کد خبر : 8940
تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸

نبود تصمیم و مدیریت درست بزرگترین دلال است

نبود تصمیم و مدیریت درست بزرگترین دلال است

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری هنر قلم، منصور پویان روز جمعه (۶ اسفند) در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه ای اظهار کرد: نمایشگاه‌ها همیشه در عرضه کالا و نمایش قدرت در بخش دام و طیور موثر بوده است. وی با بیان اینکه حضور مؤثری در بخش دام

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری هنر قلم، منصور پویان روز جمعه (۶ اسفند) در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه ای اظهار کرد: نمایشگاه‌ها همیشه در عرضه کالا و نمایش قدرت در بخش دام و طیور موثر بوده است.

وی با بیان اینکه حضور مؤثری در بخش دام در نمایشگاه احساس نشد، افزود: یکی از نقض های موجود در این استان عدم وجود صنعتگران در حوزه گوشت و عدم سردخانه های گوشت از ضعف های استان است.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: آمار دام کشور ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس در سال ۱۴۰۰ اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده که در بخش دام سنگین به دام گوشتی و شیری تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: در دام گوشتی بالغ بر ۹ میلیون راس، در اختیار داریم و از ۷۱ میلیون راس دام سبک ۲۴ میلیون بز می‌باشد که جمعیت بالایی است و برای منابع طبیعی و یک خطر محسوب می‌شود.

پویان با بیان اینکه بخش واردات نیاز کشور از تولید موجود در کشور همیشه بهره مند بوده است، عنوان کرد: میزان تولید دام ما همیشه مازاد بوده و اکنون گوشت وارداتی نداریم و اگر داریم به صورت زیر زمینی وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان ما در بخش دامی خصوصا وزارت جهاد با تصمیمات خلع الساعه و نادرست سرمایه ملی از بین می رود.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در روز های عادی نیاز کشور یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن است، گفت: میزان تولید گوشت قرمز ما در سال ۹۰۰ هزار تن است که در دوران کرونا شاهد کاهش ۵٠ درصدی مصرف گوشت بودیم.

وی خاطر نشان کرد: باید برای مازاد تولید برنامه ریزی و توسط دولت ذخیره سازی شود و طرح هایی برای حمایت از دامدار صورت گرفت و قبل از اینکه به مرحله اجرا برسد تعطیل شد.

پویان ادامه داد: طرح های حمایتی صادرات دام که جز طرح های حمایت از دامدار بود نیز تعطیل شد و با تعطیل شدن این دو پروژه حمایتی دامداران ما آسیب جدی می بینند.

وی با بیان اینکه قیمت دام ما میانگین کشوری است، اظهار کرد: با توجه به گرانی های موجود در بخش نهاده، در بخش عرضه دام تولید یک کیلوگرم گوشت برای دامدار ما بالای ۷۰ هزار تومان می شود.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: علی رغم گوشت موجود در بازار، ۱۷۰ هزار تن گوشت جذب نشده به بازار در اطراف بازار وجود دارد ونوسانات قیمتی بیشتر بازار بازی بود تا واقعیت های موجود که همچنان میزان عرضه مشخص بود.

وی گفت: دولت در ماه های آخر سال باید در خصوص قیمت ها ورود کند که شرکت پشتیبانی متصدی این امر است بازار را رها می کند که یا عمدی است یا از روی بی سوادی است.

پویان عنوان کرد: رها کردن گوشت در ماه های آخر سال خطر بزرگی است که بازار بازی و نوسانات قیمتی در این ایام انجام می‌شود و برخی ها از این وضعیت سودهای کلانی می برند.

وی افزود: در ماه آخر سال همیشه تقاضا بالا بوده و قیمت ها تحرک کمتری می کرد اما اکنون قیمت حرکت شدیدی داشته است

وی ادامه داد: باید با بازار منطقی تر جلو برویم که تولید کننده متضرر نشود و نه تنها مشکلی در بخش گوشت و دام نخواهد بود و از طرفی قیمت هرچه از آن فراتر برود مصرف کمتر می‌شود که مردم توان پرداخت قیمت بالای ١۵٠ هزار تومان به گوشت را ندارند.

رئیس شورای تامین دام کشور بیان کرد: امروز قیمت لاشه بره گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان است و اگر کسی بیشتر بفروشد گران‌فروشی است.

پویان با بیان اینکه نبود تصمیم و مدیریت درست بزرگترین دلال است، گفت: دلال آن سیستمی است که برای گوشت قیمت تعریف می‌کند اما توانایی کنترل آن قیمت در بازار را ندارد.

وی تصریح کرد: گوشت نسبت به تورم افزایش قیمت زیادی نداشت، و کل افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها ۲۴ درصد بود و چون بازار مصرف بسیار بزرگی داریم انتظار این بود که حداقل قیمت‌ها متناسب با تعداد دام باشد.

رئیس شورای تامین دام کشور خاطر نشان کرد: قیمت جهانی گوشت در کشورهای اطراف کیلویی ۲ دلار و ۷۰ سنت است اما هزینه‌های دامدار ما بیشتر است و حاشیه سود کمتری دارد.

پویان طرح های حمایتی ما در بخش تولید بیشتر شبیه جوک است تا واقعیت خرید حمایتی با قیمت ۶۲ هزار تومان و مجوز صادرات دو طرح حمایتی بودند که هر دو متوقف شدند و علی رغم دام مازاد در کشور حمایتی صورت نگرفت.

وی گفت: کشوری که دامدار و تولید کننده آن به سختی تولید انجام می دهد و سپس بر روی صادرات محصول آن عوارض بگذارند این دولت و نمایندگان چه خدماتی به تولید کننده داده اند؟

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه اسم صادرات دام را باید جوک بگذاریم، تصریح کرد: با توقف صادرات دام نزدیک ۴.۵ میلیون دلار ضرر به این فعالان بخش وارد شد.

وی بیان داشت: از ابتدا طرح نهاده و موضوع آن ویژه بوده است و ابتدا مرغداران و گاو های شیری را در نظر گرفتند و دام سبک که مجموعه بزرگی بود را در نظر نگرفتند.

پویان بیان کرد: دامداران گوشتی همیشه با مشکل تولید مواجه هستند و دامداران ریز کاملا از صحنه خارج شدند که رانت موجود در کشور به خاطر شبکه نادرست توزیع است.

وی گفت: از نظر تولید کنندگان گوشت، نهاده هیچ اثری بر تولید آنها ندارد اما در بحث گاو های شیری و مرغ بسیار اثرگذار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + دو =


دسته‌بندی نشده