کد خبر : 7320
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۵:۱۸

حدیث کریمی

ناگفته های رحیم کعب عمیر عضو شورای پنجم شهر اهواز و کاندیدای ششمین دوره

ناگفته های رحیم کعب عمیر عضو شورای پنجم شهر اهواز و کاندیدای ششمین دوره

رحیم کعب عمیر؛ عضو شورای پنجم اهواز، ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در دوره پنجم شورای شهر اهواز، عضو کمیسیون عمران، عضو کمیسیون محیط زیست، عضو کمیته مناطق محروم و عضو کمیته آب های سطحی در گفتگو با اصحاب رسانه در اهواز؛  در خصوص عملکرد شورای پنجم و اقداماتی که در این مدت

رحیم کعب عمیر؛ عضو شورای پنجم اهواز، ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در دوره پنجم شورای شهر اهواز، عضو کمیسیون عمران، عضو کمیسیون محیط زیست، عضو کمیته مناطق محروم و عضو کمیته آب های سطحی در گفتگو با اصحاب رسانه در اهواز؛  در خصوص عملکرد شورای پنجم و اقداماتی که در این مدت در بخش عمرانی انجام شده، گفت: ادامه پروژه های عمرانی همچون پل شهید کجباف، احداث تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه شهید چمران و احداث زیرگذر زردشت بود، برنامه های پیش رو هم احداث زیرگذر کیان‌اباد به مهر شهر است که به علت مشکلات تملکی متوقف شده و توسط شهرداری در حال حل شدن است. همچنین غیر همسطح شدن میدان جمهوری جزو برنامه های مد نظر است، به دلایل مشکلات مطالعاتی پیگیر حل آن و شروع عملیات هستیم. میدان چهارشیر یا شهید کجباف نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، پروژه میدان دانشگاه هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و اگر با همین سرعت پیش برود محورهای شمال به جنوب و جنوب به شمال در مهرماه افتتاح می‌شود.

 

کعب عمیر در خصوص سایر اقدامات شورای پنجم شهر اهواز گفت: انتقال ترافیک از خیابان ۲۲ بهمن از جمله اقدامات شورا بود و در دوره ای که رو به پایان است ما توانستیم با پیگیری که از طریق استاندار سابق و اداره کل راه و شهرسازی مناطق کم برخوردارغرب اهواز، جنوب وشرق اهواز را در حوزه شهری بیاوریم اولین بار است در حوزه شهری قرار گرفته اند.

 

حدود ۴۰۰ هزار نفر ساکن مناطق کم برخوردار داریم

 

وی در ادامه در بحث احداث زیرگذرها و توسعه زیرساخت‌ها گفت: باید اعتبارات لازم برای این مناطق در نظر گرفته شود و این می تواند اثر خیلی مثبتی داشته باشد، حدود ۴۰۰ هزار نفر ساکن مناطق کم برخوردار داریم که متاسفانه بیش از ۹۰ درصد این منازل فاقد سند هستند و پیگیری جدی داشتیم. تقریبا پس از دو سال پیگیری، اراضی که منازل در آن احداث شدند مربوط به بنیاد مستضعفان فرمان امام(ره) مسکن و شهرسازی و املاک تملکی هستند که در حال پیگیری هستیم. از ریاست شورای شهر درخواست شده یک کمیته مشترکی با اداره ثبت اسناد، دادگستری، اداره اطلاعات شهرداری،شورا، بنیاد مستضعفان، فرمان امام خمینی (ره) و اداراتی که به این موضوع ارتباط دارند تشکیل شود تا مشکل این حل شود.

 

کعب عمیر در خصوص ترافیک گفت: در سال ۸۴ اولین بار مطالعات جامع طرح ترافیک اهواز را انجام دادم و سال ۸۶ در شورای ترافیک استان و شورای عالی ترافیک کشور این موضوع را مصوب کردم، اکنون تا افق ۱۴۰۴ تمام طرح ها و تا ۱۴۲۰ به طور کامل اجرایی می شود. بنابراین هر اتفاقی در ارتباط با ترافیک انجام می‌شود در بحث زیرگذرها و روگذرها بر مبنای این مطالعات انجام می شود.

