهند برای عزت ؛ نردبانی قرار بدهند به سمت علوّ معنوی و مادی و عزت دنیا و آخرت خود قرار دهند.
پس باید بیدار باشیم، باید از این موقعیت ها استفاده کنیم .
نماز روز عید فطر به یک معنا شکرانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نعمت الهی در ماه رمضان است. شکرانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ولادت جدید است. در نماز عید فطر بارها به خداوند عرض می کنیم که ما را به آن بهشت مصفای ایمان و اخلاق و عمل که این برگزیدگان را در آن جا دادی، وارد کن .
و از آن دوزخ عمل ناشایست،
اخلاق ناشایست، عقیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ناشایست
که این بزرگواران و عزیزان عالم خلقت را از آن محفوظ و مصون نگاه داشتی، ما را خارج کن.
این هدف بزرگ را برای خودمان در روز عید فطر ترسیم می کنیم، آن را از خدا طلب می کنیم و خودِ ما هم البته وظیفه داریم، تکلیف داریم که سعی کنیم، تلاش کنیم که در این صراط مستقیم بمانیم.
مع الوصف وحدت مسلمین در عید فطر وسیله کرامت وشرف پیامبر اکرم (ص) است ، که در نماز عید فطر هم مظهری از همین وحدت در هر نقطه‌ای از نقاط دنیای اسلام است.
لذا در این دعائی که ما در قنوت می خوانیم ، برای وجود مقدس نبی اکرم این عید یک ذخیره است، وسیله‌ی شرف است، وسیله‌ی کرامت و ازدیاد مقام عالیِ متعالیِ آن وجود مقدس است.
کِی این خصوصیات حاصل میشود؟
آن وقتی که این عید، عید آشتی‌کنان دل های مسلمانان با یکدیگر باشد. هم در ابعاد ملی این حرف صادق است، هم در ابعاد وسیع امت اسلامی این حرف صادق است. در ابعاد ملی همچنانی که ملت بزرگ ما در طول سالیان پس از انقلاب تا امروز تجربه کرده است، اتحاد و اتفاق کلمه، وسیله‌ی عزت اوست، وسیله‌ی قدرت اوست.
پاس صداشتن عزت وشرکت امت اسلام با حفظ وحدت است همانطوردر دعای قنوت نماز عید فطر می‌خوانیم که ،
اساَلک بحق هذاالیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا ؛
این روز را خدای متعال عید مسلمانان قرار داده است؛ یعنی روزی که برای مسلمانان همواره خاطره‌انگیز است ، اجتماع مردم، آشنایی مردم با یکدیگر و نو کردن روز و روزگار و روش زندگی است .
و در دنباله‌ی این جمله می‌خوانیم که و لمحمد صلی الله علیه وآله ذخرا وصرفا و کرامتا و مزید ، ؛ برای پیغمبر ذخیره، شرف، کرامت و مزید است ؛
بهمین موجب مایه‌ی افزایش و گسترش میراث معنوی پیغمبر اکرم است .
ما امت اسلامی چه زمانی می‌توانیم این روز را به معنای حقیقی خود برای خودمان عید قرار بدهیم و برای پیامبر مکرّممان مایه‌ی شرف و سربلندی بسازیم؟ آن‌وقتی که به اشاره‌ی دست پیغمبر توجه کنیم و بر طبق آن حرکت کنیم .
ارتباط ویژه‌ی این روز با وجود مقدس نبیّ‌اکرم (ص) امری معلوم و آشکار است. لذا اگر در هر روز عید فطر، این مردم بزرگوار، حرکت شایسته‌ای نسبت به پیشوای عظیم‌الشّأن و رهبر معظّمِ الهیِ خود انجام دهند ، آن وقت، عید فطر آن‌چنان که خدا خواسته و مقرّر شده است، یک عید نبوی و عید مصطفوی واقعی خواهد شد.
مع الوصف جا دارد که امروز، امّت اسلامی سعی کنند یکپارچگی، التیام، وحدت و هماهنگی و همدلی در میان خود را همچنان که نام یک امّت اسلامی از این همه خبر می‌دهد برای خود حفظ کنند.
امروز وظیفه‌ی این امّتِ بزرگ، در مقابل پیامبر، نجات دهنده، پیشوا، معلّم، امانت الهی در میان خود و محبوبترین چهره در میان امّت؛ یعنی وجود مقدس نبیّ‌اکرم (علیه‌وعلی‌آله‌الصّلاه والسّلام) این است که عزّت و شوکت امّتِ اسلامی را با حفظ وحدت پاس بدارند. این عید سعید فطر شاید برجسته‌ترین خصوصیتش این است که مراسمی معنوی و بین‌المللی است. برخلاف بسیاری از رسوم بین المللی که جنبه‌ی سیاسیِ محض دارد، این رسم بین‌المللی جنبه‌ی معنویِ بارز و نمایانی دارد و در دعای قنوت عید فطر می‌خوانیم
(اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عید ولمحمد صلی الله علیه وآله ذخرا وصرفا وکرامتاومزیدا) ،
این روز، عید همه‌ی مسلمانان و مایه‌ی شرف اسلام و پیامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخیره‌ای تمام نشدنی در طول تاریخ است. با این چشم به عید سعید فطر نگاه کنیم. امروز ملت اسلامیِ بزرگ ما به این ذخیره نیازمند است. از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده‌ی مسلمانان قرار گیرد   یکی ، وحدت و نزدیکی مسلمین است و دیگری، توجّه به معنویت در دنیای اسلام است. در دنیای اسلام، هر دو عاملِ تکامل‌بخش و پیشبرنده، مورد خدشه قرار گرفته است. امروز وحدت مسلمانان با ایجاد تفرقه‌های مذهبی، فرقه‌ای، نژادی، ناسیونالیسم های گوناگون، قومیت های مختلف و شعارهای انحرافی، مخدوش شده است. مسلمانان بر فراز همه‌ی شعارهای خود چه شعار قومیّت، چه شعار مذاهب اختصاصی خودشان، چه شعارهای مربوط به سیاستهای خودشان، باید شعار وحدت و یکپارچگی امّت اسلامی را قرار دهند. امروز برای آنها یکی از کارآمدترین شعارها این است. می‌دانیم که استعمار و استکبار و دست قدرتهای بیگانه همیشه سعی کرده است با انواع و اقسام حیَل، این وحدت را درهم بشکند؛ که یکی از خبیث‌ترین حیله‌ها، حیله‌ی غصب سرزمین فلسطین و کاشتن شجره‌ی خبیثه‌ی صهیونیسم در سرزمین اسلامی فلسطین یعنی در قلب ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی بوده است.
