کد خبر : 2649
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳

بروز بیماری‌های روده‌ای در خوزستان به علت مشکلات آب و فاضلاب بوده است

بروز بیماری‌های روده‌ای در خوزستان به علت مشکلات آب و فاضلاب بوده است

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از  ایسنا – منطقه خوزستان، دکتر ایرج نظری در نشست خبری که امروز (۲۷ مردادماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، ظهار کرد: آغاز سال با وقوع سیل سنگین در خوزستان و برخی استان‌های همجوار همراه بود و تقریبا همه افکار عمومی و ادارات از جمله دانشگاه

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از  ایسنا – منطقه خوزستان، دکتر ایرج نظری در نشست خبری که امروز (۲۷ مردادماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، ظهار کرد: آغاز سال با وقوع سیل سنگین در خوزستان و برخی استان‌های همجوار همراه بود و تقریبا همه افکار عمومی و ادارات از جمله دانشگاه علوم پزشکی در زمینه مبارزه با سیل مشغول بودند که خوشبختانه با همت همه دست‌اندرکاران در این زمینه به خوبی از این حادثه گذر کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: آغاز سال با وقوع سیل سنگین در خوزستان و برخی استان‌های همجوار همراه بود و تقریبا همه افکار عمومی و ادارات از جمله دانشگاه علوم پزشکی در زمینه مبارزه با سیل مشغول بودند که خوشبختانه با همت همه دست‌اندرکاران در این زمینه به خوبی از این حادثه گذر کردیم.

وی افزود: بعد از گذر از سیل، عواقب آن در بخش سلامت وجود داشت که با فعالیت‌های شبانه‌روزی خوشبختانه کنترل خوبی در خصوص مسائل پساسیل داشتیم.

کنترل بیماری‌ها همزمان با بازگشت حجاج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وظایف این مجموعه در روزهای آینده، گفت: پس از انجام فرائض حج، اکنون بازگشت حجاج آغاز شده است. معمولا بعد از بازگشت حجاج به دلیل ازدحام در زمان کوتاه در یک مکان محدود، بیماری‌های متعدد منتقله مخصوصا بیماری‌های تنفسی در میان آنان ایجاد می‌شود.

نظری ادامه داد: ممکن است برخی از این حجاج در مراسم حج دچار بیماری‌هایی شده باشند که همکاران ما به‌ویژه در زمان ورود حجاج در فرودگاه این افراد را بررسی می‌کنند. در صورتی که فردی دارای علائم بیماری باشد، مورد بررسی بیشتر و درمان قرار می‌گیرد که اکنون به شدت درگیر این کار هستیم. سال‌های گذشته نیز مواردی از بیماری داشتیم که بیماری‌ها کنترل شدند و امسال نیز در حال تلاش برای کنترل بیماری‌ها هستیم.

بروز بیماری‌های روده‌ای در خوزستان به علت مشکلات آب و فاضلاب بوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هفته گذشته و در حال حاضر در چند منطقه استان از جمله رفیع و در چند روز گذشته در مناطقی از روستاهای باغملک بیماری‌های اسهالی و استفراغی رخ داده است که همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در این مناطق حاضر شدند و توانستند بیماری‌ها را کنترل کنند. البته این مساله به صورت سالانه مخصوصا در فصل تابستان رخ می‌دهد که همکاران ما شرایط را کنترل می‌کنند.

وی در خصوص علت وقوع موارد بیماری‌ها روده‌ای در چند منطقه شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ایام اخیر، ادامه داد: وقوع این موارد اسهالی به علت مشکلات آب و فاضلاب بوده است و اینکه سازمانی عنوان کند که علت این بیماری‌ها مشکلات آب و فاضلاب نیست، شاید برای سرپوشاندن مسائل باشد.

نظری در خصوص وضعیت بیماری‌های هپاتیت A و وبا در سال جاری در خوزستان، گفت: خوشبختانه در سال جاری علی‌رغم اینکه زمینه بروز وبا مساعد بود، با کنترل‌های انجام شده موردی از وبا نداشتیم.

وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه در این فصل انتظار موارد بیماری هپاتیت A وجود دارد اما موارد وقوع هپاتیت A نگران‌کننده و بیش از نبوده است.

خیال شورای سلامت از وضعیت آب و فاضلاب راحت نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در دو سال اخیر حداقل ۷۰ درصد مباحث شورای سلامت در زمینه آب و فاضلاب است. مشکلات زیادی در زمینه زیرساخت‌ها و آب و فاضلاب وجود دارد و منکر تلاش‌های شرکت آبفا در این زمینه نیستیم اما این تلاش‌ها به نسبت اینکه خیال‌مان راحت باشد، نیست.

نظری عنوان کرد: در این شرایط، وضعیت آب شرب از نظر میزان کدورت آب، وضعیت میکروبی آب و کلر آب آشامیدنی، روزانه و در برخی مواقع چندین بار در روز بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سیل در برخی مواقع چهار تا پنج بار این کنترل را انجام می‌دادیم. می‌دانیم که همه سازمان‌ها مشکلات مالی دارند و قطعا همه کارها نیازهای مالی دارند اما نمی‌شود با سلامت مردم شوخی کرد و باید فعالیت‌ها در این زمینه بیشتر شود تا شاهد موارد کمتری از این مشکلات باشیم. حداقل باید لایروبی و آهک‌پاشی جوی‌های روباز به سرعت انجام شود تا این اتفاق کمتر رخ دهد.

همه باید مراقب آب و اغذیه مورد مصرف مردم باشند

وی عنوان کرد: مسائل موجود در حاشیه‌ای که به سلامت مردم آسیب می‌رساند، باید مورد توجه همه سازمان‌ها و اداراتی که به نحوی در این زمینه مسئول هستند، قرار بگیرد. یک سهل‌انگاری کوچک مانند برگشت فاضلاب در یک شهرستان ممکن است معضلی ایجاد کند که برای کنترل آن باید هزینه‌های زیادی صرف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستار شد: از همه سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به نحوی فعالیت آنها بر سلامت مردم تاثیرگذار است می خواهیم به شدت در خصوص کنترل اوضاع بهداشتی مخصوصا در این فصل و به ویژه نوشیدنی‌ها، آب و اغذیه مورد مصرف مردم مراقب باشند.

نگرانی بابت اشتراک جاده‌های مواصلاتی، امدادی و ترددی در اربعین

نظری به ایام اربعین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خوزستان از دو نقطه مرزی چذابه و شلمچه محل خروج زائران اربعین حسینی است، از مدت‌ها قبل فعالیت‌های مرتبط در این زمینه آغاز شده است.

وی عنوان کرد: سرعت و شلوغی در بازگشت زائران بیشتر است و ممکن است در این بازگشت‌ها، بیماری‌های گوارشی و تنفسی منتقل شوند که باید کنترل‌های خوبی داشته باشیم. با توجه به اینکه مراسم اربعین در حال نزدیک شدن به فصل گرما است، احتمال ایجاد بیشتر بیماری‌های منتقله مخصوصا بیماری‌های گوارشی وجود دارد. بنابراین از هم‌اکنون فعالیت همکاران ما آغاز شده است. همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص رعایت نکات بهداشتی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

نظری با بیان اینکه شرایط در اربعین بسیار حساس است، گفت: یکی از نگرانی‌های ما در اربعین این است که جاده‌های مواصلاتی، امدادی و ترددی یکی هستند و این خطر را ایجاد می‌کنند که در زمان بحرانی نتوانیم به خوبی و به موقع خدمات دریافت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در مرز چذابه درمانگاه شبانگاهی داریم. همچنین نخستین بیمارستان پشتیبان ما بیمارستان دشت آزادگان و پس از آن بیمارستان‌های اهواز هستند.

