کد خبر : 9492
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان:

هوشمند سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در اقتصاد کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است

هوشمند سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در اقتصاد کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در نشست هم اندیشی بررسی طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها اظهار داشت: توزیع عادلانه یارانه ها در اقتصاد کشور ضرورتی اساسی و امری گریز ناپذیر محسوب شود، البته این کاری است که اساساً باید چندسال قبل انجام می شد و عقب افتاد.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از  روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان، امید احمدی افزود: یکی از مطالبات عمده اقتصاددانان، متخصصان و قانونگذاران کشور از دولت مردمی سیزدهم که چند ماهی از آغاز به کار آن می گذرد، این بوده که راهکاری برای حل مسئله توزیع ناعادلانه یارانه ها اندیشیده شود.

 

وی گفت: در سال جاری افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان به دلایل گوناگون از جمله افزایش تقاضای جهانی، خشکسالی و جنگ در کشور های عرضه کننده از یک سو و همچنین گسترش قاچاق از سوی دیگر موجب شده است که طرح توزیع عادلانه یارانه ها با وجود شکلاتی در اجرا ضروری شود و دولت سیزدهم طی اقدامی شجاعانه این موضع را در دستور کار قرارداد.

 

احمدی تشریح کرد: اجرای طرح مردمی سازی بدون تردید در میان مدت و بلند مدت ثمرات مفیدی برای اقتصاد کشور دارد. کاهش فساد و رانت، افزایش شفافیت در توزیع یارانه ها، رونق تولید و کنترل پایدار تورم در بلند مدت از جمله مزایای مهم این طرح است.

 

نماینده وزیر در خورستان بیان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور و به معنای بهتر کلمه سفره مردم، وابستگی کمتری به واردات داشته باشد و به لحاظ راهبردی وابسته نباشیم و همچنین بخش خصوصی انگیزه لازم جهت مشارکت در جریان تامین پایدار کالاهای اساسی را داشته باشد، چاره نداریم جز اینکه بتوانیم سهم تولید داخل را در سفره و کالاهای اساسی مردم افزایش دهیم.

 

احمدی شرح داد: قبلا وضعیت این گونه بود که در فرآیند اختصاص ارز ترجیحی، ارزهای حاصل از صادرات کشور در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت تا با آن محصولاتی از قبیل ذرت، سویا، کنجاله، روغن و دانه های روغنی وارد کنند، روشن است که با ادامه این چرخه، برای بیشتر تولیدکنندگان کشور، صرفه وجود نخواهد داشت که در داخل کشور محصولاتی نظیر کلزا بکارند و یا دانه های روغنی را در داخل کشور استحصال کنند. به همین دلیل در حال حاضر نزدیک به ۸۵ درصد از مصرف روغن خانگی در کشور ما به واردات از خارج وابسته است. در بلند مدت برای اینکه اقتصاد کشور مقاومتی بشود، ترجیح دولت این است که به جای اینکه یارانه ارزی به واردکنندگان محصولات اساسی بپردازد، مبلغ بیشتری را به کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی بپردازد.

 

وی تاکید کرد: با توزیع مستقیم منابع این طرح به مردم، شاهد کاهش قابل توجه فقر مطلق و تحقق این امر ضروری خواهیم بود.، ضمن این که منابع حمایتی برای مردم تدارک دیده شده است و دولت پذیرفته که اولاً حداکثر کمک برای طی کردن این دوره گذار صورت بگیرد و ثانیاً از طریق کنترل کردن سایر متغیرهای اقتصادی به تاثیرگذاری طرح کمک شایانی نماید.

 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان اضافه کرد: در ستاد تنظیم بازار نیز تدبیر جدی توسط معاون اول رییس جمهور اندیشیده شده است، مبنی بر اینکه قیمت سایر کالاها هم به جز از طریق مصوبه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده که مجاری رسمی در این زمینه هستند، افزایش نیابند.

 

وی اشاره کرد: از ۲۴ قلم کالایی که در سال ۱۳۹۷ مشمول ارز وارداتی ارزان قیمت بودند ۱۸ قلم مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز در دوره دولت قبل حذف گردید. این درحالی بود که حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالاها در دولت قبل صورت نگرفت و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

 

احمدی افزود: طبق برنامه مردمی سازی یارانه ها، از ۸۳ میلیون نفر جمعیت کل کشور، به ۷۷ میلیون نفر یارانه تعلق می گیرد که سهم قابل توجهی است. در این راستا، ۳۰ درصد از خانوارهای کشور، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد از خانوارهای کشور یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند.

 

احمدی تصریح کرد: که ممکن است سوالات یا ابهاماتی پیرامون دهک بندی و اصل دریافت یارانه از سوی برخی خانوارها صورت گیرد که در این خصوص وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه ها پیش بینی های لازم را صورت داده و سعی شده است که هیچ خانوار مشمولی از قلم نیفتد و تمامی خانوارهای واقع در نه دهک اول هزینه ای از یارانه حمایتی دولت برخوردار گردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =


دسته‌بندی نشده