کد خبر : 4052
تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

ناشران گرانی کاغذ را به زانو در آوردند

ناشران گرانی کاغذ را به زانو در آوردند

هنرقلم_حدیث کریمی_اینجا، سرمای زمستان استخوان سوز است اما مردم خونگرمش فرهنگ دوست و کتابخوان. اهوازی های صمیمی گرمای خاصی به چهاردهمین نمایشگاه کتاب بخشیده بودند، اهالی کتاب کشوری هم به جمع این محفل پیوسته بودند. آمدند تا که بتوانند با گرمای روح بخش یار مهربان، فضای دیگری را بیافرینند، فضایی که این روزها مخاطب تشنه

هنرقلم_حدیث کریمی_اینجا، سرمای زمستان استخوان سوز است اما مردم خونگرمش فرهنگ دوست و کتابخوان. اهوازی های صمیمی گرمای خاصی به چهاردهمین نمایشگاه کتاب بخشیده بودند، اهالی کتاب کشوری هم به جمع این محفل پیوسته بودند. آمدند تا که بتوانند با گرمای روح بخش یار مهربان، فضای دیگری را بیافرینند، فضایی که این روزها مخاطب تشنه ی خوزستان به آن نیاز دارد… و چه کار بزرگی کردند متولیان فرهنگی استان که چنین نمایشگاهی با این وسعت را برگزار کردند.

اهواز، نمایشگاه بین المللی پایتخت کتاب، یار دیرینه اهالی مردم ایران زمین و خوزستان، میزبان بیش از ۴۰۰ ناشر از سراسر استان و کشور بود.

ناشرانی که با وجود گرانی کاغذ و ارسال پستی کتاب، باز هم این مشکلات را به زانو در آوردند و خود را به سرمای استخوان سوز اهواز رساندند تا که مردم خونگرم این شهرستان از وجود یاران مهربان استفاده ببرند.

غرفه های نمایشگاه هر کدام رنگ و بوی خاص خود را می داد به گونه ای که هر کدام میزبان رده های سنی مختلف از خردسال،نوجوان، جوان و پیر زن و مرد بود. اینجا همه تشنه ی پیدا کردن کتاب های مورد علاقه شان هستند.

 

غذای روح کودکانم را خریداری کردم

مادری که دستهای کودکان خود را گرفته و در غرفه کتاب های ویژه رده سنی کودکان ایستاده بود ، در گفت وگو با خبرنگار هنرقلم می گوید: اینجا تنوع کتاب برای بچه هایم زیاد است و خوشحالم که توانستم خود را به نمایشگاه کتاب امسال برسانم و غذای روح خود و کودکانم را خریداری کنم.

او بیان می کند: کتاب های مورد علاقه ی فرزندانم علمی و شعر و داستان هستند که خدا را شاکرم که موفق به انتخاب آنها شدیم.

اینجا سن و سال نمی شناسد

مردی جوان در غرفه دیگر در حال ورق زدن کتاب است او نیز می گوید: تصور نمی کردم که این چنین استقبالی با توجه به هوای سرد و بارانی از نمایشگاه کتاب شود، اینجا سن خاصی را نمی طلبد بلکه روح همه درگیر یاری است که تشنگی را زمانی به پایان می رساند که با خواندن آن آرامش بگیرند.

 

شاعری که خود آستین همت برای فروش کتاب هایش بالا زده می گوید: به نظرم هر نویسنده ای در نمایشگاه عرضه کتاب حضور داشته باشد می تواند بهتر مخاطب خود را درک کند و سوژه نوشتاری بعدی خود را کسب می کند.

 

دیگر عرضه کننده ی کتاب ادامه می دهد: امسال نمایشگاه کتاب اهواز خیلی متفاوت تر از سالیان قبل است با این تفاوت که زمستان سرد باعث شده مردم خود را به این نمایشگاه برسانند و نیاز های روحی خود را برطرف کنند.

‌ یک نویسنده هم با بیان اینکه نمایشگاه خیلی خوب بود؛ اظهار می کند: کتابهایی که می خواستم را در نمایشگاه پیدا کردم. به نظرم استان خوزستان هر ساله نیاز به برگزاری نمایشگاه کتاب دارد زیرا برخی از مردم توان رفتن به نمایشگاه کتاب تهران را ندارند، به همین دلیل خوب است که در استان نمایشگاهی با این وسعت برگزار شود. او که یک کتابخوان حرفه ای است، می گوید: از متولیان فرهنگی تشکر می کنم که با وجود شرایط نا به سامان اقتصادی و احتمال اینکه مردم استقبال نکنند، اما نمایشگاه را به شکلی قابل قبول برگزار کردند.

 

سرانه مطالعه در خوزستان ۶ دقیقه بیشتر از متوسط سرانه مطالعه کشور است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان، اظهار می کند: کتاب ابزاری است که باعث اندیشه ورزی و تفکر انسان شده و پویایی جامعه را در پی دارد.
وی با بیان اینکه کتاب منبع اندیشه و تفکر است، می افزاید: کتاب تفکرها و اندیشه های جدید را به مخاطبان خود تزریق می کند.