نقطه‌ی دوم هم معنویت است. استعمارگرانی که آمدند سرمایه‌های ما را ، نفت ما را، استقلال ما را، عزّت ما را، وحدت و یکپارچگی ما را ، به دست چپاول و غارت سپردند، معنویت ما را هم به یغما بردند و در دنیای اسلامی، مادیّتِ خودشان را به صورت فرهنگهای گوناگون و مبانی باطل گستراندند. امروز باید بازگشت به معنویت اسلام، به حقیقت اسلام و روحانیت دین، شعار مسلمانان باشد. امروز مسلمانان به این احتیاج دارند.
اگر ما امروز وحدت می‌داشتیم و اگر به معنویت اسلام تکیه می‌کردیم، دشمن نمی‌توانست با این وضوح ملت فلسطین را در خانه‌ی خودش این گونه مورد شکنجه قرار دهد .
لذا خصوصیت عید فطر و بعضی اعیاد دیگر اسلامی این است که مخصوص به مجموعه‌ی خاصی از جامعه‌ی عظیم اسلامی نیست.
حقیقتاً ما مسلمین امروز باید به دنبال آن نقاطی باشیم که همه‌ی آحاد مسلمان را در شرق و غرب دنیای اسلام، از هر ملیتی، با هر نژادی، با هر زبانی و با هر فرهنگی، گرد محور توحید و کلمه‌ی متعالی اسلامی جمع کنیم.
عید فطر از جمله‌ی اینهاست. البته بعضی اعیاد دیگر هم این خصوصّیت را دارند. لذا در دعای قنوت عید فطر برحسب آنچه وارد شده است، مستحب می‌دانیم و می‌خوانیم  عرض می‌کنیم ، الذی جعلته للمسلمین عیدا ؛
خدای متعال این روز را برای مسلمین عید قرار داده است.
عید، یعنی سالگشتی که مایه‌ی شادی و خشنودی است. چه چیزی برای امّت اسلام مایه‌ی خوشحالی است؟ نزدیک شدن به هدفهای اسلامی. اسلام برای جامعه و امّت اسلامی هم مثل فرد مسلمان اهدافی را تعریف و ترسیم کرده است. باید اعتراف کنیم که امروز دنیای اسلامی متأسّفانه از این هدفها دور است. ما مسلمین عالم، ما امّت اسلامی، با آنچه که اسلام برای امّت اسلامی می‌خواهد و می‌پسندد، فاصله‌ی زیادی داریم.
امّت اسلامی باید امروز در دنیا به برکت اسلام آن‌چنان باشد که مثل مشعلی راه بشریت را روشن کند؛ مثل خورشیدی بر بشریت بتابد و به آنها خیر برساند؛ آنها را گرما ببخشد، آنها را نورانیّت ببخشد، به آنها حرکت ببخشد، به آنها حیات بدهد. آن جامعه‌ی اسلامی که باید ،لتکونوا شهداء علی النّاس، باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید ،یدعون الی الخیر، باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید پیشرو بشریت در همه‌ی خیرات باشد، این‌گونه است. آن جامعه‌ی اسلامی که باید پرتوی از ،وللَّه العزه و لرسوله و للمؤمنین، را داشته باشد، با وضع فعلی جهان اسلام و امّت اسلامی فاصله دارد.
البته بحمداللَّه شوق این هدفهای عالی در دلهای مسلمین پیدا شده است و ملتهای اسلامی حرکتهای خوبی را شروع کرده‌اند و در سراسر آفاق دنیای اسلامی، امروز بحمداللَّه ارزشهای اسلامی رو به نو شدن است. برخلاف آنچه که دشمنان اسلام می‌خواستند که این ارزشها را از زندگی بشر بزدایند، امروز بحمداللَّه وقتی ما در شرق و غرب دنیای اسلامی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آحاد مردم به سمت احکام نورانی قرآن و ارزشهای اسلامی، گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند؛   پس وظیفه‌ی امروزِ ما تلاش بیشتر و مضاعفی را می طلبد .
والسّلام علیکم
والرحمه الله و برکاته
سید یعقوب طباطبائی
خوزستان _اهواز
۱۴۰۲/۲/۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + یازده =


دسته‌بندی نشده