 

دولت ظرف ۹سال گذشته سهم خود را به شهرداری نداده است

 

عضو پنجمین دوره شورای شهر اهواز و کاندیدای ششمین دوره در ادامه افزود: در هنگام ورود به دوره پنجم، تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس کولر دار به سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی اهواز اضافه کردیم ؛ چون حمل و نقل همگانی ۱۵۰ اتوبوس بیشتر ندارد؛ به دلیل اینکه دولت ظرف ۹سال گذشته سهم خود را به شهرداری نداده است، شهرداری سهمش ۱۷درصد و وزارت کشور ۸۳ درصد است. تقریباً ۹سال است که وزارت کشور این سهم را نداده، یارانه بلیت و سوخت را هم نداده است و این باعث شده سیستم ناوگان اتوبوسرانی دچار مشکلات زیادی شود.

 

کعب عمیر اظهار کرد: ظرف یک سال و نیم گذشته به دلیل تحریم و نبود قطعات و غیره، اقدام به بازسازی اتوبوس‌ها کرده‌ایم و ۵۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده نیز وارد سیستم شد، هنوز هم در حال بازسازی هستیم.

 

کمبود تاکسی در اهواز/مدیون مسافربرهای شخصی،آژانسها و تاکسی تلفنی ها هستیم

 

وی دربحث تاکسیرانی نیز گفت: حدود ۱۵۰ تاکسی اروندی وارد شد اما به دلیل اینکه بانک کارآفرین و صادرات همکاری لازم را نداشتند و این موضوع ادامه پیدا نکرد، بسیار کمبود تاکسی داریم اکنون در حوزه حمل و نقل مدیون مسافربرهای شخصی و تاکسی تلفنی ها هستیم زیرا بار حمل و نقل شهری را بر دوش می کشند ما ۲۵۰۰ تاکسی داریم که بخش عمده این تاکسی ها فرسوده هستند. به هیچ وجه نمی توانیم شهر را اداره کنیم در آینده بایستی در این خصوص اقداماتی را انجام دهیم.

 

این کاندیدای شورا افزود: مطالبه اول ما از نماینده گان مجلس و دولت این است که مدیریت یکپارچه شهری را برقرار کنند در تمام دنیای پیشرفته تمام سازمانهای خدمات دهنده آب، برق، گاز مخابرات، آموزش و پرورش، بهداشت و غیره همه زیر نظر شهرداری است و این کار اگراتفاق بیفتد از دوگانگی هزینه و کارهای بی‌کیفیت و همچنین از سرگردانی مردم جلوگیری می‌شود.

 

عضو شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: انتظار می رود نمایندگان مجلس، دولت را مجاب کنند که این کار را انجام دهند دولت هم مقداری از وظایفش را به شهرداری بدهدو خود بر آن نظارت داشته باشد تا مردم هم بتوانند به خواسته های خودشان برسند.

 

وی در خصوص مدیریت تاکسیرانی اهواز گفت: مدیریت تاکسیرانی باید شخصی باشد که سابقه اجرایی در این بخش داشته باشد که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولین مربوطه، مسیولیت را به افرادی می دهند که در این خصوص تخصص مدیریتی ندارند که هم به خود و هم به جامعه آسیب می زنند این ایراد از نظر بنده به عنوان ریاست شورای ترافیک وارد است، باید مدیری توانمند و متخصص در این بخش اداره امور را به دست گیرد تا هدایت درستی را در این حوزه شاهد باشیم. البته در حوزه اتوبوسرانی، تحول خوبی رخ داده اما در تاکسیرانی، نارضایتی‌های شدیدی وجود دارد که عمدتا ناشی از عدم مدیریت صحیح است.