محمد جوروند نقش کتاب در توسعه صنعت را تاثیرگذار می داند و می گوید: با توجه به اینکه خوزستان، استان صنعتی است، استفاده از ظرفیت های متفکران و اندیشمندان حوزه کتاب و اطلاعات، امری ضروری است.

او تاکید می کند: هیچ ابزاری به اندازه کتاب، نمی تواند در توسعه یک جامعه موثر باشد.

جوروند با تاکید بر اینکه سرانه مطالعه در خوزستان پایین نیست، تصریح می کند: سرانه مطالعه در خوزستان ۶ دقیقه بیشتر از متوسط سرانه مطالعه کشور است.

او با اشاره به اینکه سرانه مطالعه کتاب در کشور ۱۲ دقیقه و در خوزستان هشت دقیقه است، می گوید: سرانه مطالعه مجلات، روزنامه فیزیکی و اینترنتی در کشور ۲۸ دقیقه و در خوزستان۳۸ دقیقه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به فروش ۱۶میلیارد ریالی کتاب در نمایشگاه کتاب سال گذشته، بر اهمیت و نقش تاثیرگذار نمایشگاه در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید می کند.

جوروند با بیان اینکه در کنار نمایشگاه کتاب برنامه های فرهنگی در قالب برنامه های جنبی تدارک دیده شده است، اضافه می کند: این برنامه ها در حوزه شعر، ادبیات، هنر و قرآن و حتی مسائل مذهبی اجرا شده است.

 

میزان دسترسی به کتاب باید تسهیل شود/ کتاب عامل ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه

استاندار خوزستان هم در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان،در جمع خبرنگاران می گوید: افزایش دانش، آگاهی و دانایی باعث بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی شده و به اداره مناسب تر جامعه، رعایت قانون و بالا رفتن اعتماد عمومی کمک می کند.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه هر چه جامعه از دانش و آگاهی کمتری برخوردار باشد اعتماد عمومی کاهش یافته و آسیب های اجتماعی رشد پیدا می کند می افزاید: پایین بودن سطح مطالعه، آسیب پذیری جامعه را بیشتر و تاب آوری را کمتر می کند. کتاب عامل ارتقای تمام مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

استاندار خوزستان به راه اندازی باشگاه های کتابخوانی و تاثیر آن بر افزایش سرانه مطالعه اشاره می کند و می گوید: گسترش کتابخانه های عمومی و ایجاد کتابخانه های دیجیتال در افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار است و باید تلاش کرد در این مسیر گام برداشت تا جامعه به پویایی و آگاهی برسد.

او با بیان اینکه برای افزایش سرانه مطالعه باید دسترسی به کتاب تسهیل پیدا کند، ادارات و سازمان ها را به ایجاد حس رقابت و فرهنگ کتابخوانی موظف می کند و ادامه می دهد: برگزاری هر چه بیشتر نمایشگاه های کتاب، دانایی و سطح علمی جامعه را افزایش می دهد.

نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یک راهکار عملی نه تنها در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام و گسترش فرهنگ مطالعه، تأثیر‌گذاری قابل‌توجهی دارد

مسئول برگزاری برنامه‌های جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان هم در حاشیه نمایشگاه کتاب با تاکید بر این مهم که بستر‌سازی فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور،نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و منطقی است، اظهار می کند: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یک راهکار عملی نه تنها در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام و گسترش فرهنگ مطالعه،تأثیر‌گذاری قابل‌توجهی دارد،بلکه مورد استقبال اهالی فرهنگ و صاحبان خرد نیزاست.

نسرین بیگدلی می افزوید: کتاب و کتابت با توجه به پیشرفتِ چشم گیرِ بشر با تلاش و نوآوری،اهمیت وافری از لحاظ فرهنگ سازی و هویت بخشی دارد، علاوه بر آن موجب مانایی و جاودانگی اندیشه و خرد است.
او برگزاری نمایشگاه را پیوندی‌ میان صاحبان اندیشه و مخاطبانِ ایده‌های نو و خلاقانه می داند و می گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در امتداد توسعه ی تفکر و اندیشه ی والای صاحبان قلم، در کنار برپایی چهاردهمین نمایشگاه سراسری کتاب استانی برنامه هایی را در زمینه‌هایی مختلف ادبی، فرهنگی و هنری با حضور فرهیختگان، استادان، شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان مطرح سراسر کشور و استان رقم زده است.

لزوم ایجاد فضای بیشتر جهت خودنمایی ناشران خوزستان

به گزارش هنر قلم؛ با توجه به عرضه بن ۸۰۰ میلیونی و استقبال گسترده از نمایشگاه، اکنون که رکورد فروش کتاب را در اهواز زده ایم، خوب است که این نمایشگاه ها و فضاها برای ناشران استانی در سطح کشور و استان بیشتر شود تا کتاب و صنعت نشر هم بتوانند خود را همانند سایر صنعت ها به مخاطبان خود نشان دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − نوزده =


دسته‌بندی نشده