کد خبر : 3727
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت فرصتی مناسب در راستای رونق تولید داخلی

نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت فرصتی مناسب در راستای رونق تولید داخلی

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم، با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان «سال رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری، نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری – خوزستان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای عرصه صنعت نفت و حمایت از ساخت داخل کشور، فرصتی مغتنم جهت تحقق این شعار متعالی و

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم، با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان «سال رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری، نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری – خوزستان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای عرصه صنعت نفت و حمایت از ساخت داخل کشور، فرصتی مغتنم جهت تحقق این شعار متعالی و ایجاد هر چه بیشتر رونق تولید در حوزه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری می باشد.

به این بهانه بار دیگر صنعتگران نفت در کنار هم جمع می شوند تا پرچم خودکفایی کشور را در این عرصه نیز، دست در دست یکدیگر بالا برده و به رغم همه تحریم های ناجوانمردانه، سیاست های استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی، تولید محصولات استاندارد و ایجاد فرصت های شغلی را دنبال کنند.

پر واضح است که سایه تحریم بر مجموعه این صنعت و اقتصاد کشور بی‌تاثیر نبوده، اما نفت با وجود همه تنگناها همچنان رکن اصلی اقتصاد کشور است و با عنایت به همت همه جانبه، تحریم ها نتوانستند توسعه این صنعت را در کشور متوقف کنند؛ این صنعت فرصت بزرگی برای بهره گیری از ظرفیت تجهیزات داخلی است و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی اعم از بالادست و پائین دست، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. اگربه سختی های تحریم و آموزه‌هایش واقع‌بینانه بنگریم باید بپذیریم آنچه در شرایط حاضر می‌تواند کشور را در عبور از تنگنای تحریم یاری دهد، توجه حداکثری به ظرفیت‌های داخلی و  تحقق «رونق تولید» است.

تأکیدات و پافشاری های شرکت ملی و وزارت نفت ایران برای ارتقای سطح استاندارد کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، باعث شده تا سازندگان داخلی روز به روز بر کیفیت محصولات خود بیفزایند و امروزه سطح کیفی استانداردهای این تجهیزات به حدی است که می توان گفت اگر کشور در شرایط تحریم قرار نداشت، امکان صادرات تجهیزات صنعت نفت به بازار های جهانی هم وجود داشت.

در راستای این سیاست ها و تلاش ها افزون بر اجرای طرح بومی‌سازی ۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت که از سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت، اسناد بالادستی مانند بخشنامه هیئت وزیران، اقلام اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شرکت ملی نفت ایران درباره ممنوعیت خرید خارجی کالاهای ساخت داخل، همه شرکت‌های فرعی و پیمانکاران وزارت نفت را به سوی استفاده حداکثری از کالاها و تجهیزات ساخت داخل سوق داده است.

شرکت نفت و گاز اروندان نیز برنامه های خود را در بخش های مختلف عملیاتی و ستادی خاصه در خصوص ساخت و تأمین قطعات و تجهیزات و تامین کالای مصرفی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین و نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا در زمینه پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت و دستیابی به اهداف وزارت نفت با تاکید بر خودکفایی و خود اتکایی و کاربست ظرفیت های شرکت و  استفاده از توانمندی های داخلی موفق عمل نماید.

برای شرکت نفت و گاز اروندان تأمین کالا و تجهیزات با کیفیت، یکی از اولویت های حیاتی است، چرا که فعالیتهای نفتی و تولید در حوزه میادین غرب کارون به علت شرایط خاص تالاب، یکی از پر ریسک ترین فعالیت های نفتی کشور است. با توجه به این موضوعات ما همکاری نزدیک با سازندگان و پیمانکاران داخلی را همواره دنبال می کنیم تا متناسب با شرایط خاص میادین غرب کارون چه از بعد سطح الارضی و چه از بعد تحت الارضی، کالا و تجهیزات با کیفیت بکار گیریم.

شرکت نفت و گاز اروندان با مسئولیت سنگین راهبری بزرگترین میادین مشترک نفتی کشور، تکیه گاه خود را در توسعه و تولید از این میادین، شرکت هاو سازندگان داخلی میداند و در اولویت و گام بعدی توسعه میادین غرب کارون، توسعه میدان سهراب با توجه به مشترک بودن آن در دستور کار قرار دارد که به زودی به یک شرکت ایرانی واگذار خواهد شد. اقدام های اولیه برای توسعه میدان های سپهر و جفیر نیز که پیشتر به یک شرکت داخلی واگذار شده بود، انجام شده و دستور شروع به کار آن صادر شده است.

در نهایت ضمن مغتنم شمردن فرصت پیش آمده در برگزاری یازدهمین نمایشگاه ساخت داخل صنعت نفت خوزستان، علاوه بر سوق دادن دستاوردهای تازه به عرصه های عملیاتی، انتظار می‌رود با کمک گرفتن از گردهمایی ها و نمایشگاه های این چنینی، در تبیین دیدگاه های بخش خصوصی و مشکلات این بخش در هماهنگی با دولت، شناسایی محدودیت ها، فرصت ها و تهدیدهای موجود و ارائه راهکارهای درست برای بهبود بخشیدن به زمینه های توسعه صنعت نفت ایران و بومی سازی آن، گام مؤثری برداشته شود.

جهانگیر پورهنگ
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + هشت =


دسته‌بندی نشده