 

وی با بیان اینکه به شهردار سابق و شهردار جدید در این خصوص تاکید شد، اظهار کرد: اما به دلیل روابط و مسایل دیگر، تغییر صورت نمی گیرد تا زمانی که ما به حدیث امام محمد باقر علیه السلام که می فرماید قرار دادن هر چیز در جایگاه خود نیکو است؛ عمل نکنیم و افراد در جایگاه خود نباشند، این اتفاق رخ می‌دهد.

 

شهرداری ها هیچگونه ردیف اعتباری ندارند

 

وی همچنین گفت: ۸۰ درصد جمعیت کشور در شهرها هستند اما شهرداری ها هیچگونه ردیف اعتباری ندارند این یکی از معضلات و ایرادات بزرگ است که به سیستم مجلس و دولت وارد است و باید با همکاری نمایندگان و مدیران عالی استان و اعضای شورای شهر و شورای عالی استان‌ها اصلاح شود.

وی ادامه داد: درآمدهای پایدار برای شهرداری بسیار ضروری است اما شهرداری همین درآمد پایدار را هم ندارد زیرا منابعی که دارد عوارض و ارزش افزوده و حق آلایندگی است که آن هم پرداخت نمی شود. در همین خصوص به گفته استاندار، ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان استان از وزارت نفت طلب دارد که سهم اهواز سی و هفت و نیم درصد است، یعنی حدود ۹ هزار میلیارد تومان؛ که با این مبلغ می توانست اتفاقات خوبی درشهر رقم بخورد. وجود مناطق کم برخوردار که حتی زیرساخت‌های مناسبی ندارند یا اگر دارند در خور شأن کلانشهری مثل اهواز نیستند، نیز از دیگر موضوعاتی است که دولت باید سرمایه گذاری در این بخش داشته باشد، زیرا با اعتباراتی که شهرداری دارد هیچ وقت به توسعه شهر نمی رسیم.

 

قرارداد۵۰۰میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیاء برای  حل مشکلات ۲۷محله کم برخوردار

 

وی در ادامه گفت: برای حل مشکلات،مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۲۷ محله کم‌برخوردار اهواز در نظر گرفتیم که قرارداد آن با قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار منعقد شده اما این دلیل نمی‌شود که ما با این مبلغ بتوانیم تمام محرومیت ها را از بین ببریم. به طور مثال در بحث زیرسازی، آسفالت، پیاده رو سازی ، جو های روباز، پارک یا زمین چمن مصنوعی اقدام می‌کنیم اما زیرساخت های دیگری است که اعتبارات کلان می خواهند.

 

کعب عمیر تاکید کرد: دولت باید این موضوع را در نظر بگیرد زیرا ما ریل‌گذاری را انجام داده ایم، و کسانی که در دوره ششم وارد شورا شوند، قطعاً این مسیر را ادامه خواهند داد، از نمایندگان بخواهید به دولت فشار بیاورند تا نسبت به تامین اعتبارات لازم برای زیرساخت‌های این مناطق اقدام کند.

 

پرداخت حق آلایندگی، حق مردم خوزستان بود. باید این حق را به استان بدهند

 

وی با اشاره به بحث حق آلایندگی شهر اهواز گفت: اولین بار دو سال پیش حساب نفت را بستیم ؛ طلب سال ۹۴ و ۹۵ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در دادگاه بدوی و تجدیدنظر تصویب شد و حکم به نفع شهرداری داده شد، لذا حساب را بستیم سریعا آقای شریعتی استاندار سابق، مدیر امور مالیاتی، رئیس سابق شورای شهر آقای فلسفی و شهردار وقت (آقای کتانباف) را احضار کردند و گفتند در این شرایط تحریمی که دولت ها برای جمهوری اسلامی ایجاد کردند، حساب را بستید و تنش وارد کردید در حالی که قانون وضع شده بود و پرداخت حق آلایندگی، حق مردم خوزستان بود. باید این حق را به استان بدهند پافشاری ها باید توسط اصحاب رسانه که رکن چهارم هستند باید انجام شود.

