کد خبر : 14779
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

گزارش ایکنا از نخستین جشنواره «گل‌های کاغذی» اهواز

وقتی کارون در گلستانی از گل‌های کاغذی می‌نشیند

وقتی کارون در گلستانی از گل‌های کاغذی می‌نشیند
نزدیک سال نو و عید نوروز، کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر اهواز و خانه‌های آجری که هنوز عطر روزهای خوش گذشته را دارند با گل‌های کاغذی گلباران شده‌اند. کافی است قدم‌زنان راهی محله‌های قدیمی شهر بشوی.

کوچه‌های باغ معین، عامری، خشایار و آخر آسفالت و … گونه‌های اهواز گل انداخته‌اند، بوته‌های گل کاغذی که تا چندی پیش بی‌بار و بر بودند، حالا به آبشاری از گل مبدل شده‌اند. نرده‌های چوبی کنار ایوان خانه مادربزرگ را بالا رفته‌اند. از روی دیوارها به کوچه‌ها خزیده‌اند و به خانه همسایه‌ها سرک کشیده‌اند. در میان بوته‌های باغ‌ها قد برافراشته‌اند و گذرگاه‌های شهر را با وجود ظریف و خوش نقش و نگار خود مزین کرده‌اند. رفته‌اند و رفته‌اند تا به پای نماد سفیدقامت شهر پیچیده‌اند.

از کناره‌های کارون بزرگ که بنگری پل سفید را می‌بینی که همچون عروسی زیبا در گلستانی از گل‌های کاغذی نشسته است. شکرانه این نعمت زیبای خداوندی پاسداشت آن است و ابتکار برگزاری نخستین جشنواره «گل‌های کاغذی» به همت شهرداری اهواز گامی در جهت ارج نهادن به این موهبت الهی است، چراکه گل‌های کاغذی، سال‌های سال است که مهمان‌های نجیب، خموش و رازدار این دیارند. شرح روزهای تلخ و شیرین مردمان این شهر را در خاطر خود جای داده‌‎اند و همواره گوشه‌ای از خاطرات کودکی‌هایمان را به خود اختصاص داده‌اند. حالا خبر می‌رسد که در شهر جشنواره‌ای برپا شده برای احیای این گونه خاطره‌انگیز شهر و این خبر برای اهوازی‌ها بسیار مسرت‌بخش و امیدآفرین است.

گل های کاغذی رود کارون
رضا امینی، شهردار اهواز در آیین آغاز به کار این جشنواره بدیع و خوش رسم بر این عقیده است که همه‌ مخلوقات ازجمله گل و گیاه از مصادیق و مظاهر قدرت الهی هستند. امینی گل کاغذی را فرصت مغتنمی برای زیباسازی شهر اهواز می‌داند و می‌گوید: در سایر استان‌ها اگر این گل‌ها بخواهند دوام داشته باشند باید شرایط ویژه‌ای فراهم شود، اما در اهواز این استعداد را دارند که چندین ماه زیبایی‌بخش فضای سبز شهری است.

وی اهواز را به جهت شرایط آب و هوایی خود نیازمند فضای سبز به ویژه فضای سبز حجمی می‌داند، اما این نکته را نیز یادآور می‌شود که برای داشتن همه گونه‌ها نیازمند منطق آبیاری هستیم. متأسفانه شهر اهواز از شبکه آب خام مناسبی برخوردار نیست که باید این شبکه با اختصاص بودجه بهبود یابد تا انواع نمونه‌های گیاهی سطح شهر با کمترین انرژی آبیاری شوند.

شهردار اهواز
امینی، شوری خاک و کمبود آب را زمینه‌ساز آسیب به فضای سبز شهری در برخی نقاط عنوان و تصریح می‌کند: برای توسعه و بهبود فضای سبز لزوماً نباید جشنواره‌های کاشت درخت را سالانه برگزار کرد. بلکه می‌شود این جشنواره‌ها به ویژه گیاهان مثمر و حتی جشنواره مخصوص نخل را چندین مرتبه در سال اجرا کنیم و در عمل شاهد افزایش حجم، تعداد و تنوع گیاهان بومی، مثمر و متناسب اقلیم اهواز باشیم. سخنان شهردار با خصایص و ویژگی‌های گل‌های کاغذی مطابقت دارد. نباتی کم‌توقع، خوش قد و بالا که می‌گویند با آنکه تن نحیفی دارد طاقت و تحمل بالایی در تاب آوردن هرم و عطش دارد که اگر این‌گونه نبود سرزمین‌های تفتیده و شوریده را زادگاه و مأمن خود نمی‌ساخت.این گل همزاد مردمان اینجاست، چراکه در صبوری و نجابت و بردباری آیینه‌ تمام‌نمای یکدیگرند. در سخاوتمندی هم که گوی سبقت را یکی از دیگری می‌رباید و به همگان مهر و عشق و نور هدیه می‌دهند.
جشنواره گل های کاغذی

سیاوش محمودی، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز، جشنواره «گل‌های کاغذی» را جشنواره مردمی عنوان می‌کند و می‌گوید: جای چنین مراسمی در اهواز بسیار خالی است، جا دارد به طور مرتب و با برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف برگزار شود.

وی افزود: همه می‌دانیم که شهر اهواز در صدر آلوده‌ترین شهر‌های ایران و در برخی مواقع حتی به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا نیز معرفی شده است‌، فضای سبز و توسعه آن یکی از ابزاری است که می‌تواند این آلودگی را حل کند، علاوه بر آن عوارضی که قانون‌گذار برای شرکت‌هایی که سبب آلودگی شهر می‌شوند مشخص کرده است نیز باید در محیط زیست هزینه شود تا تنفس شهر را بهتر کند.

محمودی بر لزوم افزایش بوستان‌های اطراف شهر تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: ۱۲۰ هزار نهال در چندماه آینده در اهواز کاشته می‌شود، حفظ و نگهداری از فضای سبز پس از کاشت یکی از مسائل مهم در ایجاد فضای سبز پایدار است. اگر احساس مسئولیت نسبت به شهر و همدلی میان همه ایجاد شود، مطمئناً شهر اهواز زیباتر خواهد شد.

صحبت‌های رئیس شورا و شهردار اهواز نوید شهری با طراوت و سرسبز و خاطره‌انگیز را در آینده‌ای نه چندان دور می‌دهد. روزهایی از راه می‌رسند که میزبان و مهمان علاوه بر کارون و پل‌هایش، علاوه بر نخل‌ها و علاوه بر فلافل‌فروشی‌ها و … قاب‌های رنگین خود با چترهای ملون گل‌های کاغذی را بر دیوار خاطراتشان نقش می‌زنند.

کاشت نهال

مثل همین روزها، روزهای اسفند و فروردین که سرتا سر شهر آتلیه شده است برای دلدادگان عکاسی، کافی است سر بچرخانی تا دوربین به دستان را ببینی که در نهایت بهره‌برداری از این روزهای زودگذر بهاری هستند، چراکه به این معنی واقف‌اند که باید صحبت این زیبارویان را غنیمت شمریم و عزیزشان بداریم که به باغ آمدنشان طولی نخواهد کشید و از همان راهی که آمده‌اند به کمتر از چشم برهم زدنی خواهند رفت. امید که جشنواره «گل‌های کاغذی» اهواز اولین و به مدد الهی محکم‌ترین قدم در راستای سبزینه پوش کردن اهواز زیبا باشد. کلان شهری که مردمان صبور و سلیمش سزاوار بهترین‌ها هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =


دسته‌بندی نشده