کد خبر : 7024
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

همدلی و نظارت دقیق، راز موفقیت شورای شهر است

همدلی و نظارت دقیق، راز موفقیت شورای شهر است
اهمیت مشورت و نظر جمعی بر هیچ کس پوشیده نیست و در آموزه های دینی و فرهنگی ما نیز بارها بر آن تاکید شده است.

نوشتاری از سمیرا جلیلی

 

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، پس از پیروز ی شکوهمند انقلاب اسلامی و سقوط رژیم دیکتاتوری شاهنشاهی، اهمیت و توجه به شوراها در سطح خرد و کلان کشور بیشتر شد. گواه این امر تشکیل شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است.

از دیگر سو استقبال و مشارکت مردم در این شوراها و انتخابات مربوط به آن، اهمیت این مجامع را دوچندان کرده است؛ به گونه ای که میزان بالای مشارکت مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همواره برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و مشت محکمی بر دهان دشمنان خارجی این انقلاب بوده است.

بنا بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام محسوب می شود.

یکی از موارد اهمیت شورای شهر، نظارت مستقیم بر مدیریت شهری و تاثیر سریع و بی واسطه این مدیریت بر زندگی و نیازهای روزمره شهروندان است. به طور مثال خدمتی که بسیار مهم و در اولویت اول قرار دارد مباحث مربوط به تنظیف شهر، رفع آلودگی های ناشی از فلرهای گازی، رفت و روب معابر و مدیریت پسماند است که هر شهروند روزانه با آن سر و کار دارد؛ به خصوص در دوران پاندمی بیماری کرونا که اهمیت مسائل بهداشت محیط دوچندان شده است.

یکی دیگر از جنبه های مهم شورای شهر، انتخاب مدیران شهری و نظارت مستقیم بر عملکرد آنها است. به گونه ای که عموما اولین وظیفه شورای شهر انتخاب یا عزل شهردار تلقی می شود. البته در باب کیفیت انجام این وظیفه، صحبت بسیار است که خود مقاله ای جداگانه می طلبد.

شهرداری کلانشهر اهواز در سالهای اخیر و علی رغم ‌گردش مالی نجومی و وجود افراد شایسته، هنوز نتوانسته از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کند.

در حالیکه باید بستر لازم برای استفاده از این ظرفیت ها فراهم می شد تا علاوه بر آنکه منشاء تحولی عظیم در سطح شهر باشند؛ معضلات انباشته شده را رفع یا حل کنند. با این وجود شاهد هستیم که این مشکلات و معضلات روی هم تلنبار و تبدیل به بحران شده و از سالی به سال بعد منتقل و تشدید شده اند.

دلیل عمده این وضعیت این است که افراد شایسته در جایگاه مناسب خود قرار نگرفته و درآمد های شهرداری، به جای پروژه های عمرانی، صرف هزینه های جاری می شود.

وظیفه اصلی شورای شهر در این راستا، نظارت بر عملکرد مدیران شهری و کوتاه کردن دست منفعت طلبان و سودجویان از اموال عمومی و صیانت از حقوق شهروندان است.

نمایندگان شورای شهر باید به دور از قوم گرایی و باند بازی، مصلحت و منفعت عموم شهروندان را در نظر گرفته و با افراد خاطی به شدت برخورد کنند به گونه ای که سایر متخلفین نیز حساب کار دستشان بیاید.

در حقیقت همدلی و پرهیز از تفرقه و ارجحیت دادن منفعت مردم بر منفعت فردی، راز موفقیت شورای شهر در اداره و نظارت صحیح بر مدیریت شهری است.

از دیگر سو، برخی قوانین شورای شهر دارای نارسایی هستند و به اصلاح نیاز دارند. به طور مثال یکی از وظایف قانونی شورای شهر نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر می باشد. این در حالی است که در قانون، نحوه نظارت شورا بر سایر دستگاه های ذیربط مانند آب و فاضلاب و بهداشت محیط به صورت الزام آور نبوده است و عملا ممکن است مصوبات یا ابلاغیه های شورای شهر در این زمینه به مرحله اجرا نرسد.

با اصلاح قوانین مربوط به نظارت شورای شهر بر سایر دستگاه های خدماتی و انتخاب افراد کاردان و عمل گرا به عنوان نماینده های این شورا، می توان شاهد بهبود و گسترش بسترهای فرهنگی و اجتماعی برای ارتقای عملکرد شورای شهر بود. اگرچه این فرمول به ظاهر ساده است اما در عمل فراهم نمودن همه این متغیرها، دشوار و زمانبر است اما غیرممکن نیست.

امروزه در بحبوحه ی جهش سریع تکنولوژی و گسترش فناوری های اطلاعاتی، هیچ چیز غیرممکن نیست حتی، آبادانی شهری مثل اهواز که این روزها حالش خوب نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + 1 =


دسته‌بندی نشده