کد خبر : 2215
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۳۲

همایش خانوادگی “سبک زندگی اسلامی” ویژه زوجین فولاد خوزستان برگزار شد

همایش خانوادگی “سبک زندگی اسلامی” ویژه زوجین فولاد خوزستان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از خبرنگار روابط عمومی، همایش یادشده با قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط محمد عبادی از کارکنان شرکت فولاد خوزستان و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز و با اجرای محسن صفری از مجریان استانی رادیو خوزستان و مدیحه سرایی و مولودی خوانی حاج حسن صفری

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از خبرنگار روابط عمومی، همایش یادشده با قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط محمد عبادی از کارکنان شرکت فولاد خوزستان و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز و با اجرای محسن صفری از مجریان استانی رادیو خوزستان و مدیحه سرایی و مولودی خوانی حاج حسن صفری از مداحان استانی ادامه یافت.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل موسوی فاضل خراسانی، مشاور خانواده و سخنران این همایش که از مشهد مقدس به جمع خانواده بزرگ فولاد دعوت شده بود، پس ادای احترام به ساحت مقدس شهدای فولادخوزستان در جمع حضار  گفت: یکی از مهمترین مباحثی که باید به آن توجه شود، حقوق متقابل همسران است؛ مرد با این امید وارد فضای همسرداری می‌شود که نفس های گرم عاشقی که در هیچ بازاری، بجز بازار عشق خانواده پیدا نمی‌شود، گرم می شود؛ زن نیز از مقام قدسی خود که الهه عشق است، نباید تنزل پیدا کند.
موسوی فاضل در ادامه بیان داشت: زن و مرد از دیدگاه حقوق مدنی ۴ حق بر گردن یکدیگر دارند؛ از زیبایی‌های مکتب اسلام این‌ است که حقوق در اسلام دوطرفه است و این نخستین راز درک متقابل بودن زندگی به شمار می رود.
وی افزود: فارغ از مباحث جنسیتی، قبیله‌ای، عشیره‌ای، گویش، اقلیم، رنگ پوست و … زمانی که دو تَن برای تشکیل زندگی مشترک زیر یک سقف قرار می‌گیرند، به گردن هم حقوق شرعی پیدا می‌کنند.
موسوی فاضل با اشاره به تاثیر شفا بخش بودن عشق در برخی بیماری‌ها گفت: زخم گوارش، تنظیم خواب، طولانی شدن عمر (زن و شوهری که عاشق همسران خود هستند عمرشان طولانی می‌شود) از برکات عشق است؛ زن و شوهر حقوق متقابلی برگردن یکدیگر دارند و نظام زندگی در چرخه کارگری و کارپردازی پیش نمی‌رود بلکه در چرخه دلدادگی عشق پیش می رود.
وی افزود: مهمترین عامل در بحث بهداشت روان، رضایتمندی روانی همسران نسبت به هم است؛ لذا آدم‌ها با دلهایشان به همدیگر نزدیک تر می شوند.
موسوی فاضل با بیان این که هر صاحب حقی، تکلیفی نیز بر عهده دارد گفت: مرد زمانی بر خانواده خود ولایت دارد که به وظایف پرداخت نفقه بصورت کامل عمل نماید، در مقابل یک خانم زمانی صاحب حق نفقه می شود که به تکلیف تمکین عمل کرده باشد و در صورت تمکین نکردن نفقه وی سقوط می‌کند. همچنین خداوند هیچ تکلیفی به زن و مرد نداده است مگر اینکه توان وی را سنجیده باشد؛ اولین حقی که مرد برگردن زن دارد این است که وظایف باید عاشقانه انجام شود؛ روح عاشقی اگر از تکلیف برداشته شود، روح به سردی گراییده و احساس طلبکاری ایجاد می‌شود.
موسوی فاضل درباره حقوق مرد بر زن اذعان داشت: حقی که مرد بر گردن زن دارد اطاعت عام است یعنی بدون اذن شوهر از حریم زندگی خارج نشود. اجازه گرفتن نشانه رشد است. انسانی که رشد کرده به خوبی می‌داند که از همسر خود باید اجازه بگیرد. مگر آنکه شروط ضمن عقد داشته باشد؛ برای مثال زن در هنگام پیش از عقد بگوید که کارمند است. مرد نیز موظف به رعایت این شرط خواهد بود مگر اینکه شغل خانم عوض شده و از مصادیق شروط مشاغل فاسد شود؛ البته اگر خانم مستطیع حج شود و یا احتمال مرگ از گرسنگی برای خانم وجود داشته باشد بدون اذن شوهر می‌تواند خارج شده و نان و غذا تهیه نماید؛ همچنین پرسیدن مسائل شرعی در هنگام فوت وقت و زمانی که جان وی در خطر باشد، بدون اذن شوهر می‌تواند با اجازه قانونی از منزل خارج شود.
وی تاکی داشت: مرد مغز خانواده و زن قلب خانواده است؛ قلب می‌تپد، خون را به تمام عروق تزریق می‌کند و روح را گرم نگه می‌دارد؛ مغز نیز اُرگان‌های بدن را مدیریت می‌نماید. موسوی فاضل افزود: حق دوم مرد بر گردن زن تمکین خاص نمودن است. به این معنی که نیازهای جنسی وی را تامین نماید. اصلی ترین روش دلبری برای یک خانم آن است که شوهر خود را اغنا نماید. برای آن که حس نگاه های شور انگیز مسموم مرد را به بیراهه نکشاند؛ حضرت پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: مرد برخلاف زن رویکردهای جنسی او متنوع  و زن برخلاف مرد محدود می‌باشد. تا زمانی‌که یک زن به اوج قله هیجانات زیستی و رفتاری نرسد، تمایلات در او بیدار نیست. اما مرد به این‌گونه نیست. مرد از راه گوش، چشم، بو، لامسه و تخیل تحریک می‌شود. اگر چیزی را در ذهن خود تخیل نماید، حال او دگرگون می‌شود و اگر صحنه‌ای را ببیند دچار غلیان جنسی می‌گردد؛ هر خانم اگر برای دلبری از شوهر خود کاری انجام دهد جهاد است.
سومین حق مرد بر گردن زن، حفظ اموال مرد است. اموالی که مرد به خانه می‌آورد امانت است.

