کد خبر : 6273
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶

طراحی سیستم کنترل آلودگی هوای کلانشهر‌ها به دست پژوهشگر خوزستانی

طراحی سیستم کنترل آلودگی هوای کلانشهر‌ها به دست پژوهشگر خوزستانی

اصغر صادق آبادی از متخصصان مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: دانش فنی سیستم کاتالیستی صنعتی با قابلیت تجزیه همزمان ناکس (NO NO2) و مونواکسید کربن (CO) هم اکنون تنها در اختیار ۲ کشور غربی قرار دارد.   او با بیان اینکه سیستم کاتالیستی صنعتی قابلیت کنترل آلودگی هوای کلانشهرها

اصغر صادق آبادی از متخصصان مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: دانش فنی سیستم کاتالیستی صنعتی با قابلیت تجزیه همزمان ناکس (NO NO2) و مونواکسید کربن (CO) هم اکنون تنها در اختیار ۲ کشور غربی قرار دارد.

 

او با بیان اینکه سیستم کاتالیستی صنعتی قابلیت کنترل آلودگی هوای کلانشهرها را دارد، افزود: در این سیستم از بستر نانوکامپوزیتی فلز – سرامیک استفاده شده و از طرف نوعی ماده واکنشگر مخصوص، پوشش داده می‌شود.

 

صادق آبادی اظهار کرد: ماده پوشش با اکسید‌های نیتروژن و مونواکسید کربن موجود در گاز خروجی موتورها، توربین ها، بویلرها، فلر‌ها و کوره‌ها واکنش و آن‌ها را تبدیل به نیتروژن و دی اکسید کربن می‌کند و کاتالیست مصرف شده در سیستم با گاز هیدروژن احیا و دوباره عملیاتی می‌شود و یکبار مصرف نبوده و این از مزیت‌های اصلی سیستم مذکور است.

 

این پژوهشگر که در کارنامه خود طراحی و ساخت کمپوند حفاری و در سیمان کامپوزیتی چاه‌های نفت و گاز را دارد، با بیان اینکه ناکس و مونواکسید کربن از جمله آلوده کننده‌های اصلی هوا هستند، بیان داشت: مونواکسید کربن گازی سمی مسموم کننده خون است و اکسید‌های نیتروژن (ناکس) یکی از پیش ساز‌های اصلی تشکیل مه دود فتوشیمیایی که سلول‌های ریه را اکسیده و باعث بیماری حاد تنفسی می‌شود، به شمار می‌آید.

 

وی  با بیان اینکه ناکس، یکی از عوامل بارش‌های اسیدی نیز قلمداد می‌شود، تصریح کرد: اکسیژن و کربن در مونواکسید کربن و اکسیژن و ازت در ناکس دارای پیوند‌های کووالانسی هستند لذا در دمای پایین قابل شکستن نمی‌باشند و برای تجزیه آن‌ها باید شرایطی ایجاد کرد که در دمای پایین بتوان آن‌ها را تجزیه و لذا برای صرفه جویی در انرژی باید از کاتالیست تبدیلی استفاده نمود.

 

صادق آبادی ادامه داد: راندمان این سیستم بسیار بالا است به طوری که مونواکسید کربن را به زیر ۲ppm و ناکس را به زیر ۱۰ppm می‌رساند و در صورتیکه از این سیستم به صورت گسترده در صنایع کشور استفاده شود، به تدریج از آلودگی هوای کلانشهرها، از جمله تهران، اهواز، تبریز و اصفهان کاسته خواهد شد.

 

این فناور مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران اظهار داشت: حمایت از اجرای این طرح و طرح‌های مشابه و سرمایه گذاری صنایع برای حل مشکل آلودگی هوای شهر‌های کشور الزامی است.

 

انتهای پیام/*

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + پنج =


دسته‌بندی نشده