کد خبر : 4931
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

مترو اهواز به ایستگاه آخر نرسید؛ پیمانکار پیاده شد/ موسی شاعری کار را تمام کرد

مترو اهواز به ایستگاه آخر نرسید؛ پیمانکار پیاده شد/ موسی شاعری کار را تمام کرد

هنرقلم- ثریازندیار: آیا مترو اهواز به ایستگاه آخر می رسد؟ این سوالی بود که ذهن هر شهروند اهوازی را به خود مشغول کرده بود و در یکسال اخیر بیشتر شنیده شد؛ سوالی که موسی شاعری؛ شهردار اهواز پاسخش را داد: (قرارداد مترو اهواز فسخ شد) موضوع اما از زمانی پررنگ تر شد که خبری از

هنرقلم- ثریازندیار: آیا مترو اهواز به ایستگاه آخر می رسد؟ این سوالی بود که ذهن هر شهروند اهوازی را به خود مشغول کرده بود و در یکسال اخیر بیشتر شنیده شد؛ سوالی که موسی شاعری؛ شهردار اهواز پاسخش را داد: (قرارداد مترو اهواز فسخ شد)

موضوع اما از زمانی پررنگ تر شد که خبری از مترو اهواز به نقل از موسی شاعری در رسانه ها منتشر شد که هر کسی یک حساب و کتاب سرانگشتی کند هم متعجبانه به فکر فرو می رود و شاید دچار شوک شود؛ چه رسد به آن ها که اقتصاد خوانده اند و از قراردادی چون کیسون سر در می آورند.

موسی شاعری؛ شهردار پرتلاش اهواز پس از یک سال کلنجار رفتن و پیگیر بودن متروی ۱۴ ساله در خبری اعلام کرده بود: “پیمانکار پروژه برای ۲۴۰ میلیارد تومان کارکردی که داشته، ۲ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد! و برای من مهم است که مردم این موضوع را بدانند”

نکته اینجاست که؛ چگونه پس از ۱۴ سال و با تغییر ۳ دولت، ۱۴ شهردار و سرپرست شهرداری اهواز و ۴ استاندار و با دلاری که از ۹۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده، پیمانکار مترو اهواز به خود اجازه می دهد که ۲ هزار میلیارد تومان پول مطالبه کند آنهم تنها با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی؟! دقت کنید بعد از اینهمه سال و اینهمه پول، تنها با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی!

آیا این هدر دادن بیت المال و از دست رفتن منافع مردم نیست؟! موسی شاعری اما دقیقا از زمانی که آمده پیگیر این مساله بزرگ مالی کلانشهر اهواز است، مساله ای که مثل استخوانی در گلوی شهر مانده بود و باید زودتر از این ها پرونده اش پیگیری، و تصمیم قاطعی برایش گرفته می شد.

نکته دیگر این که طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر اهواز ؛ نحوه انعقاد قرارداد مترو به گونه ای نیست که متوقف بودن پروژه به پیمانکار خسارتی وارد کند و بر خلاف آن اتفاقا به پیمانکار سود می‌رسد و همین مسئله سبب کُند پیش رفتن کار شده است! و جالب اینجاست که همه ی شهرداران و مسئولان استانی در همه ادوار و همه ی مسئولان کشوری از این موضوع آگاهی داشتند اما نسبت به راکد ماندن پروژه قطار شهری، هیچ واکنشی نشان نداده و باز هم این بیت المال بود که باید کاملا قانونی به جیب کیسون واریز میشد!

موسی شاعری اما کاملا صریح و شفاف گفت: “این پیمانکار در صدد است تا از راه‌های مختلف اعمال فشار کند تا براساس ادعاهای واهی، علاوه بر رقمی که تا به این لحظه دریافت کرده، مجددا برای همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی نیز پول دریافت کند!

شهردار جوان اهواز اینقدر هوشمندانه، صریح و شفاف از اقدام سودجویانه پیمانکار مترو پرده برداری کرد؛ و به نوعی از حق مردم دفاع کرد و برای بازیابی منافع و حق مردم تلاش کرد تا بالاخره اقدام  به جا و موثری انجام داد: “فسخ قرارداد”

وقتی پیمانکار متروی ۱۴ ساله با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد، این بار او به جای مردم اهواز مطالبه گر است، پاسخ قاطع و هوشمندانه موسی شاعری را هم باید دریافت می کرد.

البته سال گذشته هم که شاعری پیگیر این مساله بود، تا آنجا که می توانست با تعامل و صبوری؛ برای انجام امور عقب افتاده و راه اندازی مجدد کار، فرصت کافی را به این شرکت داد اما جز بد قولی و بی تفاوتی، حاصلی به دست نیامد. شاعری در مصاحبه خود گفته بود: “۱۴ سال است که به پیمانکار پروژه وقت داده شده تا کارها را پیش ببرد و در یک سال گذشته هم سعی کردیم با پیمانکار پروژه تعامل داشته باشیم تا مردم بیش از این زیان نبینند ولی نمی‌توانیم بیش از این از منافع مردم و بیت المال کوتاه بیائیم. بحث ما منفعت مردم است و در صورت ادامه ی این روند از مراجع قضائی پیگیر موضوع خواهیم شد.”

با تحلیل وضعیت مترو (با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات به کار رفته در متروی اهواز فرسوده شده و با طولانی تر شدن روند راه اندازی و تکمیل پروژه، امکان استفاده از تجهیزات و سازه های به کار رفته در آن عقلانی نبود) و با از حد گذشتن بی تفاوتی های پیمانکار این شرکت نسبت به راه اندازی و تکمیل پروژه، موسی شاعری عزم خود را جزم کرد و بالاخره با اقدام به جا و به موقع خود، منافع مردم و بیت المال را نجات داد؛ زیرا راه دیگری غیر از فسخ قرارداد با شرکت کیسون برای هدر ندادن بیت المال وجود نداشت.

در نهایت این قصه ی کهنه ی غم انگیز مترو اهواز فعلا به پایان رسید و پیمانکارش از مترو پیاده شد، حالا باید منتظر بمانیم ببینیم شهرداری اهواز و دیگر مسئولان استانی برای ادامه ساخت مترو چه خواهند کرد؟

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 5 =


دسته‌بندی نشده