 

وی افزود: اگر مردم شورای متخصص، متعهد، با تجربه،پاک دست و دارای روابط اجتماعی قوی انتخاب کنند، قطعاً شهردار قوی و با سابقه‌ای را انتخاب می‌کنند وقتی مسائل دیگر درگیر شورا شود قطعاً یک نفر نمی‌تواند تصمیم خاصی بگیرد، کسانی که می‌توانند شهر را آباد کنند کسانی هستند که متخصص، متعهد، با تجربه و پاک دست و دارای روابط اجتماعی قوی با جامعه خود هستند. اگر اینگونه انتخاب کنیم و از بقیه موارد صرف نظر کنیم قطعاً نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.

بخش دوم گزارش رحیم کعب عمیرعضو شورای پنجم و کاندیدای دوره ششم شورای اسلامی شهر اهواز؛

کعب عمیر اهداف خود در دوره جدید کاندیداتوری اش را اینگونه توصیف کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، ادامه مسائل عمرانی و رفاهی، بحث درآمدهای پایدار، در نظر گرفتن اعتبارات برای شهرداریها ؛ گرفتن ردیف اعتبارات برای شهرداری و حمل و نقل عمومی است.

 

تقریبا به یکهزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم

 

وی افزود: بعد از رفع تحریم باید در جهت افزایش اتوبوس و تاکسی اقدام شود، اکنون با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که تقریباً به ۱۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم که در حال حاضر حداکثر ۲۰۰ دستگاه داریم . دولت بدهی ۱۰ سال گذشته خود را باید به شهرداری بدهد تا بتوانیم جبران عقب‌ماندگی کنیم و اتوبوس و تاکسی وارد استان کنیم.

 

وی در خصوص جاده کمربندی اهواز گفت: این جاده کمربندی کامل نبوده و بخش غربی و جنوب غربی و تقریباً جنوب شرقی آن کامل نیست، فعالیت آن شروع شده اما ایراداتی دارد. جاده کمربندی معمولا خارج از شهر است اکنون جاده‌ای که در حال احداث است بین منطقه عین دو و سیاحی است و یک معبر شهری به شمار می‌آید و هیچ وقت نقش کمربند را نمی‌تواند بازی کند اما وزارت راه و شهرسازی، معاونت ساخت این جاده کمربندی را تصویب کرده و اصلا استان در این قضیه نقشی ندارد، انتظار این بود با شورای شهر یا کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مشورت شود که در چه محلی این موضوع اجرا شود حداقل نظر شورا را می خواستند که چنین اتفاقی رخ نداد.

 

وی در توصیف جاده کمربندی گفت: شهر اهواز به دلیل ترافیک دو شریان غرب و شرق کارون را دارد؛ شریان غربی از کوی سیدخلف میدان شهید چمران به میدان شهید بقایی و شریان شرقی ما از زرگان به کوت عبدالله است، به هر دلیلی در هر کدام از این شریان‌ها اتفاقی رخ دهد و بسته شود، خط موازی نداریم که خودروها را منتقل کنیم.در سال ۸۳ جاده ساحلی احداث شد که به بحث ترافیک شهری کمک کرد ولی ظرفیت آن محدود است، بنابراین در برخی شهرها دو یا سه رینگ ترافیکی وجود دارد اما در اهواز چنین چیزی موجود نیست، بنابراین تنها راه این است که بتوانیم ترافیک را جذب و توزیع کنیم و راه آن استفاده از پل هاست که جهت شان غربی و شرقی است. یعنی پل ها را به جاده‌های کمربندی وصل کنیم تا نقش رینگ را بازی کنند.

 

کعب عمیر اضافه کرد: در این خصوص اقداماتی انجام شده به طور مثال در پل ششم بخش شرقی به سمت اسلام آباد و مهدیس، منطقه ۸ و سیصد دستگاه تا جاده اهواز_ ماهشهر، بخشی آسفالت و زیر سازی شده و بخشی نیز مشکل معارض دارد و مسئولین در حال حل مشکل معارض هستند و این می‌تواند گشایشی ایجاد کند. همچنین در بخش غربی پل ششم به سمت اکباتان مسیر را تا میدان شهید بقایی افتتاح کرده‌ایم ولی چون کمربندی احداث نشده باید ادامه پیدا کند و با یک روگذر باید از راه آهن رد کرد و از جاده اهواز و خرمشهر هم رد شود و به جاده کمربندی وصل شود و باید این برنامه را برای ۲۰ سال آینده در نظر بگیریم، اگر جاده کمربندی تکمیل شد این پل ها باید متصل شود.

