کد خبر : 12752
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲

ویناس نیشکر در تثبیت خاک در کانون‌های ریزگرد خاصیت دارد/ طرح تغلیظ وینایس خدمت بزرگ به محیط زیست خوزستان

ویناس نیشکر در تثبیت خاک در کانون‌های ریزگرد خاصیت دارد/ طرح تغلیظ وینایس خدمت بزرگ به محیط زیست خوزستان

گزارش خبری پایگاه خبری هنر قلم_حدیث کریمی، با وجود تمام مشکلات زیست محیطی که در استان خوزستان وجود دارد و هر شرکت یا ارگانی یا پتروشیمی که به واسطه ی فعالیت صعنتی؛ باعث ایجاد آلایندگی می شود و اما با این وجود برخی از آن ها با سرلوحه قرار دادن رسیدگی به محیط زیست اقداماتی

گزارش خبری پایگاه خبری هنر قلم_حدیث کریمی، با وجود تمام مشکلات زیست محیطی که در استان خوزستان وجود دارد و هر شرکت یا ارگانی یا پتروشیمی که به واسطه ی فعالیت صعنتی؛ باعث ایجاد آلایندگی می شود و اما با این وجود برخی از آن ها با سرلوحه قرار دادن رسیدگی به محیط زیست اقداماتی را انجام می دهند که یکی از این شرکت ها؛ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان است که خردادماه ۱۴۰۱ شاهد افتتاح بزرگترین طرح تغلیظ ویناس کشور در کارخانه خمیرمایه و الکل سازی رازی هستیم.

*بهره بردن از تجارب ارزنده صنعت نیشکر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه افتتاحیه بزرگترین طرح تغلیط ویناس کشور به مزیت‌های پروژه تغلیظ ویناس نیشکر اشاره می کند و می گوید: با استفاده از تکنولوژی بومی به کار گرفته شده در این پروژه، در فرآیند تغلیظ سازی، آب موجود در ویناس نیشکر، بازچرخانی و در سیستم سرمایشی کارخانه بار دیگر به کار گرفته می‌شود.


علی سلاجقه؛ تولید محصولات جدید را از دیگر مزیت‌های این طرح برشمرد و بیان داشتند: طی فرآیند تغلیظ ویناس، مالچ طبیعی به عنوان محصول ثانویه تولید می‌شود که تثبیت‌کننده خاک است و در حاصلخیزی آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

او خاطرنشان می کند: باید از تجارب ارزنده صنعت نیشکر در زمینه بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد با استفاده از ویناس استفاده کرد و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز با استفاده از این تجارب می‌توانند در تثبیت کانون‌های ریزگرد ورود کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پروژه تغلیظ ویناس نیشکر را دستاوری مهم در راستای شعار سال عنوان می کند که حاصل همت و پشتکار مدیران توسعه نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی است.

 

*از ویناس و باگاس برای تولید کاغذ ، ام دی اف، خوراک دام و سایر محصولات استفاده می شود

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان نیز در حاشیه این افتتاحیه به خبرنگار ما می گوید: این کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب ویناس خروجی الکل رازی را به ۱۶۴ مترمکعب ویناس با غلظت ۵۵ تا ۶۰ درصد تبدیل و تولید می‌کند.

عبدالعلی ناصری عنوان می کند: از ویناس و باگاس برای تولید کاغذ، ام دی اف، خوراک دام و سایر محصولات استفاده می شود.

او بیان می کند: شرکت خمیرمایه و الکل رازی در راستای دستیابی به صنعت سبز و تکمیل زنجیره ارزش خود با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا موفق به بهره برداری از اولین کارخانه بازیابی گازbio co2 در کشور شده است.

این مدیرعامل با بیان اینکه تغلیظ این حجم پساب برای اولین بار در کشور صورت می گیرد؛ می افزاید: در راستای دستیابی به صنعت سبز و کاهش انتشار گازهای آلاینده زیست محیطی و با بهره‌گیری از منابع و پتانسیل داخل کشور و پس از دریافت موافقت های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست استان اقدام به اجرای بزرگترین سیستم تغلیظ پساب صنعتی به عمل آمده است که امکان کاربرد ویناس تغلیظ شده پاستوریزه در خوراک دام و پایه کود کمپوست فراهم می گردد.


ناصری ویناس را پسماندی ارزشمند از ملاس خواند و اظهار می کند: تولید خمیرمایه و الکل با استفاده از خوراک اولیه ملاس نیشکر و با طی نمودن مراحل مختلف تخمیر تخلیص و جداسازی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اعلام اینکه به طور تقریبی بین ۸۶ تا ۸۹ درصد وزنی ویناس از آب است؛ بیان می کند: ویناس به دلیل پتانسیل بالا به عنوان کود پتاس و خوراک دام قابل استفاده است است همچنین این ماده آلی به دلیل چسبندگی بالا به عنوان مالچ گیاهی در جاده ها و شن زارها پاشیده می شود.

او در پایان خاطرنشان می کند: از ویناس در مزارع جهت جلوگیری از گرد و غبار و پوشش های عمومی جاده های بین مزارع نیز استفاده می شود.

 

*صرفه جویی روزانه ۱۰۰۰ مترمکعب در مصرف آب

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به آلاینده های زیست محیطی عنوان می کند: تا پیش از راه‌اندازی پروژه تغلیظ ویناس، پساب این واحدها علاوه بر ایجاد مشکلات برای آب‌های زیرزمینی و سرایت آن به آب‌های جاری، در ایام خاص مانند شرجی، باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط اطراف می‌شد.

 

محمدجواد اشرفی اظهار می کند: از سالیان گذشته برای رفع مشکل پساب شرکت خمیرمایه و الکل رازی اقدام شد و در نهایت کار به نتیجه رسید و هم‌اکنون پساب مدیریت شده و با این اقدام از دپوی پساب در حوضچه‌های تبخیری و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌شود.

 

اشرفی به مزیت‌های پروژه تغلیظ ویناس اشاره می کند و می گوید: ۱۰ درصد از ۵۰ درصد پساب مدیریت‌شده قابلیت استفاده در کارخانه‌های خوراک دام را دارد و مابقی که معادل ۱۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارد و با این طرح، در این شرکت روزانه ۱۰۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

 

او عنوان می کند:با توجه به خاصیت ویناس نیشکر در تثبیت خاک در کانون‌های ریزگرد، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت خمیرمایه و الکل رازی داشتیم که این طرح به صورت پایلوت اجرایی می‌ شود.

 

بر اساس این گزارش؛ با وجود توجه ویژه ای که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به توسعه، پیشرفت و شعار سال در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری داشت؛ موفق شده تا بخش عظیمی از خواسته هم استانی های خود را تامین کند آن ها با افتتاح طرح تغلیظ ویناس که خود یک دستاور مهم در کشور به شمار می آید امید است فاز دوم این طرح باتوجه به اهمیت موضوع به بزودی شاهد بهره برداری از آن باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =


دسته‌بندی نشده