کد خبر : 1177
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

قصه گویی با ریشه کهنی که دارد، تجربه نسل ها را منتقل می کند

قصه گویی با ریشه کهنی که دارد، تجربه نسل ها را منتقل می کند

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان وبه نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، شعله ایل‌بیگی پور کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان در شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری با قصه “باغ بابا آلبالو” در بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور که در اهواز برگزار می‌شود حضور

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم استان خوزستان وبه نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، شعله ایل‌بیگی پور کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان در شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری با قصه “باغ بابا آلبالو” در بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور که در اهواز برگزار می‌شود حضور دارد.

او تقریباً ۱۵ سال است که قصه می‌گوید و تاکنون در جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی قصه‌گویی زیادی شرکت کرده و رتبه‌هایی در این جشنواره‌ها کسب کرده است.

ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۳ کشور به میمنت حضور ایشان در این جشنواره گفت‌وگویی با او انجام داده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

شرکت در  جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را چگونه تجربه کردید؟

شیرین‌ترین جشنواره، دهمین جشنواره قصه‌گویی بود. اولین سالی که جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار ‌شد. تجربه خیلی خوبی بود. کارگاه‌هایی که این چند سال با قصه‌گویان بین‌المللی و اساتید قصه‌گویی کشور خودمان در حاشیه جشنواره‌ها برگزار می‌شود بسیار ارزشمند بودند و کلاس درسی برای مربیان کانون پرورش فکری بود.

نقش فناوری‌های نوین در گسترش قصه‌گویی را چقدر مؤثر می‌دانید؟

فناوری‌های نوین باعث نشده که قصه‌گویی کمرنگ شود بلکه به گسترش آن کمک کرده است. شبکه‌های اجتماعی ابزاری در خدمت قصه‌گویی شدند. با جستجویی مختصر در فضاهای مجازی می‌توان نمونه‌های بسیاری از قصه‌گویی در سراسر جهان را مشاهده کرد.

آیا شما شیوه‌های سنتی قصه‌گویی را می‌پسندید. یا به این اعتقاد دارید که باید از فناوری‌های نوین در قصه‌گویی استفاده شود؟

من هیچ‌کدام را نادیده نمی‌گیرم، قصه‌گویی ریشه در سنت‌های کهن دارد و تجربه نسل‌های بی‌شماری را به دوره ما منتقل کرده است. سعی می‌کنم تلفیقی بین سنت و نوگرایی ایجاد کنم. فن‌آوری‌های نوین ابزاری توانا در خدمت قصه‌گویان هستند.

پرداختن به قصه‌های بومی و محلی را چقدر محور اجراهای خود قرار می‌دهید؟

بسیار زیاد. جشنواره‌های قصه‌گویی فرصتی بی‌مانند برای تلاقی فرهنگ‌ها و آشنایی قصه‌گویان با تنوع فرهنگی مناطق مختلف کشور است. هرکدام از ما قصه‌گویان نماینده منطقه خودمان هستیم و غنای فرهنگی منطقه خود را در قصه‌ها نمایان می‌کنیم.

چرا قصه‌گویی نیاز جامعه است؟

بخش عمده‌ای از فرهنگ ما به‌صورت شفاهی است و قصه‌گویی سنتی نیرومند در انتقال فرهنگ به نسل‌های جدید است. ما با قصه‌گویی عناصر فرهنگ ملی و محلی خودمان را در اختیار فرزندانمان قرار می‌دهیم.

به‌عنوان یک قصه‌گو، داستان قصه‌هایی را که انتخاب می‌کنید در نتیجه نگرش خودتان است یا بر اساس سلیقه مخاطبانتان؟

در مرحله اول طبیعتاً با پسند خودم قصه را انتخاب می‌کنم، اما سعی می‌کنم در بازنویسی و روایت آن ذوق مخاطب را نیز در نظر داشته باشم.

 هنر قصه‌گو در برقراری ارتباط با مخاطب در چیست؟

هنر قصه‌گو در این است که از قصه به‌عنوان یک رسانه غیررسمی با مهارت بهره بگیرد. قصه‌گو باید پیام تربیتی اخلاقی و یا حتی فلسفی نهفته در قصه‌ها را بدون اینکه باعث ملال و خستگی شود در اختیار مخاطبان قرار دهد. مخاطب باید از شنیدن قصه لذت ببرد و غیرمستقیم بیاموزد.

چطور شد که قصه‌گو شدید؟

همه آدم‌ها به‌طور طبیعی به قصه گفتن و قصه شنیدن علاقه‌مند هستند. در واقع فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم از جذابیت قصه‌گویی برای جذب مخاطب بهره می‌گیرند. من از کودکی علاقه زیادی به شنیدن قصه‌ها داشتم و همیشه و در هر فرصتی که پیش می‌آمد از بزرگ‌ترها می‌خواستم که برایم قصه بگویند. وقتی مربی کانون شدم فهمیدم که کانون درست همان‌جایی است که من دوست داشتم، فضای کانون و جشنواره قصه‌گویی بهانه خوبی برای پرداختن بیشتر من به قصه‌گویی شد.

درباره قصه‌ای که در مرحله منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اجرا خواهید کرد توضیح دهید و با چه معیاری این قصه را انتخاب کردید؟

این قصه‌ی من در واقع تلفیقی از دو قصه است. من در مرحله اول بر اساس ایده‌ای که داشتم یک قصه نوشتم و قصدم این بود که همان قصه را روایت کنم. اما در جستجوهایی که داشتم با قصه‌ای مواجه شدم که عناصر مشابهی با قصه من داشت و به نظرم جالب آمد که این دو قصه را با هم تلفیق کنم. با این تلفیق، رنگ بومی محلی قصه موردنظر بیشتر شد.

ارتباط قصه‌گو و مخاطب چگونه و به شکلی صورت می‌گیرد؟

ارتباط قصه‌گو و مخاطب در درجه اول با زبان بدن یا body language است یعنی قبل از اینکه مخاطب با متن مواجه شود قصه‌گو را روبروی خود می‌بینند در این مرحله نوع پوشش و حرکات قصه‌گو در ایجاد ارتباط مؤثر بین قصه‌گو و مخاطب اهمیت دارد. نکته دیگر اینکه قصه‌گو با انتخاب لحن مناسب می‌تواند ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار کند و درنهایت این متن قصه است که اگر قابلیت قصه‌گویی داشته باشد می‌تواند مخاطب را جذب کند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =


دسته‌بندی نشده