 

کعب عمیر در خصوص پل نهم گفت : این پل، شرق اهواز را به زرگان و شیبان وصل می‌کند و شرکت نفت به جای کمک به شهر، مانع کار شده است. همچنین پل ولایت به کوی نفت که می تواند شرق اهواز را به فرودگاه و شمال اهواز وصل کند و گشایش خوبی ایجاد کند را به جهت ایمنی چاه ها نیز مانع کار شده و ظاهراً مسیر جایگزین در نظر گرفتند.

 

وی افزود : مدیر سابق مناطق نفت خیز جنوب در کلنگ‌زنی شرکت کرد اما مدیرعامل وقت مانع کار شده و این دوگانگی است دو تا مدیر با دو نگاه، دلیل بحث های ترافیکی یک کلانشهر هستند.

 

ردیف بودجه ۷۰۰میلیون تومان برای استقرار قدمگاه امام رضا(ع) و قدیمی ترین مسجد اهواز شیخ نبهانی

 

کعب عمیر در بخش دیگر سخنان خود به محلی برای استقرار قدمگاه امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: در شورای پنجم برای این موضوع اعتباری در نظر گرفتیم اما به دلایلی اعتباراتی که در سال ۹۹ برای مطالعه در نظر گرفتیم، را شهرداری نتوانست جذب کند اما برای سال ۱۴۰۰ شورای شهر این ردیف را پایدار کرد که امید است شهرداری بتواند این اعتبارات را جذب کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که عمده ترین مشکل در بین اعضای شورای شهر در این دوره چه بوده، گفت: شورا محل تجمیع آرا است، هر کسی نظری دارد اما باید عقلانی و به خاطر منافع مردم تصمیم گرفته شود، عناد و خودرایی باعث پسرفت کارها می شود، باید موافق رای منطقی، فنی و مثبت بود.

 

وی در ادامه در خصوص رضایت و عدم رضایت مردم از شورا گفت: خوشبختانه مردم شهرداری و شورا را متولی تمام خدمات می‌دانند و زیرا در تمام دنیا کار درستی است اما در ایران چنین نیست بنابراین کم کاری ها فاضلاب، آب، برق، گاز و غیره را از چشم شورای شهر می‌بینند و این ایراد بزرگی است.

 

وی با اشاره به کم بودن منابع گفت: در این شرایط نمیتوانیم خدمات لازم را به مردم ارائه دهیم ؛ ضمن اینکه شورای پنجم در دوران تحریم، کرونا، سیل ویرانگر ۹۸ و دو بار آب گرفتگی ۹۸ و ۹۹فعالیت داشته و این عوامل در خدمات ما تاثیر منفی گذاشته و زیرساخت‌های ما را از بین برده است.

 

اختصاص۳۵۰ میلیارد تومان در سال جاری برای حل مشکل آب های سطحی

 

کاندیدای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر اهواز در پایان با اشاره به اهداف خود، به بحث آب‌های سطحی پرداخت و گفت: شورا در این خصوص مشاور گرفته و در حال بازنگری و مطالعات است، یک اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته هزینه و ۳۵۰ میلیارد تومان در سال جاری اختصاص داده شد اما کفایت نمی‌کند.

وی افزود: آب‌های سطحی بحث کلانی است و باید در این راستا به شهرداری و شورا کمک شود، شهر گسترش پیدا کرده و کاری برای آب‌های سطحی انجام نشده بنابراین ما کار را شروع کردیم اما انتظار است دولت حمایت کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + 9 =


دسته‌بندی نشده