مشاهده بیش از ۵۰۰ مورد وبای عراقی در مرزهای خوزستان در اربعین ۹۶

نظری با بیان اینکه نوع میکروب وبای عراق با وبای ایرانی متفاوت است، تصریح کرد: در سال ۹۶ در بازگشت زائرین اربعین از مرز چذابه بیش از ۲۵۰ مورد وبای عراقی داشتیم و به همین میزان هم در مرز شلمچه موارد وبای عراقی مشاهده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: البته این آمار بیماران تنها متعلق به زائران خوزستانی نیست بلکه متعلق به زائران سراسر کشور بود که از مرزهای خوزستان تردد می‌کردند.

وی ادامه داد: همه این افراد در زمان ورود، شناسایی و مورد درمان قرار گرفتند و حتی تا بازگشت به منازل خود پیگیری شدند و یک مورد از بیماری این بیماران به یک نفر دیگر انتقال نیافت. همه این کارها با تلاش و اقدامات همکاران ما انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در حادثه ۳۱ شهریور سال گذشته نیز همه اقدامات درمانی به موقع و به بهترین نحو انجام شد و همه این اقدامات نشان از توانایی‌های خوب همکاران ما است.

دکتر نظری در خصوص نوع همکاری و حمایت منطقه آزاد اروند در حوزه بهداشتی و درمانی گفت: منطقه آزاد اروند هیچ حمایتی از ما نکرده است. قرار بود دو دستگاه ماشین امدادی برای خدمات‌رسانی در شرایط بحران تهیه شود اما دو ماه است که پول را به منطقه آزاد داده‌ایم اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است و خیری از این منطقه به دانشگاه نرسیده است.

 

وی در خصوص توزیع نامتوازن مراکز بهداشتی و درمانی گفت: توزیع نامتوازن مراکز بهداشتی و درمانی بر اثر دخالت‌های دیگران برای تصمیم‌گیری در مراکز حساس مثل بخش سلامت ایجاد می‌شود. در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌شود که در برخی مواقع دو تا سه بیمارستان نیمه‌کاره در فاصله پنج کیلومتری احداث شده‌اند که نه می‌توانند خدمات خوبی ارائه دهند و نه حتی امرار معاش خود را تامین کنند.

نظری ادامه داد: بخش عمده چرخش مالی یک بیمارستان بر اساس درآمدهای اختصاصی است و زمانی که درآمدهای اختصاصی پایین بیاید، چرخ بیمارستان نمی‌چرخد و در این شرایط پزشکی نیز در این مرکز نمی‌ماند. اگر بر اساس استانداردهای جمعیتی و شاخص‌های مورد نیاز به درستی تصمیم گرفته شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه بخشی از فضای آزمایشگاهی بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز برای احداث بیوبانک اختصاص داده شده است؟ گفت: اگر تصمیمی در یک مجموعه گرفته می‌شود قطعا همه جوانب مختلف آن دیده شده است. اگر قرار شده بخشی از آزمایشگاه به کار دیگری اختصاص یابد قطعا برای اصلاح موارد دیگر برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود.

نظری در خصوص انتقاد مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز از عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اهواز، گفت: متاسفانه برخی از مسئولین ادارات ما تفکیک وظایف را نمی‌دانند. در ارتباط با سگ‌های ولگرد شهرداری و سازمان دامپزشکی باید تصمیم‌گیری کنند. هیچ کدام از کارهای جمع‌آوری یا عقیم‌سازی بر عهده ما نیست و تنها واکسیناسیون فرد مورد گزش قرار گرفته بر عهده ما است.

وی افزود: یکی از بزرگترین اثرات وجود سگ‌های بلاصاحب در شهر بر دانشگاه علوم پزشکی تحمیل می‌شود زیرا سال گذشته ۸ هزار گزش در خوزستان داشتیم و برای هر گزش در بخش درمان ۳ میلیون تومان هزینه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + یک =


دسته‌بندی نشده