کد خبر : 4643
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶

وظایف والدین دانش آموزان در آموزش مجازی

وظایف والدین دانش آموزان در آموزش مجازی

یادداشت: مجتبی احمدی کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی  کارشناس مسئول آموزش آموزش و پرورش عشایر خوزستان به گزارش پایگاه خبری هنرقلم؛ فرهنگ یادگیری مفهوم تازه ای است که در هفته های اخیر وارد ادبیات آموزشی کشور شده است‌. با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس، رفتار های آموزشی معلم و یادگیرنده در یک محیط یادگیری

یادداشت: مجتبی احمدی
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی 
کارشناس مسئول آموزش آموزش و پرورش عشایر خوزستان

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم؛ فرهنگ یادگیری مفهوم تازه ای است که در هفته های اخیر وارد ادبیات آموزشی کشور شده است‌. با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس، رفتار های آموزشی معلم و یادگیرنده در یک محیط یادگیری به نام آموزش مجازی تعامل پیدا کرده است.
تحول در آموزش و پرورش در محیط یادگیری مجازی نیازمند تحول است. این تحول باید در سطح رسالت ها، ماموریت ها، اهداف، محتوا، تربیت معلمان و آموزش والدین باشد. از دیدگاه سند تحول بنیادین راهکار ۱-۱۷ آموزش و پرورش باید از ظرفیت رسانه های آموزشی، نسبت به تولید و به کارگیری محتوای آموزش الکترونیکی اقدام نماید، همچنین در سند تحول بنیادین فصل دوم؛ بیانیه ارزش ها شماره ۱۴ خانواده مهم ترین نهاد در رشد و تحول فرزندان را بر عهده دارد. انجام رسالت مشترک خانه و مدرسه در تربیت فرزندان مستلزم آگاه سازی والدین، آموزش آنها و همفکری خانه و مدرسه است‌. از دید خانواده ها فضای آموزش مجازی به طور بالقوه هم تهدید و هم فرصتی طلایی برای تعلیم و تربیت در آموزش و رشد خلاقیت در دانش آموزان خواهد شد.

در آموزش مجازی معلم-والدین از اهمیت زیادی در زندگی شخصی، اجتماعی و آموزشی دانش آموز برخوردار است. بر این اساس خانواده یک جرقه ی مثبت در فرایند یادگیری دانش آموزان در هر زمان است. زمانی که پدر و مادر در آموزش فرزندانشان دخالت دارند، دانش آموز بهتر رشد می کند. این کار با استفاده از نظارت بر پیشرفت دانش آموز، ارائه راهنمایی و ایجاد انگیزه و آشنایی با فرایندهای جدید آموزشی صورت می پذیرد. مهم ترین مولفه های موثر در نگرش اولیا در ارتباط با آموزش مجازی عبارتند از:

۱- تاثیر کمک وسایل کمک آموزشی در ایجاد انگیزه دانش آموز

۲- تاثیر آموزشهای الکترونیکی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان

۳- تاثیر شیوه های جدید آموزشی مانند(فیلم، عکس، پایورپوینت، اسلاید و …)

۴- کیفیت ارتباط و اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی

رابطه مدرسه و خانواده رابطه تعاملی و مداوم است. چنانچه مشارکت آگاهانه را به خود گیرد، باعث اثربخشی و کارایی بیشتر مدارس خواهد شد. اهمیت نقش خانواده در نظام آموزشی و مشرکت و تعامل آنها الزامی می باشد.

یونسکو در این زمینه توصیه می کند باید راهبردهایی به وجود آورد تا بتوان خانواده ها را در امر آموزش فرزندان خود مشارکت داد، یکی از این راهبردها توسعه و بسط آموزشهای مجازی می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − چهار =


دسته‌بندی نشده