کد خبر : 12761
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

قطار صنعت نیشکر در مسیر قله افتخار

قطار صنعت نیشکر در مسیر قله افتخار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم_حدیث کریمی، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با وجود گذشت تنها ۸ ماه از سال ۱۴۰۱ به دستاوردهایی رسیده که نشان از حرکت قطار این صنعت موثر در توسعه استان، به قله ی افتخار است. با نگاهی به دستاوردهای این شرکت که در مسیر تحقق شعار سال (تولید؛

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هنر قلم_حدیث کریمی، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با وجود گذشت تنها ۸ ماه از سال ۱۴۰۱ به دستاوردهایی رسیده که نشان از حرکت قطار این صنعت موثر در توسعه استان، به قله ی افتخار است. با نگاهی به دستاوردهای این شرکت که در مسیر تحقق شعار سال (تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین) بوده، می بینیم که این مجموعه از ابتدای سال تا کنون، تلاش کرده بیش از پیش در سطح استانی، ملی و فراملی حرف برای گفتن داشته باشد و صادرات به دیگر کشورها را نیز از پی بگیرد.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این خصوص می گوید:حرکت این صنعت در سال گذشته، در مدار «شعار سال» بود، و اقدامات یک سال گذشته این صنعت را می توان مصداق عینی مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید برشمرد که به غیرت و همت کارکنانش، از بحران بی‌سابقه خشکسالی به سلامت گذر کرد.

دکتر عبدعلی ناصری می گوید: در سال جدید نیز که به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‎گذاری شده، صنعت نیشکر همچنان برای تحقق شعار سال، نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست و برای نیل به سر منزل مقصود، با تمامی ظرفیت‌ها، به پیش خواهد رفت.

او بیان می کند: عجین شدن پژوهش و تحقیق و استفاده از توان دانشگاه و نبوغ شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت، نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی را رقم زده که موجب شده نیشکرِ خوزستان به پشتوانه‌ی همین پژوهش‌ها به عنوان یک دپارتمان علمی و شرکت دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ شناخته شود که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری به صورت مستمر فعالیت‌های گوناگونی دارد.

 

ناصری اظهار می کند: این صنعت با داشتن یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی کشور و مجموعه مدیریت مطالعات کاربردی مستقر در واحدهای نیشکری از صدها محقق و پژوهش‌گر بهره می گیرد، و تلاش‌های مستمری برای بهره‌وری نیشکر در همه بخش‌ها انجام داده است.

او می گوید: توفیقات به دست آمده در این راه، چه در عرصه تولید و چه در عرصه نوآوری و ساخت قطعات صنعتی و ماشین آلات کشاورزی مرتبط با نیشکر، حاصل همین پژوهش و تحقیق است که امروز به بار نشسته و این روند شتاب بیشتری خواهد گرفت.

 

ناصری ادامه می دهد: کشت و صنعت‌های هشت گانه نیشکری، اشتغالی بالغ بر ۲۶ هزار نفر به طور مستقیم و تقریبا به همین میزان اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است. مجموعه‌های تولیدی نیشکر و صنایع جانبی و تبدیلی آن توانسته‌اند تمام اقوام و فرهنگ‌ها را در زیر چتر تولید، همدل و هماهنگ نمایند و خانواده‌ای ۱۰۰ هزار نفره، حاصل این همدلی است.

 

این مدیرعامل عنوان می کند: ایجاد صنایع جانبی، استفاده حداکثری از گیاه نیشکر در تولید محصولات متنوع نظیر کاغذ، توسعه صنایع تبدیلی و توانمندسازی مناطق همجوار از برنامه‌های امسال این شرکت برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در تولید متکی به دانش‌ همراه با ایجاد اشتغال‌ است.

 

*آمادگی نیشکر فارابی برای تامین شکر دارویی مورد نیاز کشور

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر فارابی نیز در توصیف این شرکت اظهار می کند: این شرکت تنها تولیدکننده شکر دارویی در خاورمیانه است که توانسته گام مهمی در راستای خودکفایی کشور و بی‌نیازی از واردات شکر دارویی بردارد.

 

جمال سعودی بیان می کند: کارخانه شکر دارویی فارابی ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن شکر دارویی در سال را دارد که با این ظرفیت اسمی تولید، علاوه بر تامین نیاز داخلی شرکت‌های داروسازی، امکان صادرات نیز وجود دارد.

 

*بهره‌وری در صنعت نیشکر با تولید دانش‌بنیان

دکتر سید محمدعلی نوری مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو نیز برای تقویت این صنعت مهم عنوان می کند: باید از طرح‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر به صورت مطلوب و شایسته ای استفاده شود.

او با بیان اینکه چند سالی است که «تولید» با تدبیر رهبر انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود، می گوید: امسال نیز رهبر انقلاب بر تولیدِ دانش‌بنیان بر مبنای اشتغال‌آفرینی، تاکید فراوان داشتند، به همین دلیل این شرکت باید با بهره‌گیری از محققان و پژوهش‌گران دانشگاه های استان، تلاش‌های موثری برای بهره‌وری نیشکر در همه بخش‌ها انجام دهد.

 

*قدردانی مدیرکل تامین اجتماعی از حل مشکل بیمه‌ای کارگران هفت‌تپه

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی خوزستان نیز با تقدیر از اقدام مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حل مشکل بیمه کارگران هفت‌تپه، عنوان می کند: سازمان تامین اجتماعی آماده تعامل و همکاری در جهت حمایت از تولید است.

عبدالرضا روشنی، توسعه نیشکر را یکی از منظم‌ترین واحدهای تولیدی در پرداخت بیمه معرفی کرد و بیان داشت: سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی در قبال کارگران و واحدهای تولیدی همواره حمایتی است و در راستای تحقق شعار سال و عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین، آماده تعامل سازنده با همه صنایع و تولیدکنندگان هستیم.

همچنین دکتر محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور در توصیف شرکت توسعه نیشکر و صایع جانبی نیز، دستاوردها و موفقیت‌های صنعت نیشکر در تولید و اشتغال پایدار را ستود و از اقدامات مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و سایر مسئولین استانی در بازسازی هفت‌تپه و قرار گرفتن این شرکت بر ریل تولید، قدردانی می کند.

رضایی، سوددهی صنعت نیشکر علی‌رغم بحران‌هایی نظیر خشکسالی، نشان از برنامه‌ریزی مدیران و همت کارگران این صنعت در تولید محصول استراتژیک شکر و سایر صنایع جانبی دارد.

 

معاون اقتصادی رییس جمهور در پایان با حمایت از همه جانبه دولت از صنعت نیشکر می گوید: در سال مزیّن به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، عزم دولت سیزدهم برای رونق واحدهای تولیدی و صنعتی بنا گذاشته شده و در این مسیر از هیچ حمایتی فروگذار نمی‌کنیم.

 

بر اساس این گزارش، نیشکر یکی از صنایع بسیار مهم و نقش آفرین در توسعه اقتصادی کشور است که به مدیریتی ویژه جهت تامین نیاز استان و کشور نیاز دارد تا بتواند حلاوت و شیرینی تولید و اقتصاد پویا را بر سفره بزرگ تمام کشور تزریق کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + شانزده =


دسته‌بندی نشده