 

34567777

وظیفه چهارم یک خانم حفظ اسرار و آبروی شوهر است. یعنی اینکه زمانی که ازدواج کرد، سنگین رفتار کند؛ آبروی مرد زیر سئوال نرود. قرآن کریم می فرماید: همسر عزیز مصر لغزید، عزیز مصر نیز سرافکنده شد؛ بنابراین زن باید خود را در معرض حادثه ها قرار ندهد و بحران هویت درست نکند.
در نقطه مقابل زن نیز چهار حق بر گردن همسر خود دارد. نخستین حق زن بر شوهر حق غذا است. بهترین غذا در منزل حق خانم بوده و بعد شوهر است. مرد موظف است که بدون همسر خود میهمانی در جای دیگر را قبول ننماید. در پای سفره نیز عاشقی نماید. اولویت انتخاب و بهترین قسمت غذا برای خانم است. اگر برای چهار نفر (مرد، فرزند، مادر و خانم)  یک لقمه غذا باشد، آن لقمه قانوناً شرعاً و حقاً سهم خانم خانه است، مگر آنکه خود وی بخواهد که تقسیم نماید و یا ببخشد و آن سه نفر دیگر اگر فوت شوند، به مرگ شهادت رفته‌اند.
حق دوم خانم بر شوهر، حق درمان، پوشاک، بهداشت و بهترین لوازم آرایشی است. مرد نمی‌تواند که بگوید که چون من یک لباس دارم زن نیز باید یک دست لباس داشته باشد. لباس برای زن تشخص و افتخار آفرین است؛ البته پیامبر (ص) فرمود: با خریدن لباس‌های گمراه کننده آن‌ها را تشویق به گناه نکنید. فقها می گویند اگر خانمی در منزل پدر در چهار فصل چهار دست لباس می‌خرید، می تواند در منزل شوهر نیز چنین مطالبه‌ای نماید. جزو حقوق زن آن است که شوهر در حد توان خود بهترین لباس را برای خانم خریداری نماید.
حق سوم خانم بر شوهر ، حق اثاث البیت (لوازم خانه) است. فقها می گویند: زن هرچه لوازمی که در منزل پدر داشته می‌تواند در منزل شوهر نیز درخواست نماید. خانه خوب و دلباز از حقوق زن است؛ اگر خانه کوچک باشد، زن دچار فشار عصبی می‌شود.
حق چهارم زن بر شوهر مسکن است؛ دو ویژگی برای مسکن در اسلام تاکید شده است، نخست امنیت فیزیکی و دوم امنیت اجتماعی. امنیت فیزیکی آن که منزل بر روی سر خانم آوار نشود و آلوده نباشد و امنیت اجتماعی یعنی آنکه منزل باید در محیطی باشد که خانم دچار ترس و هراس نشود.

 

758

پیامبر اکرم (ص) زمانی که دختر خود حضرت فاطمه (س) را به خانه بخت فرستاد، به درگاه خانه وارد شد و در حق دختر خود دعا نمود: خدایا این زندگی را بر دخترم مبارک فرما. سپس صورت فاطمه را به سینه چسبانده و گفت: علی (ع) مردی است که از دنیا دستش خالی اما در آسمان ها از او به عظمت یاد می‌شود. یادت باشد علی (ع) انسان شریف و امیر است.
موسوی فاضل در پایان سخنان خود با آرزوی سلامتی جسمی و روانی برای تمامی زوج ها گفت: خانم باید با تمام وجود به عظمت مرد خود و آقا باید به امنیت روانی همسرش فکر نماید.
گفتنی است در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی فاضل و سید علی پارسایی دبیر شورای فرهنگی فولاد خوزستان  به ۱۲ تَن از حاضران به قید قرعه هدایایی اعطا شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 7 =


دسته‌بندی نشده